2004: همکاری با کی‌کی‌آر

در اول ژانویه 2004، پس از فروش صددرصدی سهام ام‌تی‌یو توسط شرکت دایملرکرایسلر به کی‌کی‌آر، شرکت موتورهای هوایی ام‌تی‌یو یکی از زیرمجموعه‌های شرکت‌های کی‌کی‌آر شد. کی‌کی‌آر یک سرمایه‌گذار سهام خصوصی آمریکایی است که با مدیریت راهبردی ام‌تی‌یو فعالیت می‌کند. این تحول همچنین شامل همکاری نزدیک بین ام‌تی‌یو و پرت‌اندویتنی و علاوه بر آن، افزایش مشارکت این شرکت سازنده پیشرو موتور هوایی آلمانی در پروژه‌های فعال شد.

2005: هلدینگ ام‌تی‌یو

در 6 ژوئن 2005، سهام هلدینگ موتورهای هوایی ام‌تی‌یو برای اولین بار در بورس اوراق بهادار معامله می‌شود. هر سهم با قیمت 21 یورو عرضه شد.

2006: شراکت در تولید موتور اف414 جنرال الکتریک

ام‌تی‌یو به‌عنوان یک شریک جدید، با سهم 2.5 درصدی در تولید موتور هوایی اف414، با جنرال الکتریک برای توسعه محور کمپرسور پرفشار و شراود توربین‌های پرفشار و کم‌فشار مشارکت کرد. این اقدام، سرآغاز ورود شرکت ام‌تی‌یو به بازار هوایی نظامی آمریکا بود. اف414 بر روی هواپیمای دو موتوره اف/ای-18 سوپر هورنت نیروی دریایی آمریکا نصب می‌شود.

شرکت آلمانی ام‌تی‌یو

2007: تاسیس ام‌تی‌یو لهستان

واحد جدید موتورهای هوایی ام‌تی‌یو لهستان، در زمینی به وسعت هفت هکتار در خاک این کشور راه‌اندازی شد. فعالیت‌های این شرکت شامل تولید پره‌های هدایت‌کننده و پره‌های ثابت برای توربین‌های کم‌فشار، مونتاژ توربین‌های کم‌فشار و تعمیر قطعات موتور بود.

2007: فناوری موتور تمیز

به منظور تولید موتورهایی با سروصدای کمتر، هزینه عملیاتی مقرون به صرفه و با آلایندگی کم، فناوری موتور تمیز موسوم به کِلیر 1 معرفی شد. ام‌تی‌یو از این فناوری کلیدی، در موتورهای غیرنظامی خود استفاده می‌کند که باعث کاهش 40 درصدی مصرف سوخت و انتشار دی‌اکسیدکربن و همچنین کاهش سروصدا به میزان 65 درصد خواهد شد.

شرکت آلمانی ام‌تی‌یو

2008: استقبال چشمگیر از ای 380 در هواپیمایی امارات

شرکت هواپیمایی امارات بعنوان بزرگترین مشتری جت مسافربری ایرباس ای380، موتور توربوفن پرقدرت جی‌پی7000 را برای هواپیمای خود انتخاب کرد. ام‌تی‌یو 22.5 درصد از سهام این موتور را در اختیار دارد و توربین کم‌فشار، پوسته داخلی بخش مرکزی توربین و قسمت‌هایی از توربین پرفشار این موتور را می‌سازد.

شرکت آلمانی ام‌تی‌یو

2008: سهم ام‌تی‌یو در موتورهای جی‌ئی‌نکس و تی408

شرکت موتورهای هوایی ام‌تی‌یو، 18 درصد سهام موتور توربوشفت تی 408 را در اختیار دارد. ام‌تی‌یو توربین گاز هوایی پرقدرت تی408 برای نصب بر روی هلیکوپتر حمل و نقل سنگین در آینده در اروپا را توسعه می‌دهد. ام‌تی‌یو همچنین 6.6 درصد سهام پروژه موتور جی‌ئی‌نکس را در اختیار دارد. این موتور نیروی پیشران هواپیمای بوئینگ دریم‌لاینر787 و نمونه‌های مسافربری و باری بوئینگ 747-8 را تأمین می‌کند.

شرکت آلمانی ام‌تی‌یو

2010: پیوستن ام‌تی‌یو به برنامه موتور جی‌ئی 90

مرکز موتور ام‌تی‌یو هانوفر، ارائه خدمات تعمیر و نگهداری به قدرتمندترین موتور توربوفن جت تجاری جهان موسوم به جی‌ئی90-110/115 را به سبد محصولات خود افزود. تنها نه ماه بعد، این شرکت، سه مشتری اول خود را برای تعمیر و نگهداری این موتور به دست آورد. دو نمونه از موتور جی‌ئی90 بر روی جت مسافربری بوئینگ بی777، نصب شده‌است.

