موتور‌های یدکی

لزوم بازنگری در برنامه‌ شرکت‌های هواپیمایی برای موتور‌های یدکی

بازنگری در برنامه موتور‌های یدکی

مشکلات پیش‌آمده در عمر عملیاتی قطعات و قابلیت در دسترس‌بودن موتورهای توربوفن نسل جدید ویژه نصب بر روی هواپیماهای مسافربری باریک‌پیکر، شرکت‌های هواپیمایی و تامین‌کنندگان موتورهای هوایی را به این فکر فرو برده تا برای کاهش ریسک‌های ناشی از توقف عملیات پروازی، رو به ذخیره‌سازی موتورهای قدیمی‌تر خانواده CFM56 و V2500 کنند.

هنوز افق دقیق و کاملا روشنی در مورد زمان دستیابی به اطمینان کافی در مورد عملکرد پایدار و مطمئن موتور‌های خانواده لیپ محصول CFM اینترنشنال و موتورهای توربوفن دنده‌ای محصول پرت‌اندویتنی برای بهره‌برداران آن ایجاد نشده‌است. نکته حائز اهمیت آن است که از منظر بهره‌برداری عملیاتی و پشتیبانی از کارکرد مستمر و بهینه‌ موتورهای توربوفن ویژه نصب بر روی هواپیماهای مسافربری باریک‌پیکر، در مورد دو خانواده روزآمد لیپ و GTF پختگی کافی مشابه آنچه ‌که در مورد خانواده موتورهای CFM56 و V2500 است، حاصل نشده‌است.

” بخوانید: ناوگان موتور توربوفن CFM56 در یک نگاه

باید توجه داشت که این مسئله در سال‌های اولیه‌ ورود موتور‌های CFM56 و V2500 به بازار هوانوردی تجاری نیز وجود ‌داشت و چندین سال طول کشید تا این موتور‌ها به روند پایداری از نظر بهره‌برداری عملیاتی رسیدند، اما باید دقت کرد که تعداد بالا و حجم قابل‌توجه استقبال بازار از موتورهای لیپ و GTF شرایط را دگرگون کرده و بروز مشکل در قابلیت‌اطمینان از منظر پایداری کارکردی این موتورها باعث می‌شود تعداد بسیار بیشتری از شرکت‌ها و هواپیماهای عملیاتی تحت تاثیر قرار بگیرند.

” بخوانید: ناوگان موتور توربوفن V2500 در یک نگاه

در این شرایط، شرکت‌های اجاره‌دهنده موتورهای هوایی و تامین‌کننده موتورهای یدکی برای ایرلاین‌ها به تکاپو افتادند تا با خرید موتورهای بیشتر و حتی انبارکردن موتورهای CFM56 و V2500 پاسخگوی نیاز رو به رشد بازار با هدف تضمین استمرار قابل‌اطمینان عملیات پروازی باشند.

منبع:

aviationweek

۰ ۰ رای ها
امتیازدهی به مقاله
مشترک شدن
اطلاع رسانی
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها