فناوری همزاد دیجیتال

همزاد دیجیتال، تسهیلگر فرآیند اخذ گواهینامه موتور توربوفن PD8

فناوری همزاد دیجیتال شرکت ساتورن

شرکت ساتورن، وابسته به اتحادیه موتورسازان روسیه UEC، از مفهوم تسهیل دیجیتال برای اخذ گواهینامه صلاحیت پروازی رونمایی کرد. بر این اساس، استفاده از فناوری همزاد دیجیتال و مدل‌های رایانه‌ای، ضمن کاستن از حجم تست‌های موردنیاز، مدت زمان فرآیند اخذ گواهینامه صلاحیت پروازی برای محصولات هوایی تجاری را کوتاه می‌کند. محور اصلی این تلاش‌ها بر تسهیل فرآیند اخذ گواهینامه صلاحیت پروازی برای موتور توربوفن سبک PD8 در این مجموعه متمرکز شده‌ که قرار است جایگزین موتورهای غربی سام۱۴۶ نصب‌شده بر روی جت مسافربری منطقه‌ای سوخو سوپرجت۱۰۰ شود.

” بخوانید: بومی‌سازی توانمندی تعمیرات سامانه کنترل الکترونیک موتور سام۱۴۶ ” 

در چارچوب مدل کاری، تیم پروسه موتور PD8، از مدل‌های رایانه‌ای به‌عنوان ابزار تصدیق و صحه‌گذاری طراحی در فرآیند ارزیابی صلاحیت پروازی استفاده کرده‌است. این رویکرد نه تنها شامل تست مجازی قطعات می‌شود، بلکه تست‌های سیستمی موتور را نیز شامل می‌شود. بخشی از این آزمایش‌های سیستمی موتور شامل ارزیابی صحت عملکرد سامانه‌های خنک‌کاری و اطفای حریق موتور و همچنین صحت کارکرد آن در شرایط آب‌وهوایی سخت مانند بارش باران، تگرگ و یخ‌زدگی می‌شود. همچنین استفاده از مدل‌های رایانه‌ای برای ارزیابی عملکرد ایمن و قابل اطمینان موتور در صورت برخورد اشیای خارجی به‌ویژه پرندگان، در این برنامه اخذ گواهینامه صلاحیت پروازی گنجانده شده‌است.

مدیر واحد مدل‌سازی و ارزیابی رایانه‌ای شرکت ساتورن، تاکید دارد که بکارگیری همزاد دیجیتال منجر به جایگزینی کامل فرآیندهای تست و صحه‌گذاری در قالب فرآیند اخذ گواهینامه صلاحیت پروازی نمی‌شود، بلکه حجم آن‌ها را کاهش می‌دهد و از اتلاف منابع و صرف هزینه‌های اضافی در کل فرآیند جلوگیری به عمل می‌آورد.

بر این اساس، مراحل اولیه آزمایش و صحه‌گذاری با استفاده از همزادهای دیجیتال و تست‌های مجازی مبتنی بر مدل‌های رایانه‌ای انجام می‌شود و تنها در صورتیکه همه نتایج مثبت و رضایت‌بخش بود، آزمایش‌های واقعی با اولویت و حساسیت بالا بر روی موتورها انجام خواهد شد.

شرکت ساتورن مدعی است که توسعه فناوری همزاد دیجیتال برای موتورهای هوایی را با کمک مرکز دانشگاهی و پژوهشی این کشور فعال در حوزه نرم‌افزارهای صنعتی و مهندسی توسعه داده‌است. در این میان از پلتفرم‌های دیجیتال روسی با نام‌های CML-Bench و pSeven استفاده شده‌است. راه‌حل‌های محاسباتی و نرم‌افزاری دقیق و مطمئن برای تضمین اجابت طراحی قطعات، ماژول‌ها و کلیت موتور منطبق بر الزامات آیین‌نامه‌های صلاحیت پروازی در این پروژه مدنظر قرار گرفته‌است.

صنعت هوانوردی غیرنظامی روسیه در سال‌های اخیر با خروج شرکای غربی با مشکلات بزرگی در نگهداری و پشتیبانی از ناوگان خود روبرو شده و این مشکل برای ناوگان هواپیماهای سوخو سوپرجت۱۰۰ و موتورهای سام۱۴۶ بسیار بحرانی است. در این چارچوب، توسعه موتور بومی PD8 برای جایگزینی موتور سام۱۴۶ و نصب آن بر روی نمونه‌های جدید سوخو سوپرجت موسوم به SSJ-NEW در دستورکار اتحادیه موتورسازان روسیه قرار دارد.

” بخوانید: نمونه روزآمد سوخو سوپرجت با موتور غیر بومی به پرواز درآمد ” 

منبع:

uecrus

#اتحادیه موتورسازان روسیه #موتور توربوفن #موتور PD8

۰ ۰ رای ها
امتیازدهی به مقاله
مشترک شدن
اطلاع رسانی
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها