1990آغاز عرضه ماشین‌های کلاس اِف

اولین توربین گاز کلاس‌ اِف جی‌ئی، از نوع 7اِف با توان خروجی 147 مگاوات و دمای ورودی توربین 1260 درجه سانتیگراد در تاریخ 6 ژوئن 1990، در نیروگاه چسترفیلد در ایالات ویرجینیای آمریکا آغاز بکار کرد. این نمونه اولیه، برای ارزیابی میدانی نسل جدید ماشین‌های کلاس‌ اِف، در پیکربندی سیکل ساده بکار گرفته‌‌ شد و استفاده از این مدل در نیروگاه سیکل ترکیبی، از سال 1992 کلید خورد.

بنابر گزارش‌های منتشرشده، در آن زمان توربین گاز نصب‌شده در چسترفیلد، در حالت سیکل ساده با توان 150 مگاوات و بهره‌وری 34.5 کار می‌کرد، در حالی‌که در پیکربندی سیکل ترکیبی توان آن به 214 مگاوات و بهره‌وری به 45.2 افزایش می‌یافت. برخی از صاحب‌نظران حوزه انرژی، نصب اولین ماشین کلاس‌ اِف جی‌ئی نیروگاه‌های چسترفیلد را آغاز عصر طلایی توربین‌های گازی قلمداد می‌کنند که این روند تا سال 2015 تداوم داشته‌است.

توربین گاز کلاس‌اِف

کارشناسان امر، پختگی فناورانه ماشین‌های کلاس‌ اِف را موردتاکید قرارداده و تأمین توان با بهره‌وری بالا و قابلیت‌اطمینان قابل‌قبول و در عین حال، کنار آمدن با الزامات سختگیرانه زیست‌محیطی را نشان از کارایی بالای این توربین‌های گازی می‌دانند.

جی‌ئی ادعا می‌کند که طراحی ماشین‌های کلاس‌ اِف را از دهه‌ 1980 آغاز کرده و تحقق صنعتی فناوری کلاس‌ اِف را مرهون دستیابی خود به توانمندی‌های کلیدی و جهش فناورانه، در رویارویی با دمای بالای گاز ورودی به توربین، به‌کارگیری روش‌های موثر خنک‌کاری و دانش کافی از عملکرد آیروترمال توربین‌های گازی پرقدرت (با ظرفیت بالا) می‌داند.

توربین گاز کلاس‌اِف

از زمان عرضه ماشین ‌اِم‌اِس7001اِف در سال 1987 که طراحی آن مبتنی بر نیاز بازار به بهره‌وری بالاتر و کاهش آلایندگی و پایین‌آوردن قیمت برق تولیدی نهایی انجام شده‌ بود، فناوری توربین‌های گاز جی‌ئی تا به امروز، روندهای مختلفی را طی‌ کرده و در نهایت، منجر به عرضه راه‌حل‌های متنوع با طیف گسترده‌ای از توان خروجی شده‌است. خانواده ماشین‌های کلاس‌ اِف جی‌ئی گسترش‌ یافت و نمونه‌های مختلف شامل 6اِف و 9اِف نیز به بازار عرضه شد.

در مجموع بیش از 1500 واحد توربین گاز کلاس‌ اِف جی‌ئی در نقاط مختلف دنیا نصب و راه اندازی‌شده و از آنها برای تولید توان، تولید همزمان برق و حرارت و همچنین تأمین نیروی مکانیکی با کاربرد در صنایع ذوب و فرآوری فلزات، پالایشگاها و صنایع غذایی استفاده شده‌است.

 

منبع:

Powermag

 

*نقاط عطف توربین‌های گازی شرکت جنرال الکتریک (بخش نهم)

*نقاط عطف توربین‌های گازی شرکت جنرال الکتریک (بخش دهم)

*نقاط عطف توربین‌های گازی شرکت جنرال الکتریک (بخش یازدهم)

*نقاط عطف توربین‌های گازی شرکت جنرال الکتریک (بخش دوازدهم)

Sending
امتیاز کاربران
0 (0 votes)
در باره ی نویسنده

Pesg Author

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *