1991– تجاریسازی سامانه احتراق دیاِلاِن
شرکت جیئی که توسعه و آزمایش سامانه احتراق با آلایندگی اکسید نیتروژن پایین را از دهه 1970 آغاز کرده بود، در این سال اولین نمونه عملیاتی تجاری محفظه احتراق دیاِلاِن خود را برای توربینهای گاز به بازار عرضه کرد. نتایج بیش از یک دهه پژوهش و توسعه جیئی، منجر به ارائه راهحل دیاِلاِن-1 برای توربینهای کلاس ئی و راهحلهای دیاِلاِن-2 برای ماشین کلاس اف شد.
جیئی نمونه دیاِلاِن-2 برای توربینهای گاز کلاس اچ را نیز بکار میگیرد. در سال 2015، شرکت جیئی نمونه جدیدی از محفظه احتراق خود موسوم به دیاِلاِن-6.2+ را برای توربینهای گاز جدید مدل 7اف معرفی کرد.
1992– عرضه اولین ماشین 9اف
یک واحد توربین گاز 159 مگاواتی مدل 7اف، با دمای ورودی توربین 1287 درجه سانتیگراد در نیروگاه چسترفیلد ویرجینیا آغاز بکار کرد و تقریبا همزمان با آن، اولین ماشین 9اف شرکت جیئی به صورت سیکل ساده در نیروگاه ئیدیاِف در شمال پاریس مورد بهرهبرداری قرار گرفت. جیئی توسعه این توربین گاز 212 مگاواتی را بطور مشترک با شرکت آلستوم انجام داد.
1992– معرفی توربین گاز جیتی13ئی2
شرکت ایبیبی توربین گاز 166 مگاواتی جیتی13ئی2 را به بازار عرضه کرد. این ماشین در مقایسه با ماشین جیتی13ئی، دمای ورودی توربین بالاتر از معادل 1100 درجه سانتیگراد داشته و نسبت فشار کمپرسور آن 15 به یک میباشد، در حالیکه این نسبت در ماشین جیتی13ئی 13.9 به یک است. بنابر ادعای شرکت جیئی، نمونههای روزآمد جیتی13ئی2 در سال 2017 با توان خروجی 210 مگاوات و بهرهوری سیکل ساده 38 درصد و بهرهوری سیکل ترکیبی 55 درصد وارد چرخه عملیاتی شدند.
منبع:
نقاط عطف توربینهای گازی شرکت جنرال الکتریک (بخش نهم)
نقاط عطف توربینهای گازی شرکت جنرال الکتریک (بخش دهم)
نقاط عطف توربینهای گازی شرکت جنرال الکتریک (بخش یازدهم)
نقاط عطف توربینهای گازی شرکت جنرال الکتریک (بخش دوازدهم)