شرکت آلمانی ام‌تی‌یو

2010: عرضه ای320نئو توسط ایرباس

شرکت ایرباس تصمیم گرفت تا نمونه ارتقاءیافته از خانواده هواپیماهای ای320نئو را عرضه کند. یکی از دلایل اصلی تمایز آن با سایر هواپیماها، موتور ایرباس ای320نئو است. این موتورها به میزان قابل‎‌‌توجهی باعث کاهش 16 درصدی مصرف سوخت و انتشار دی‌اکسیدکربن و همچنین کاهش 75 درصدی میزان سروصدا می‌شوند. ام‌تی‌یو سهم ویژه‌ای در تولید موتور پی‌دبلیو1100جی-جِی‌ام‌، اولین موتور انتخاب‌شده برای نصب بر روی هواپیمای ایرباس ای320نئو داشته‌است.

شرکت آلمانی ام‌تی‌یو

2011: سهم 18 درصدی در موتور پی‌دبلیو1100جی-جِی‌ام

شرکت موتورهای هوایی ام‌تی‌یو در تولید موتور توربوفن دنده‌ای پی‌دبلیو1100جی-جِی‌ام‌ محصول شرکت پرت‌اندویتنی، 18 درصد سهم دارد. این موتور نیروی پیشران هواپیماهای خانواده ایرباس ای320نئو را تأمین می‌کند. در تولید موتور پی‌دبلیو1100جی-جِی‌ام‌، ام‌تی‌یو نه تنها مسئولیت توربین کم‌فشار پرسرعت و بخشی از کمپرسور پرفشار را بر عهده دارد، بلکه مونتاژ نهایی حدود یک سوم از این موتورها را نیز انجام می‌دهد.

2011: دریافت گواهینامه نوع برای موتور تی‌پی 400 از آژانس ایمنی هوانوردی اروپا

برنامه توسعه موتور تی‌پی400-6دی، بعنوان یک موتور توربوپراپ پرقدرت توسط کنسرسیوم یوروپراپ اروپا مدیریت می‌شود. شرکت موتورهای هوایی ام‌تی‌یو به‌عنوان شریک در این کنسرسیوم، مسئولیت بخش کمپرسور​​، توربین ​​و شفت فشار متوسط، سیستم کنترل و همچنین مونتاژ نهایی و دریافت مجوزهای لازم برای این موتورها را بر عهده دارد.

شرکت آلمانی ام‌تی‌یو

2011: مرکز تعمیر و نگهداری ام‌تی‌یو دالاس

در اوت 2011،  هفتاد و پنج درصد سهام شرکت هوافضایی رِتان به شرکت موتورهای هوایی ام‌تی‌یو تعلق گرفت. بر این اساس، ارائه خدمات برای بخش بزرگی از موتورها شامل سی‌اف34، سی‌اف‌ام56، وی2500، سی‌اف6، جی‌ئی90، پی‌دبلیو2000 و پی‌دبلیو4000 در سبد کاری ام‌تی‌یو در آمریکا قرار گرفت. ام‌تی‌یو با افزودن سایت دالاس به شبکه خود قصد داشت تا طیف وسیعی از خدمات را برای مشتری‌های خود در آمریکا ارائه دهد.

2012: ساخت مرکز تولید جدید توسط ام‌تی‌یو

 ام‌تی‌یو ساخت یک مرکز جدید تولید در مقر خود در مونیخ را آغاز کرد. در این مرکز، بلیسک کمپرسور برای موتور توربوفن دنده‌ای پی‌دبلیو100جی تولید می‌شود. ام‌تی‌یو از سال 2020 به بعد، بطور سالانه سه هزار واحد بلیسک کمپرسور می‌سازد.

شرکت آلمانی ام‌تی‌یو

2013: ورود ام‌تی‌یو به خدمات لیزینگ موتور

مرکز تعمیر و نگهداری ام‌تی‌یو و شرکت ژاپنی سامیتومو، دو شرکت جدید راه‌اندازی کردند تا فعالیت در حوزه لیزینگ موتورهای هوایی تجاری  را گسترش دهند. در قالب این همکاری، ام‌تی‌یو دانش فنی به ویژه در خصوص موتورهای وی2500، سی‌اف‌ام56، سی‌اف34، جی‌ئی90، سی‌اف6 و پی‌دبلیو2000 را به شرکت سامیتومو منتقل می‌کند.

2013: شروع ساخت قطعات با استفاده از روش تولید افزایشی

شرکت موتورهای هوایی ام‌تی‌یو به‌عنوان یکی از شرکت‌های پیشرو در صنعت هوایی، تولید مجموعه قطعات با استفاده از روش تولید افزایشی را آغاز کرد. در این فرآیند،  مدل سه‌بعدی قطعه‌ای که قرار است تولید شود، بصورت لایه‌های جداگانه در رایانه تهیه می‌شوند. طبق این طرح ساخت، لیزر به تدریج باعث تشکیل لایه‌ها بر روی صفحه پایه با استفاده از مواد پودر می‌شود.

شرکت آلمانی ام‌تی‌یو

منبع:

mtu

 

*روند شکل‌گیری و توسعه شرکت آلمانی ام‌تی‌یو (بخش اول)

*روند شکل‌گیری و توسعه شرکت آلمانی ام‌تی‌یو (بخش دوم)

Sending
امتیاز کاربران
0 (0 votes)
در باره ی نویسنده

Pesg Author

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *