روس‌ها از تابستان 2016، بطور موازی در دو مرکز صنعتی مختلف شامل آویادویگاتل در پرم و ساتورن در ریبینسک توسعه موتور پی‌دی35 را آغاز کردند. این موتور با نیروی پیشران 35 تن (معادل 77 هزار پاوند)، دو برابر قدرتمندتر از موتور توربوفن پی‌دی-14 می‌باشد. در آغاز پروژه، هزینه توسعه این موتور 180 میلیارد روبل برآورد شده‌است. این موتور توربوفن برای نصب بر روی جت‌های مسافربری پهن‌پیکر طراحی شده‌است.

ارزیابی‌های اولیه نشان می‌دهد که تولید نمونه‌های عملیاتی پی‌دی35، در بهترین حالت از سال 2027 کلید خواهد خورد. اتحادیه شرکت‌های موتورسازی روسیه موسوم به یوئی‌سی که خود بخشی از هلدینگ دولتی معظم روستک می‌باشد، برنامه توسعه موتور پی‌دی35 را مدیریت می‌کند. اولین بار ویکتور ولاسوف، یکی از سرطراحان یوئی‌سی در همایش موتورهای هوایی قرن 21 در نوامبر 2015 در موسسه معتبر سیام از توسعه نمونه پرقدرت‌تر یک موتور توربوفن مبتنی بر پی‌دی-14 خبر داد. برخی منابع روسی اعلام کردند نمونه‌های مختلف پی‌دی35، نیروی پیشرانی بین 33 تا 40 تن خواهند داشت.

موتور توربوفن

موتور پی‌دی35 با طول 8 متر و وزنی معادل 8 تن دارد و قطر فن آن به 3.1 متر می‌رسد. کمپرسور پرفشار آن از 9 طبقه و بخش پرفشار توربین نیز از 2 طبقه تشکیل می‌شود. در ژانویه 2018، دولت روسیه به شرکت آویادویگاتل قراردادی به ارزش 1.13 میلیارد دلار برای توسعه نمونه اثبات‌گر فناوری پی‌دی35-1 تا سال 2023 واگذار کرد. نسبت فشار کمپرسور این موتور 23 به 1 است و در ساخت آن، از کامپوزیت‌های ماتریسی سرامیکی با پایه سیلیکون استفاده می‌شود.

هواپیمای مسافربری پهن‌پیکر سی‌آر929 که بطور مشترک توسط روسیه و چین در دست توسعه است، از گزینه‌های اصلی برای بکارگیری موتور پی‌دی35 به شمار می‌رود. روس‌ها مدعی هستند، این موتور جدید در مقایسه با موتور دی-18تی نصب‌شده بر روی هواپیمای ترابری سنگین آنتونوف 124 و آنتونوف 225 قدرتمندتر است. قطر ورودی بخش پرفشار کمپرسور 81.5 سانتیمتر است، در حالیکه این اندازه برای موتور پی‌دی-14 تنها به 58.2 سانتیمتر می‌رسد. بنابر تحلیل منابع اطلاعاتی غربی، روس‌ها برای تکمیل موتورهای توربوفن نسل آینده خود، علاوه بر پی‌دی-14 و پی‌دی-35، دو موتور دیگر با نام‌های پی‌دی-24 و پی‌دی-28 به ترتیب با توان 24 و 28 تن تراست را تولید و عرضه خواهند کرد.

 

منبع:

GlobalSecurity

 

*پروژه ۳۰۰ میلیون دلاری روستک برای راه‌اندازی سلول تست موتور توربوفن پی‌دی۳۵

*سرمایه‌گذاری مفصل روسیه برای ایجاد زیرساخت‌های آزمایشی موتورهای هوایی

Sending
امتیاز کاربران
0 (0 votes)
در باره ی نویسنده

Pesg Author

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *