تعویض موتورهای هواپیما
در واقع تلاشهای زیادی صورت میگیرد تا هواپیماها ایمن و قابل پرواز باقی بمانند، موضوعی که بسیاری آن را بدیهی میدانند. یکی از مهمترین مواردی که خطوط هوایی هنگام نگهداری هواپیماهای خود در نظر میگیرند، نگهداری موتورها است، موتورهایی که با هر پرواز، تحت شرایط پرریسک شدیدی قرار میگیرند.
با وجود پیشرفتهای اخیر در فناوری، موتورهای هواپیما معمولا برای تمام طول عمر عملیاتی هواپیما دوام نمیآورند. برخی از هواپیماهای تجاری که همچنان در حال استفاده هستند مانند بوئینگ ۷۳۷-۲۰۰، بیش از ۴۰ سال عمر دارند که قدیمیترین هواپیمای فعال در خدمت تجاری بشمار میروند. این بدان معنا است که در طول عمر هواپیما، احتمالا چندین بار تعمیرات کامل یا تعویض موتور انجام خواهد شد.
چند وقت یکبار نیاز به تعویض موتورهای هواپیما وجود دارد؟
برای تعیین زمان نیاز به بازسازی یا تعمیر موتور، عوامل زیادی در نظر گرفته میشوند، اما مهمترین عامل تعداد سیکلهای پروازی است. بهطور ساده، سیکل پروازی به تعداد برخاستنها و فرودهایی که هواپیما انجام داده، بدون توجه به طول هر پرواز (دور زدنها نیز بهعنوان سیکل پروازی محاسبه میشوند) گفته میشود. دلیل این امر این است که در این دو مرحله از پرواز، موتورهای هواپیما بیشترین فشار را تحمل میکنند.
بخوانید: “تعویض موتورهای هواپیما در طول عمر عملیاتی“
طول عمر هواپیماهای روزآمد، بر اساس سیکلهای پروازی، میتواند بطور قابلتوجهی متفاوت باشد و به اندازه، وزن و سن هواپیما بستگی دارد. نمونههای معمول در جدول زیر به نمایش درآمدهاست.
هواپیماها | سیکلهای پروازی |
ایرباس ای۳۲۰ | ۵۰ هزار |
بوئینگ ۷۳۷ | ۶۰ هزار |
ایرباس ای۳۵۰ | ۴۵ هزار |
بوئینگ ۷۸۷ | ۴۴ هزار |
یک موتور هواپیمای معمولی در طول عمر خود، دو یا سه چرخه بازسازی کامل را تجربه میکند که در طی آن، قطعات موتور تعویض یا تعمیر میشوند. اولین چرخه بازسازی کامل معمولا پس از حدود ۱۲ هزار سیکل پروازی انجام میشود، اما فاصله بین این چرخهها در ادامه به حدود ۵ هزار تا ۱۰ هزار سیکل کاهش مییابد.
هواپیماهای باریکپیکر و کوتاهبرد معمولا تعداد سیکلهای پروازی بیشتری نسبت به هواپیماهای دوربرد انجام میدهند، بنابراین انتظار میرود که موتورهای آنها نیاز به چرخه بازسازی کامل بیشتری داشته باشند.
دادههای منتشرشده نشان میدهند که هر هواپیما تا به امروز چند سیکل پروازی را تکمیل کردهاست. با بررسی نمونههایی از ناوگان خطوط هوایی در سراسر جهان، میتوان تخمین زد که موتورهای آنها چند چرخه بازسازی کامل را پشت سر گذاشتهاند.
ایرلاین | هواپیما | طول عمر | سیکلهای پروازی | تعداد بازسازی |
دلتا ایرلاینز | بوئینگ ۷۶۷-۳۰۰ئیآر | ۲۶ | ۱۵,۸۲۲ | ۱ |
کانتاس | ایرباس ای۳۳۰-۳۰۰ | ۲۱ | ۱۳,۴۴۸ | ۱ |
نولینور اویشن | بوئینگ ۷۳۷-۲۰۰ | ۴۱ | ۳۰,۴۷۳ | ۳ |
آمریکن ایرلاینز | ایرباس ای۳۲۰ | ۲۶ | ۳۸,۳۴۹ | ۴ |
عملیات تعمیر و نگهداری موتور بین سازندگان موتور تفاوت چندانی ندارد. از جمله بزرگترین سازندگان موتورهای هواپیما در جهان امروز میتوان به رولزرویس، پرتاندویتنی، جنرال الکتریک و سافران اشاره کرد. با کمک پیشرفتهای فناوری، سازندگان موتور هواپیما بطور مداوم در حال توسعه موتورهای پیشرفتهتری هستند که کارآمدتر بوده و طول عمر بیشتری دارند.
شرایط عملیاتی نیز بر طول عمر موتور تاثیر میگذارد
شرایط عملیاتی مانند دما و فشار میتوانند بر طول عمر موتور تاثیر بگذارند. بهعنوان مثال، بخش داغ موتور بطور مداوم در معرض دماهای بسیار بالا قرار دارد. این شرایط سخت به تدریج باعث تخریب قطعات این بخش میشود، به این معنی که این قطعات نیاز به تعویض یا تعمیر بیشتری نسبت به سایر قسمتهای موتور دارند.
بخوانید: “هواپیماهای مسافربری از چند موتور در طول عمر معمول خود استفاده میکنند؟“
رطوبت همچنین میتواند باعث اکسیداسیون فلزات درون موتور هواپیما شود. این موضوع بهویژه زمانی اتفاق میافتد که هواپیما در نزدیکی دریا پارک شده باشد، جایی که هوای مرطوب حاوی نمک خورنده است. به همین دلیل، زمانی که هواپیماها نیاز به زمینگیرشدن بلندمدت دارند، به مناطقی از جهان که شرایط خشک دارند، مانند پایگاه موهاوی در کالیفرنیا منتقل میشوند.
هزینه تعمیرات و بازسازی موتور
هر چرخه بازسازی کامل میتواند هزینههایی به میزان صدها هزار دلار از نظر مواد تخصصی، نیروی کار موردنیاز برای انجام کارهای تعمیر و نگهداری و هم از نظر از دسترفتن درآمد در زمان زمینگیر بودن هواپیما به همراه داشته باشد. با این حال، این هزینه آن معمولا هنوز بهمراتب ارزانتر از یک موتور کاملا نو است که میتواند به میلیونها دلار برسد. با در نظرگرفتن این موضوع، مهم است که خطوط هوایی قادر به شناسایی زمان مناسب برای انجام هر گونه کار تعمیراتی غیراضطراری بر روی موتور باشند. این ممکن است در فصل کمترافیک باشد، زمانی که خارجکردن یک هواپیما از سرویس تاثیر زیادی بر برنامههای پروازی نداشته باشد و در نتیجه هرگونه زیان احتمالی در درآمد کاهش یابد.
چرا موتورهای هواپیماها بهطور مکرر تعویض میشوند؟
بدیهی است که ایمنی همیشه و همواره مهمترین اولویت در صنعت هوانوردی است. با توجه به اینکه موتورهای هواپیما نیروی پیشران لازم برای برخاستن را فراهم میکنند و همچنین نیروی معکوس را برای توقف کامل هواپیما در فرود، موتورهای هواپیما بهطور منظم تحت فشار زیادی قرار میگیرند. موتورها همچنین برای عملکرد ایمن یک هواپیما حیاتی هستند، به همین دلیل است که انجام بررسیها و تعمیرات منظم ضروری است.
منبع: