موسسه پژوهش هوانوردی سیبری، از تکمیل نصب و راه‌اندازی موتور توربوپراپ جدید روسی VK-800SM بر روی بستر آزمایش پرنده خبر می‌دهد. شرکت هوانوردی غیرنظامی اورال موسوم به اوزگا، این موتور را توسعه داده‌است. علاوه بر آن، این شرکت بر فرآیند نصب نمونه پیش‌تولیدی آن بر روی هواپیمای یاک 40LL نظارت داشته‌است.

این موتور که یک ملخ چهار پره به آن متصل‌ شده، در قسمت جلویی دماغه هواپیما نصب ‌شده که پیش ‌از این، محل قرارگیری یک رادار هواشناسی استاندارد است. این پروژه در قالب برنامه دولتی توسعه صنعت هوانوردی روسیه انجام می‌شود.

بخوانید: مقطعی از یک موتور توربوپراپ

این موتور توربوپراپ جدید روسی به همراه ملخ AV-901، گزینه اصلی برای تامین نیروی پیشران هواپیمای سبک چندمنظوره LMS-901 بایکال بشمار می‌رود. قرارداد توسعه این هواپیمای بومی تحت حمایت دولت روسیه، با ارزش 10 میلیارد روبل معادل 127 میلیون دلار به امضا رسیده‌‌است.

انتظار می‌رود گواهینامه نوع برای هواپیمای بایکال تا نیمه دسامبر 2027 صادر شود. علاوه‌ بر این قرار است موتور توربوپراپ VK-800SM بر روی هواپیمای آموزشی UTS-800 نیز نصب شود. نصب این موتور بر روی هواپیمای منطقه‌ای روسیه و بلاروس موسوم به LMS-192 و نمونه تولیدی تحت لیسانس L-410 مدنظر قرارگرفته‌است.

توان خروجی نمونه‌های مختلف این خانواده از موتور توربوپراپ جدید روسی، از 807 تا 877 اسب بخار گزارش شده‌است. پروژه توسعه این موتور در قالب قرارداد حمایت دولتی امضاشده‌ بین وزارت صنعت‌و‌تجارت روسیه و شرکت اوزگا انجام می‌شود. در بخش اول آزمایش‌های پروازی، انجام 20 پرواز برنامه‌ریزی شده‌است. انتظار می‌رود برنامه ارزیابی صلاحیت پروازی این موتور نصب‌شده بر روی هواپیمای بایکال تا پایان سال جاری میلادی ادامه یابد.

منبع:

ruavia.su

Sending
امتیاز کاربران
0 (0 votes)
در باره ی نویسنده

aylar

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *