صنعت توربین گاز روسیه

جای پای لرزان جنرال الکتریک در صنعت توربین گاز روسیه

لغو کامل برنامه‌های ساخت توربین‌های گاز متوسط و بزرگ تحت لیسانس جنرال الکتریک در روسیه

رویترز به نقل از مدیر ارشد شرکت دولتی اینتررائو، از لغو کامل برنامه‌های ساخت توربین‌های گاز متوسط و بزرگ تحت لیسانس جنرال الکتریک در صنعت توربین گاز روسیه خبر می‌دهد. این در حالی است که اینتررائو در سال ۲۰۲۰ با جنرال الکتریک به توافق رسیده بود تا ساخت توربین‌های گاز فریم ۶ و GT13E2 را در قالب شرکت مشترک RGT در خاک روسیه انجام دهد.

اینتررائو مالک ۵۱ درصد از سهام شرکت RGT است. مدیر ارشد اینتررائو در مصاحبه اخیر خود تاکید کرده برنامه پیشین برای ساخت توربین‌های گاز تحت لیسانس جنرال الکتریک بطور کامل کنار گذاشته شده، اما همکاری در حوزه سرویس قابل مذاکره است. بنابر ادعای بالاترین مقام مسئول در شرکت اینتررائو، احتمال مذاکره با جنرال الکتریک برای خرید و انتقال سهام به طرف روس و همچنین همکاری در حوزه سرویس در سال آینده میلادی وجود دارد.

” بخوانید: اینتررائو سهام جنرال ‌الکتریک را می‌خرد

پیش از این، شرکت RGT در گزارش جمع‌بندی فعالیت‌های خود در سال ۲۰۲۲ تصریح کرده بود که مشغول بازنگری در برنامه تولید بومی‌سازی توربین گاز پرقدرت GT13E2 است. در چارچوب این رویکرد، اینتررائو بودجه خود برای توسعه بومی‌سازی GT13E2، به میزان ۴،۱ میلیارد روبل معادل ۴۴ میلیون دلار در سال مالی ۲۰۲۳ تعدیل کرده‌است. در مورد توربین گاز GE 6F.03 نیز تحقق بومی‌سازی ۹۰ درصدی تا سال ۲۰۲۷ به تعویق افتاد. شرکت RGT در سال ۲۰۱۱ تاسیس شد و تاسیسات خود برای ساخت و مونتاژ ماشین ۶F.03 را در ریبینسک راه‌اندازی کرد.

تولید قطعات توربین گاز ۸۸ مگاواتی، از سال ۲۰۱۴ کلید خورد. تا سال ۲۰۱۹، بیست و پنج درصد سهام RGT به اینتررائو، بیست و پنج درصد دیگر آن به اتحادیه موتورسازان روسیه UEC تعلق داشت و مالکیت بقیه سهام متعلق به جنرال الکتریک بود. اما در بهار ۲۰۱۹، توافق شد که اینتررائو ۵۱ درصد سهام و جنرال الکتریک ۴۹ درصد سهام RGT را دراختیار داشته باشد. در سپتامبر ۲۰۲۰، اینتررائو و جنرال الکتریک توافق کردند بومی‌سازی ماشین ۶F.03 را تا سطح ۱۰۰ درصد انجام دهند و همکاری خود برای تولید توربین گاز ۲۱۰ مگاواتی GT13E2 را با جدیت دنبال کند.

” بخوانید: سرمایه‌گذاری ۵۸۰ میلیون دلاری اینتررائو برای تولید بومی توربین گاز

حمله نظامی روسیه به اکراین، همه معادلات را به هم زد و دولت آمریکا مجوز فعالیت جنرال الکتریک در پروژه‌های توسعه‌ای در روسیه را لغو کرد. با استناد به گزارش مالی جنرال الکتریک مربوط به سه ماهه نخست سال ۲۰۲۳، ارزش دارایی‌های این شرکت آمریکایی در حوزه انرژی روسیه، معادل ۳۰۰ میلیون دلار برآورد شده‌است. بنابر اعلام مدیر ارشد اینتررائو، شرکتRGT یک کارخانه و یک مرکز ارائه خدمات نگهداری و پشتیبانی در منطقه کالوگا دارد که متخصصان مستقر در آن به واسطه سال‌ها فعالیت دارای تجربه ارزنده‌ای هستند که باید از این ظرفیت استفاده بهینه شود.

این مقام ارشد صنعت انرژی روسیه تاکید کرد اینتررائو قصد ندارد از پروژه توسعه توربین گاز پرقدرت بومی GTD-110M کنار رود. روزنامه کامرسانت چاپ مسکو، در ژوئن سال جاری میلادی، از توقف کامل خدمات جنرال الکتریک در صنعت نیروگاهی روسیه خبر داد. مجموع توان توربین‌های گاز جنرال الکتریک نصب‌شده در روسیه به ۵ گیگاوات می‌رسد که از میان آنها می‌توان به ماشین کلاس اچ موجود در روسیه نصب‌شده در نیروگاه کازان اشاره کرد.

” بخوانید: اینتررائو مالک جدید تاسیسات روسی زیمنس انرژی

مدیر ارشد اینتررائو تاکید داشته در مذاکرات پیش‌رو در سال آینده با جنرال الکتریک، شرایط انتقال کامل سهام RGT به شریک روسی مورد بحث و گفتگو قرار خواهد گرفت. این در حالی است که اینتررائو سال گذشته سهام زیمنس انرژی در یک شرکت مشترک دیگر با شرکای روسی را تصاحب کرد.

منابع:

reuters

interfax

TACC

#توربین گاز صنعتی #جنرال الکتریک

۰ ۰ رای ها
امتیازدهی به مقاله
مشترک شدن
اطلاع رسانی
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها