هواپیماهای مسافربری از چند موتور در طول عمر معمول خود استفاده می‌کنند؟

چندین عامل تعیین می‌کنند که یک هواپیما تا بازنشستگی به چند موتور جدید نیاز پیدا می‌کند. این عوامل بر عمر هواپیمای مسافربری و موتور تاثیر می‌گذارند. طول عمر بدنه و موتور هواپیما به تعداد مشخصی از سیکل‌ها یا ساعت‌های پروازی محدود می‌شود. از منظر بدنه هواپیما، یک سیکل پروازی شامل یک برخاست و فرود است که عملا یک چرخه تحت فشار قرارگرفتن کابین را نیز شامل می‌شود.

سیکل پروازی یک موتور را به نحوی اندازه‌گیری می‌کنند که موتور از حالت دور آرام شروع به کار‌کرده، نزدیک به حداکثر توان می‌رسد و سپس در توان صفر خاموش می‌شود. قبل از پرداختن به بررسی تعداد موتورهای یک هواپیمای مسافربری، درک طول عمر معمولی هواپیما و موتور ضروری است.

طول عمر معمول هواپیماهای مسافربری

جت‌های باریک‌پیکر کوتاه‌برد دارای طول عمری در حدود ۵۰ هزار سیکل پروازی هستند. به طور متوسط، یک ایرباس A320 چهار پرواز در روز انجام می‌دهد و با احتساب زمان تعمیر و نگهداری، می‌تواند تقریبا ۳۵ سال در خدمت عملیاتی باقی بماند. از سوی دیگر، عمر یک جت پهن‌پیکر دوربرد بسته به جنس سازه بدنه بین ۲۵ هزار تا ۴۵ هزار سیکل پروازی متغیر است. بوئینگ ۷۸۷دریم‌لاینر با قطعات کامپوزیتی پرتعداد در بدنه، برای ۴۴ هزار سیکل پرواز طراحی شده‌است. از نظر تئوری، این جت‌ها می‌توانند چندین دهه با میانگین روزانه دو سیکل پروازی عمرکنند.

طول عمر معمول موتورهای جت

در حالی که برخی از موتورهای جت صرفا برای نوع خاصی از هواپیماها طراحی شده‌اند، برخی دیگر ممکن است در طیف وسیعی از هواپیماها مورداستفاده قرار گیرند. موتورهای جت در طول عمر خود ۲ تا ۳ دوره تعمیرات اساسی را پشت سر می‌گذارند. در طول یک یا چند شاپ ویزیت، قطعات موتور تعمیر و یا تعویض می‌شوند. با دمای عملیاتی بسیار بالا در بخش داغ، زمان عملیاتی به طور قابل ‌وجهی در شاپ ویزیت‌های بعدی کاهش می‌یابد.

میانگین تعداد سیکل‌ها قبل از اولین تعمیر اساسی برای موتور هواپیماهای باریک‌پیکر روزآمد ۱۲ هزار سیکل پروازی است. برای دو بازدید بعدی، ممکن است تعداد سیکل‌ها به ترتیب به ۸۰۰۰ و ۴۰۰۰ کاهش یابد. با هزینه تعمیر و نگهداری چند میلیون دلاری، شاپ‌ ویزیت‌های بیشتر برای کاربرها مقرون‌به‌صرفه نیست. میانگین ساعات پروازی موتور هواپیماهای پهن‌پیکر روزآمد، قبل از اولین تعمیرات اساسی ۲۰ هزار ساعت است.

در فاز پایانی عمر، معمولا این موتورهای بر روی انواع هواپیماهای کوچک‌تر نصب می‌شوند تا در سطوح نیروی پیشران پایین‌تری کار کنند. غیرمعمول نیست که هواپیماهای مسافربری تجاری در طول عمر خود از ۳ تا ۴ مجموعه موتور استفاده کنند. کاربرهایی که از نمونه‌های مختلف یک خانواده از هواپیماها استفاده می‌کنند، تمایل دارند موتورها را بر اساس قابلیت اقتصادی بین این هواپیماها بچرخانند.

منبع:

simpleflying

۰ ۰ رای ها
امتیازدهی به مقاله
مشترک شدن
اطلاع رسانی
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها