موتورهای یدکی هواپیما

راهبردهای موجود برای کمبود موتورهای یدکی هواپیما

کمبود موتورهای یدکی هواپیما

موتورهای یدکی هواپیما انعطاف‌پذیری عملیاتی و مالی را برای خطوط هوایی فراهم می‌کنند. نقش اصلی آنها حفظ قابلیت پرواز ناوگان در زمانی است که موتورهای نصب‌شده روی هواپیماها، در حال تعمیرات اساسی هستند یا به دلایل دیگر از رده خارج می‌شوند.

بر این اساس، تقاضا برای موتورهای یدکی در دوره‌ رونق تعمیر و نگهداری افزایش می‌یابد و در شرایط کاهش عملیات پروازی و تعمیر و نگهداری همانند دوره همه‌گیری ویروس کووید۱۹، با کاهش روبرو می‌شود. چنین بحران‌هایی همچنین مشکلات مالی خطوط هوایی را افزایش می‌دهند و برخی کاربران را وادار می‌کنند تا نقدینگی خود را با فروش دارایی‌هایی مانند هواپیما و موتورهای یدکی افزایش دهند.

با توجه به ازسرگیری رونق بازار هواپیماهای مسافربری کوتاه‌برد و میان‌برد تا سال ۲۰۲۲، بسیاری از شرکت‌های هواپیمایی مجبور شدند راهبردهای موتور یدکی خود را برای رویارویی با تقاضای تعمیر و نگهداری مجدد تنظیم نمایند. بنابر اعلام لوفت‌هانزا، این شرکت شاپ ویزیت‌های خود را کاهش داد تا در طول بحران پس‌انداز نقدی داشته باشد، اما قرار است برنامه شاپ ویزیت در سال‌های آتی برای برخی از انواع موتورها فشرده ‌شود.

علاوه بر آن، این شرکت هوایی آلمانی، شاهد تغییر تقاضا برای موتورهای یدکی است. در طول همه‌گیری کووید۱۹، به دلیل کاهش تقاضای عملیاتی، به موتورهای یدکی کمتری نیاز بود. در حال حاضر، خطوط هوایی گروه لوفت‌هانزا نیز شاهد افزایش تقاضا برای برخی از موتورها است.

بدیهی است که نیاز هر خط هوایی به موتور یدکی با توجه به نوع و عمر عملیاتی تجهیزات و شرایط عرضه آن در بازار متفاوت خواهد بود. به‌عنوان مثال، در سال ۲۰۲۲، یک شرکت ارزان‌قیمت هوایی چینی نسبت به یک شرکت مشابه اروپایی در یک سطح به قطعات یدکی کمتری نیاز داشت.

با این حال در سطح جهانی، داده‌های هفته‌نامه Aviation Week، نگرشی در مورد چگونگی کاهش تقاضای موتور یدکی را ارائه می‌دهد. بر اساس گزارش پیش‌بینی بازار تعمیر و نگهداری و وضعیت ناوگان ۲۰۲۳ ارائه‌شده توسط هفته‌نامه مذکور، برای مثال برای موتور CFM56، حدود ۲۳۰۰ شاپ ویزیت موتور در سال ۲۰۲۳ انجام می‌شود که انتظار می‌رود در دو سال بعد به اوج خود در حدود سه هزار برسد. بازدیدها از موتور رقیب آن V2500 محصول شرکت IAE نیز در سال ۲۰۲۵ تقریبا با هزار شاپ ویزیت به اوج خود خواهد رسید.

پیش‌بینی می‌شود که محبوب‌ترین موتورهای عملیاتی هواپیماهای پهن‌پیکر در سال ۲۰۲۳، موتورهای CF6 و GE90 محصول شرکت جنرال الکتریک به ترتیب با ۲۶۰۰ و ۲۲۰۰ شاپ ویزیت باشند. طبق پیش‌بینی این هفته نامه، حدود ۵۰۰ شاپ ویزیت از موتور CF6 در سال ۲۰۲۳ انجام می‌شود که این رقم به ۷۳۰ بازدید در سال ۲۰۲۵ می‌رسد. این در حالی است که انتظار می‌رود شاپ ویزیت‌های موتور GE90 از بیش از ۴۰۰ بازدید در سال ۲۰۲۳ به اوج تقریبا ۵۰۰ در سال ۲۰۲۹ برسد.

در مقابل، نسل جدید موتورهای هواپیماهای باریک‌پیکر مانند موتور لیپ محصول CFM و موتور PW1000G محصول پرت‌اندویتنی، طی چند سال آینده، شاپ ویزیت‌های بسیار کمی را خواهند داشت. این امر باعث می‌شود پیش‌بینی تقاضای موتور یدکی برای چنین نمونه‌هایی دشوارتر شود. بنابراین، خطوط هوایی در تعیین تعداد لوازم یدکی برای تعدادی از موتورهای عملیاتی با فناوری جدید، با چالش روبرو هستند.

” بخوانید: لزوم بازنگری در برنامه‌ شرکت‌های هواپیمایی برای موتور‌های یدکی

بنابر اعلام لوفت‌هانزا، این شرکت بطور مداوم تعداد موتور یدکی خود را بهبود می‌بخشد تا از عملکرد پایدار ناوگان عملیاتی خود اطمینان حاصل کند. همچنین از سال ۲۰۲۲، این گروه برنامه‌ریزی موتور را بر روی تمام خطوط هوایی وابسته شامل خطوط هوایی اتریش، خطوط هوایی بروکسل، لوفت‌هانزا، سوئیس و شرکت ارزان‌قیمت یورو وینگز متمرکز کرده‌است.

موتورها به‌عنوان دارایی

در طول همه‌گیری کووید۱۹، از آنجایی که جریان‌های نقدی به دلیل کم‌شدن سفرهای هوایی کاهش یافته بود، برخی از خطوط هوایی به موجودی موتورهای یدکی خود تکیه کرده‌ تا نقدینگی خود را از طریق معاملات فروش و اجاره افزایش دهند.

برای مثال، در نوامبر ۲۰۲۰، شرکت لیزینگ موتور هوایی SMBC یک قرارداد با کبو پاسفیک امضا کرد که هشت موتور یدکی CFM56-5B4 را پوشش می‌داد. در سال بعد، همچنین یک معامله مشابه برای موتور لیپ محصول CFM با شرکت هندی ویستارا انجام شد، در حالی که خطوط هوایی ارزان‌قیمت بامبو مستقر در ویتنام اولین موتور یدکی لیپ محصول CFM خود را اجاره داد.

با این حال، بزرگترین معامله در این شرایط در تابستان ۲۰۲۲ صورت گرفت زمانی که شرکت مدیریت جهانی آپولو حدود ۵۰۰ میلیون دلار در یکی از شرکت‌های وابسته به ایرفرانس KLM سرمایه‌گذاری کرد. میزان نقدینگی شرکت‌های هواپیمایی از موجودی موتورهای یدکی خود و تعادلی که بین موتورهای تحت مالکیت و اجاره‌ای ایجاد می‌کنند، به شرایط و راهبرد بستگی دارد. در مورد ایرفرانس، این شرکت برای بازپرداخت کمک‌های دولتی از سرمایه‌گذاری سهام خصوصی استفاده کرد.

گروه لوفت‌هانزا همچنین وام‌های دولتی هنگفتی را در طول همه‌گیری کووید۱۹ دریافت کرده، اما بنابر اعلام این شرکت، همچنان مالک اکثر موتورهای یدکی برای تقاضای عملیاتی خود است و نیازهای اضافی به صورت موردی ارزیابی می‌شوند. این موتورها درجه بالایی از انعطاف‌پذیری عملیاتی را ارائه می‌دهند.

در گذشته، شرکت‌های حمل‌ونقل هوایی با خدمات کامل مانند لوفت‌هانزا تمایل داشتند تجهیزاتی مانند هواپیما داشته باشند، در حالی که‌ شرکت‌های ارزان‌قیمت هوایی علی‌رغم برخی استثناهای مهم در این قاعده کلی تمایل داشتند آنها را اجاره کنند.

شرکت حمل‌ونقل برزیلی Gol در اکتبر گذشته گزینه مالکیت را انتخاب کرد و با اختصاص ۸۰ میلیون دلار سرمایه موافقت کرد تا این شرکت هواپیمایی یک موتور Leap 1B جدید و هشت موتور جدید CFM56-7B خریداری کند.

بنابر گزارش‌های منتشرشده، فرصت‌های خرید موتورهای یدکی از خطوط هوایی در طول همه‌گیری کووید۱۹ به اندازه‌ای که این شرکت انتظار داشت، نبوده‌است. با توجه به ماهیت بحران، تعداد کمی از شرکت‌های هواپیمایی استفاده از موتورهای متعلق به خود را برای تولید نقدینگی انتخاب کردند که این نشان می‌دهد دامنه مشکلات مالی گسترده بوده‌است.

تاثیر زنجیره تامین

از آنجایی که خطوط هوایی به دنبال افزایش ظرفیت مسافر تا سال ۲۰۲۲ بودند، از دو جهت شامل تولیدکنندگان اصلی و بازار پس از فروش با فشارهای زنجیره تامین مواجه شدند. تاخیر در تحویل هواپیماهای جدید به این معنی بود که هواپیماهای قدیمی‌تر می‌بایست برای مدت طولانی‌تر عملیاتی باقی بمانند که این به نوبه خود نیازهای موتور یدکی متفاوتی را نسبت به آنچه پیش‌بینی می‌شده، ایجاد می‌کرد. در همان زمان، مشکلات ظرفیت خدمات تعمیر و نگهداری ناشی از کمبود نیروی کار و مواد منجر به زمان‌های طولانی‌تری برای انجام کارهایی مانند تعمیرات اساسی موتور شد که دوباره تقاضا برای موتورهای یدکی را افزایش داد.

بنابر اعلام لوفت‌هانزا، مدیریت فنی ناوگان خطوط هوایی این شرکت به‌طور مداوم در تماس نزدیک با شرکت‌های تولیدکنندگان اصلی و خدمات تعمیر و نگهداری است تا بطور فعال کمبودها را مدیریت کند و اثرات عملیاتی را به حداقل برساند. میزان موتورهای یدکی و راهبرد بطور خاص برای هر نوع موتور تصمیم‌گیری می‌شود.

در همین حال، مشکلات عرضه برای تجارت خوب بوده‌ و با سرعتی بسیار سریع‌تر از پیش‌بینی بهبود برای بسیاری از مناطق و مشکلات زنجیره تامین برای ارائه‌دهندگان خدمات تعمیر و نگهداری و تولیدکنندگان اصلی، شاهد بازگشت خوبی از نظر تقاضا می‌توان بود.

اگرچه لیزینگ عملیاتی می‌تواند به شرکت‌های هواپیمایی کمک کند تا در مورد بازار تعمیر و نگهداری برای تجهیزات نسل فعلی مذاکره کنند، اما کاهش تاخیرهای تحویل جدیدترین موتورها کمتر مفید است، صرفا به این دلیل که تعداد کمتری از این موتورها برای اجاره وجود دارد. فقدان موتورهای یدکی با فناوری جدید، کاربران را در بسیاری از نقاط جهان، به ویژه در هند که حتی مجبور به زمین‌گیری هواپیماها شده‌اند، تحت تاثیر قرار داده‌است.

بنابر اعلام مدیرعامل شرکت ایندیگو هند، یکی از پیامدهای مهم این همه‌گیری در صنعت هوانوردی، اختلال در زنجیره تامین در ساخت هواپیما و متعاقب آن کمبود موتورهای یدکی در سراسر جهان است. این امر بر عملیات و توانایی این شرکت برای استقرار کامل ظرفیت به صورت مولد به دلیل زمین‌گیری هواپیماها تاثیر گذاشته‌است. برای کاهش این مشکل، شرکت ایندیگو در نظر دارد هواپیماهای پهن‌پیکر را اجاره کند و هواپیماهای باریک‌پیکر اجاره‌ای قدیمی را برای مدت طولانی‌تری نگه دارد.

منبع:

aviationweek

#موتور هوایی

۰ ۰ رای ها
امتیازدهی به مقاله
مشترک شدن
اطلاع رسانی
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها