خانواده موتورهای CF34

در سال 1992، خانواده موتورهای CF34 جنرال الکتریک، باعث آغاز یک دوره جدید در صنعت هوانوردی جت منطقه‌ای شد. پس از آن، این موتور با ثبت بیش از 140 میلیون ساعت پرواز و 113 میلیون سیکل پروازی، همچنان به تعیین استانداردهای عملکرد، دوام و قابلیت‌اطمینان در سطح جهانی ادامه می‌داد. در ادامه، یک گزارش تصویری در خصوص 5 نمونه از این موتور ارائه شده‌است.

” بخوانید: آشنایی با چند نمونه از خانواده موتورهای هوایی CF6

CF34-3

موتور CF34-3

موتورهای CF34-3 با نیروی پیشران 9 هزار پاوند، از زمان ورود به خدمت عملیاتی در سال 1992، به‌عنوان یکی از تمیزترین و کم‌مصرف‌ترین موتورها در کلاس خود شناخته می‌شدند. این موتورها برای نصب بر روی هواپیماهای بمباردیه چلنجر 605، بمباردیه چلنجر 850 و بمباردیه CRJ200 انتخاب شده بودند.

بمباردیه چلنجر 605

بمباردیه چلنجر 605

بمباردیه CRJ200

بمباردیه CRJ200

بمباردیه چلنجر 850

بمباردیه چلنجر 850

CF34-8C

موتور CF34-8C

موتورهای CF34-8C با نیروی پیشران بین 14 هزار تا 14500 پاوند بر روی هواپیماهای بمباردیه CRJ700، بمباردیه CRJ900 ، بمباردیه CRJ1000، بمباردیه چلنجر 870 و بمباردیه چلنجر 890 نصب شده‌اند. این موتورها در مقایسه با موتورهای CF34-3 دارای 50 درصد نیروی پیشران بیشتر، مصرف سوخت ویژه کمتر، کاهش تعداد قطعات و بهبود در قابلیت نگهداری و عمر قطعات است.

بمباردیه CRJ900

بمباردیه CRJ900 بمباردیه CRJ1000

بمباردیه CRJ1000 بمباردیه چلنجر 870

بمباردیه چلنجر 870

بمباردیه چلنجر 890 بمباردیه CRJ700

بمباردیه CRJ700

CF34-8E

موتور CF34-8E

موتورهای CF34-8E با نیروی پیشران 14500 پاوند، بر روی هواپیماهای مسافربری امبرائر 170/175 نصب شده‌اند. سامانه پیشرانش این موتور شامل طراحی ناسلی است که بطور خاص برای نصب زیر بال هواپیماهای مسافربری امبرائر 170/175 تغییر یافته‌است. اولین نمونه از این موتور، در نوامبر سال 2000 مورد آزمایش قرار گرفت و در مارس 2004 عملیاتی شد.

” بخوانید: بازار موتورهای هوایی غیرنظامی جهان در دهه پیش‌رو

امبرائر 170/175

امبرائر 170/175

CF34-10A

موتور CF34-10A

موتورهای CF34-10A یک موتور توربوفن روزآمد با نیروی پیشران 18 هزار پاوندی به شمار می‌روند که برای نصب بر روی هواپیماهای جدید کومک ARJ21 انتخاب شده‌اند. اولین نمونه از این موتور در سال 2006 آزمایش شد و در سال 2011 وارد خدمت عملیاتی شد.

کومک ARJ21

کومک ARJ21

CF34-10E

موتور CF34-10E

موتورهای CF34-10E موتورهای توربوفن روزآمد با نیروی پیشران 20 هزار پاوندی هستند که بر روی هواپیماهای امبرائر 190/195 و امبرائر Lineage 1000 نصب شده‌اند. اولین نمونه از این موتور در سال 2002 آزمایش شد و در سال 2005 وارد خدمت عملیاتی شده‌است. این موتورها از ویژگی‌هایی همچون فناوری اثبات‌شده، هزینه‌های عملیاتی، قابلیت اطمینان بالا، سهولت در تعمیر و نگهداری، بهترین مصرف سوخت و سازگار با محیط زیست برخوردار هستند.

امبرائر 190/195

امبرائر 190/195

مقایسه مشخصات فیزیکی نمونه‌های مذکور از خانواده موتورهای CF34

CF34-3 CF34-8C CF34-8E CF34-10A CF34-10E
استیج فن/کمپرسور 1/14 1/10 1/10 1/3/9 1/3/9
توربین کم‌فشار/پرفشار 4/2 4/2 4/2 4/1 4/1
حداکثر قطر (اینچ) 49 52 53.3 57 57
طول (اینچ) 103 128 121.2 90 145.5

منبع:

geaviation

Sending
امتیاز کاربران
0 (0 votes)
در باره ی نویسنده

مدیریت

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *