1960– راهاندازی اولین توربین گاز سیکل ترکیبی تجاری
پس از کشف منابع گازی جدید در هلند، شرکت اتریشی نیوآگ در سال 1960، نیروگاه سیکل ترکیبی 75 مگاواتی کرنیوبورگ را بهعنوان اولین نوع از این نمونه در خاک اروپا راهاندازی کرد. این نیروگاه از دو توربین گازی تایپ 12 شرکت بیبیسی هریک با توان 25 مگاوات، یک توربین بخار 25 مگاواتی و یک ژنراتور تشکیل میشد.
علیرغم بهرهوری نسبتا پایین این نیروگاه (حدود 32.5 درصد)، عمر عملیاتی آن تا سال 1975 ادامه یافت و به طور متوسط تا 6 هزار ساعت در سال کار میکرد. با ورود رقبای کارآمدتر به بازار و افزایش هزینههای نگهداری آهسته آهسته این نیروگاه از چرخه عملیات مستمر کنار گذاشته شد و به عنوان واحد ذخیره به کار گرفته میشد.
1968– معرفی اولین توربین خانواده الام
مهندسان جیئی با تغییر کاربری موتور هوایی توربوجت جی79، یک توربین گاز زمینی با نام اِلاِم1500 برای مصارف صنعتی و دریایی عرضه کردند. موتور توربوجت جی79، اولین پرواز خود را در سال 1955 انجام داده بود. اولین توربین گاز اِلاِم1500 با توان 13.3 مگاوات در نیروگاهی در ایالات کنِتیکت آمریکا نصب شد.

1969– عرضه ماشینهای پیچیدهتر مبتنی بر موتور هوایی
اولین توربین اِلاِم 2500 مشتقشده از موتور هوایی سیاِف6، بر روی کشتی باربری کالاهان نیروی دریایی آمریکا نصب شد. این ماشین دارای یک کمپرسور 16 طبقه مجهز به پره هدایتکننده هوای ورودی (آیجیوی) و شش طبقه پره استاتور متغییر است و از یک توربین پرفشار دو طبقه دور طبقه متصل به یک توربین آزاد 6 طبقه بهره میگیرد.
در طراحی اصلی این ماشین، توان خروجی 17.9 مگاوات است و در شرایط ایزو، بهرهوری سیکل ساده حرارتی 35.8 درصد میباشد. استفاده از توربین گاز اِلاِم2500 برای تأمین نیروی پیشران شناورهای نظامی تا امروز ادامه دارد.

منبع:
*نقاط عطف توربینهای گازی شرکت جنرال الکتریک (بخش اول)
*نقاط عطف توربینهای گازی شرکت جنرال الکتریک (بخش سوم)
*نقاط عطف توربینهای گازی شرکت جنرال الکتریک (بخش چهارم)
*نقاط عطف توربینهای گازی شرکت جنرال الکتریک (بخش پنجم)