1985 – نقطه عطف در تولید همزمان
جیئی، دو واحد توربین گاز آیرودراتیو اِلاِم2500 را به همراه یک توربین بخار و یک ژنراتور در پیکربندی تکشفت، برای تولید همزمان برق و حرارت در نیروگاهی در هلند نصب کرد. این پیکربندی به گونهای طراحی شده تا با بکارگیری توربینهای گازی اِلاِم2500 در پروژهها، با بهره اقتصادی بالا بخشی از سرمایهگذاری هنگفت برای توسعه این ماشین جبران شود.
جیئی از این پروژه بهعنوان اولین تجربه در راهاندازی یک نیروگاه سیکل ترکیبی توربین گازی و توربین بخار یاد میکند. آزمایشهای عملکردی روی پیکربندی جدید جیئی در حالت بار کامل عملیاتی، دستیابی به بهرهوری 50 درصد را نشان میدهد.
1987 – عرضه اولین توربین گاز جیتی13ئی
اولین ماشین جیتی13ئی با توان خروجی 147.9 مگاوات، در نیروگاه هِموِگ متعلق به شرکت هلندی یواِناِی در خاک این کشور نصب و راهاندازی شد. این توربین گاز توسط شرکت ایبیبی توسعه داده شده بود. بعدها ایبیبی توسط آلستوم خریداری شد و با ادغام آلستوم در جنرال الکتریک، تاریخچه این شرکت به تالار افتخارات جیئی افزوده شد.
بیش از 27 واحد از این توربین گاز، تولید و عرضه شد. اما فشارهای ناشی از رعایت استانداردهای زیستمحیطی، شرکت سازنده جیتی13ئی را مجبور کرد تا با بهسازی نمونه پایه، سطح آلایندگی ترکیبات ناکس را به کمتر از 25 پیپیام برساند. در سال 1991، نمونه جیتی13ئی2 به بازار معرفی شد که از یک محفظه احتراق سیلویی بهره میگرفتند.
1988– عرضه ماشین الام 6000
جنرال الکتریک ناوگان ماشینهای اِلاِم خود را با معرفی توربین گاز اِلاِم6000 گسترش داد. این توربین گاز صنعتی با الهام از موتور توربوفن سیاِف6-80سی2 با گذردهی بالا توسعه یافتهاست. این توربین گاز دو محوره در شرایط محیطی استاندارد و پیکربندی سیکل ساده، دارای ظرفیت تولید توان تا 36.6 مگاوات با بهرهوری 41.9 درصد است.
منبع:
*نقاط عطف توربینهای گازی شرکت جنرال الکتریک (بخش نهم)
*نقاط عطف توربینهای گازی شرکت جنرال الکتریک (بخش دهم)
*نقاط عطف توربینهای گازی شرکت جنرال الکتریک (بخش یازدهم)
*نقاط عطف توربینهای گازی شرکت جنرال الکتریک (بخش دوازدهم)


