در توربینهای گاز با کاربردهای دریایی که معمولا برای فشردهسازی گاز یا تولید برق استفاده میشوند، دهانه ورودی هوا باید در یکی از سختترین شرایط محیطی زمین عمل کند. در این شرایط، قیمت فیلترها با توجه به نقش کلیدی در حفاظت از توربین گاز و افزایش برای بهرهبرداران اهمیت چندانی ندارد. در این کاربردها، فیلترهای نهایی ئیپیای با بازدهی بالا انتخاب میشوند که پرههای توربین گاز را از رسوب محافظت کنند. در نصب فیلترها برای توربینهای گاز مورداستفاده در محیط دریایی، جا و فضا یک چالش اساسی به شمار میرود و ابعاد دهانه ورودی هوا کوچک میباشد. بر این اساس، هر فیلتر با هوای پرحجم، تا میزان ۶ هزار مترمعکب بر ساعت روبرو است.
از آنجا که افت فشار، بازدهی فیلتراسیون را کاهش میدهد، فیلتر ئیپیای میتواند اختلاف فشاری ایجاد کند که مانع از کارکرد آن شود. با توجه به این که بطور معمول، ۵۰ پاسکال افت فشار، به معنای ۰.۱٪ درصد افت در خروجی توربین میباشد، مهم است که یک فیلتر تا حد ممکن با کمترین افت فشار انتخاب شود. حجم بالای هوای ورودی به این معنا است که فیلترها بهویژه در مرحله پایانی، باید از مقاومت فشاری بالایی برخوردار باشند. یک فیلتر شکسته میتواند باعث آسیب شدید به پرههای کمپرسور شود. دور بودن پلاتفرمهای دریایی از ساحل موجب میشود هزینه محل فیلترها به سایت افزایش یابد. نکته دیگر، زمان خواب توربین گاز ناشی از نیاز به تعویض فیلترها میباشد که برای ماشینهایی که تنها ۸ هزار ساعت در سال کار میکنند، پدیده مطلوبی به شمار نمیرود.
بنابراین، عمر عملیات فیلتر یک عنصر مهم در انتخاب مشتری یا در تکمیل یک پروژه است. عمر عملیاتی اساسا به این معنی است که یک فیلتر میتواند قبل از اینکه افت فشار به سطح غیر قابلقبول برسد، چه میزان ذرات و آلودگی را جذب کند. احتمال انفجار یک فیلتر با حجم ذرات جذبشده بالا بیشتر است، بنابراین زمان تعویض و انتخاب فیلتر با ظرفیت نگهداری گرد و غبار بسیار بالا مهم است. با استفاده از فیلترهای ایرکیوب پرو پاور اِس و نانو کلاس کیوب پرو پاور اِس، فاصله زمانی استاندارد نگهداری فیلتر بین ۱۸ تا ۲۴ ماه میباشد. بطور معمول، یک فیلتر هوا که بطور مداوم عمل میکند، میتواند به بازه زمانی نگهداری حدود ۲۰ ماهه برسد. دهانه ورودی هوا در توربینهای گاز مستقر در محیط دریایی باید با میزان بالای آب و نمک، علاوه بر ذرات گرد و غبار نیز رویارویی کنند.
در هوای مورداستفاده در فرآیند احتراق در توربینهای گاز مستقر در محیط دریایی، پتاسیم، سدیم، گوگرد، دوده و روغن ممکن است وجود داشته باشد که همه این موارد باعث آسیب به پره توربین گاز میشوند. بطور خاص، ماده قلیایی در فرآیند احتراق همراه با گوگرد باعث خوردگی داغ پره میشود. در نیروگاههای ساحلی، مجموعه چالشها برای فیلترهای هوا مشابه است، اما معمولا دسترسی بیشتری به فضا وجود دارد. دهانه ورودی هوا این توربینها بزرگتر است و محدودیتهای وزن ندارند، به این معنی که بطور متوسط، میزان هوای ورودی باید بین ۳۴۰۰ تا ۴۲۵۰ مترمکعب در ساعت برای هر فیلتر باشد که باعث انعطافپذیری بسیار بیشتر میشود.
منبع:
راهحلهای جدید برای فیلتراسیون هوای توربینهای گاز (بخش اول)