موتورهای هوایی CF6

برای 45 سال، خانواده موتورهای هوایی CF6 یک رکورد عملیاتی چشمگیر را ثبت کرده‌اند. موتورهای CF6 برای اولین بار در سال 1971 وارد خدمت عملیاتی شدند. این موتورها نزدیک به 430 میلیون ساعت پروازی را به ثبت رسانده‌اند. در ادامه، یک گزارش تصویری در خصوص 5 نمونه از این موتور ارائه شده‌است.

CF6-6

در بهار ۱۹۶۸، خطوط هوایی یونایتد ایرلاینز و امریکن ایرلاینز، موتور CF6-6 محصول جنرال الکتریک با نیروی پیشران بیش از چهل هزار پاوندی را برای سری ده هواپیمای داگلاس DC-10 خود انتخاب کردند. در نتیجه این اقدام، جنرال الکتریک میراث 45 ساله خود را در هوانوردی تجاری آغاز کرد.

داگلاس DC-10-10

CF6-50

ماشین CF6-50، موتور هوایی مشتق‌شده از CF6-6، با نیروی پیشران ۴۶ هزار تا ۵۴ هزار پاوندی برای سری ۳۰ هواپیمای DC-10 و بعدها برای نصب بر روی ایرباس ای300 و بوئینگ ۷۴۷ انتخاب شد.

داگلاس D-10-30

ایرباس A300

بوئینگ ۷۴۷

CF6-80A

در اواخر دهه ۱۹۷۰ میلادی، این نمونه توسعه‌یافته از خانواده موتورهای هواییCF6 برای استفاده در جت‌های تجاری جدید با برد کوتاه تا متوسط معرفی شد. موتور CF6-80A، برای نصب بر روی بوئینگ ۷۶۷ و ایرباس ای310 انتخاب شد.

بوئینگ ۷۶۷

ایرباس A310

CF6-80C2

این موتور هوایی در حال حاضر برای نصب بر روی ۱۲ نمونه هواپیمای پهن‌پیکر تایید شده‌است. ماشین CF6-80C2 بیش از ۲۰۰ میلیون ساعت پرواز عملیاتی را ثبت کرده‌است.

CF6-80E1

جنرال الکتریک با طراحی اختصاصی موتور CF6-8-E1 برای هواپیمای ایرباس ای330، توانست جدیدترین فناوری، کمترین وزن و کمترین مصرف سوخت را در یک موتور گردآوری کند.

ایرباس A330

مقایسه مشخصات فیزیکی نمونه‌های مذکور خانواده موتورهای هوایی CF6

CF6-6 CF6-50 CF6-80A CF6-80C2 CF6-80E1
استیج فن/کمپرسور 1/1/16 1/3/14 1/3/14 1/4/14 1/4/14
توربین کم‌فشار/پرفشار 5/2 4/2 4/2 5/2 5/2
حداکثر قطر (اینچ) 57 105 98-106 106 106-114
طول (اینچ) 188 183 167 168 168

منبع:

geaviation

Sending
امتیاز کاربران
0 (0 votes)
در باره ی نویسنده

مدیریت

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *