موتورهای هوایی روتور باز

ابهام در آینده موتورهای هوایی روتور باز

موتورهای هوایی روتور باز

نتیجه یک مطالعه توسط شرکت موتورهای هوایی MTU نشان می‌دهد که با توجه به تحولات بازار هواپیماهای مسافربری باریک‌پیکر، بکارگیری موتور با هندسه روتور باز در نسل آینده این پرنده‌ها غیرمتحمل بنظر می‌رسد. مدیران ارشد شرکت آلمانی MTU با اعلام این خبر تصریح کرده‌اند که در رقابت بین تولیدکنندگان موتورهای هوایی و گزینه‌های در دست توسعه برای نسل بعدی موتورهای توربوفن، شانس زیادی برای موتورهای هوایی روتور باز به خصوص در بازار هواپیماهای مسافربری باریک‌پیکر پیش‌بینی نمی‌شود.

” بخوانید: موتور روتور باز رایز مرور طراحی مفهومی را پشت‌سر گذاشت

ایرباس معمولا برای نمونه‌های مختلف خانواده A320 خود سیاستی را دنبال می‌کند که در قالب آن دو گزینه موتور برای هر نمونه باید مدنظر قرار گرفته شود. قید اصلی، استفاده از موتورهای توربوفن متعارف با هندسه‌ای نزدیک بهم است که کمترین تغییرات برای نصب و یکپارچه‌سازی آن‌ها با بدنه پرنده را دربر داشته باشد. این قید که بنظر بسیار تعیین‌کننده و مهم است، یکی از موانع اصلی برای قانع کردن شرکتی مثل ایرباس است که بتواند موتورهای روتور باز را به‌عنوان یکی از دو آپشن نصب بر روی هواپیماهای خود معرفی کند، زیرا در اینصورت نیاز به اعمال تغییرات هندسی مفصل برای نصب موتور روتور باز روی این پرنده خواهد بود.

” بخوانید: آمادگی ایرباس برای آزمایش پروازی موتور روتور باز رایز CFM

از طرف مقابل، شرکت‌های سازنده رویکرد دیگری را دنبال می‌کنند. مثلا شرکت CFM اینترنشنال حاصل سرمایه‌گذاری مشترک جنرال الکتریک و سافران، موتور توربوفن روزآمد LEAP-1A را برای خانواده ایرباس A320neo توسعه می‌دهد و در عین حال، بر روی یک اثباتگر فناوری موتور روتور باز در قالب برنامه رایز کار می‌کند که برای نصب زیر بال هواپیماهای مسافربری، سازوکار و ملاحضات هندسی کاملا متفاوت نسبت به موتورهای توربوفن امروزی را در بر خواهد داشت.

در عین حال، شرکت MTU در کنار پرت‌اندویتنی، در حال توسعه نسل بعدی موتورهای توربوفن دنده‌ای برای نصب بر روی هواپیمای A320neo هستند. حاصل این همکاری در نسل جدید موتورهای PW1100G متبلور شده که سهم MTU برای هر موتور ۱۸ درصد است. تحلیل MTU بر این اساس استوار است که در حالی که نسل جدید بعدی موتور توربوفن دنده‌ای در دست توسعه است، بعید بنظر می‌رسد موتور روتور باز CFM اینترنشنال شانسی برای بدست آوردن بازار، حداقل از سمت ایرباس داشته باشد. از طرف دیگر، برای قانع کردن سازنده‌های هواپیما برای انتخاب موتورهای جدید، باید مزایای عملکردی به آن‌ها ارائه کرد که مهمترین آن به کاهش مصرف سوخت معطوف است.

البته برخی تحلیلگران اظهار نظر مدیران ارشد MTU را نوعی فضاسازی در بازار قلمداد می‌کنند، اما باید منتظر ماند و دید آینده صنعت هوانوردی غیرنظامی در آینده چه واکنشی نسبت به موتور روتور باز نشان خواهد داد.

منبع:

flightglobal

#CFM اینترنشنال #موتور هوایی #موتور توربوفن

۰ ۰ رای ها
امتیازدهی به مقاله
مشترک شدن
اطلاع رسانی
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها