نقاط عطف توربین‌های گازی شرکت جنرال الکتریک (بخش اول)

۱۹۳۹آغاز بهره‌برداری عملیاتی از اولین توربین گاز صنعتی جهان

اولین توربین گاز صنعتی جهان با توان خروجی ۴ مگاوات در سیکل ساده، نخستین بار توسط شهرداری نیوشاتل سوئیس در ۷ ژوئیه ۱۹۳۹ مورد بهره‌برداری قرار گرفت. این ماشین توسط شرکت بی‌بی‌سی طراحی شده بود. شرکت مذکور در سال ۱۸۹۱، در بادِن سوئیس تاسیس شد و نهایتا در سال ۱۹۸۸، با شرکت نام‌آشنا اِی‌بی‌بی ادغام گردید. در سال ۲۰۰۲، شرکت آلستوم این بخش از اِی‌بی‌بی را خریداری کرد و پس از پیوستن آلستوم به جی‌ئی، این تاریخچه پراهمیت در کارنامه جی‌‌‌ئی ثبت شد.

توربین گاز نیوشاتل به‌عنوان واحد ذخیره تولید برق با بهره‌وری ۱۷.۴ درصد عملیاتی شد. این ماشین با سرعت دورانی ۳۰ هزار دور در دقیقه و دمای ورودی توربین ۵۵۰ درجه سانتیگراد، توانی معادل ۱۵ هزار و ۴۰۰ کیلووات تولید می‌کرد که ۱۱ هزار و ۴۰۰ کیلووات از آن توسط کمپرسور جذب می‌شد. این توربین گاز تاریخ‌ساز، بیش از ۷۰ سال به کار خود در نیوشاتل سوئیس ادامه داد.

توربین های گازی شرکت جنرال الکتریک

۱۹۵۱عرضه توربین گاز دو محوره

شرکت جی‌ئی، سه توربین گاز ۵ مگاواتی را در نیروگاه راتلند ایالات ورمونت نصب کرد که هر سه نمونه‌های دو محوره آن مشتق‌شده از ماشین فریم ۳ به شمار می‌رفتند.

۱۹۵۳عرضه اولین توربین گاز تجاری با خنک‌کاری داخلی

دستاوردهای فناورانه در تحقق نسبت فشار مطلوب، مواد مقاوم و پوشش‌های حرارتی به شرکت بی‌بی‌سی اجازه داد تا توربین گاز اولیه نیوشاتل خود را ارتقاء داده و دمای ورودی توربین را تا ۶۵۰ درجه سانتیگراد بالا ببرد. بر این اساس، در سال ۱۹۵۳، یک توربین گاز ۲۷ مگاواتی توسط این شرکت سوئیسی به بازار معرفی شد. در یک پروژه عملیاتی، دو واحد توربین گاز جدید در نیروگاه بزناو سوئیس با توان خروجی ۴۰ مگاوات نصب شدند که بهره‌وری کلی آنها به ۳۰ درصد می‌رسد. این ماشین‌ها دو محوری بودند.

توربین های گازی شرکت جنرال الکتریک

منبع:

POWERMAG

 

*نقاط عطف توربین‌های گازی شرکت جنرال الکتریک (بخش دوم)

*نقاط عطف توربین‌های گازی شرکت جنرال الکتریک (بخش سوم)

*نقاط عطف توربین‌های گازی شرکت جنرال الکتریک (بخش چهارم)

*نقاط عطف توربین‌های گازی شرکت جنرال الکتریک (بخش پنجم)

۰ ۰ رای ها
امتیازدهی به مقاله
مشترک شدن
اطلاع رسانی
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها