تقاضا برای تعمیر موتور CFM56

تقاضا برای تعمیر موتور CFM56 تا چهار سال دیگر به اوج می‌رسد

تقاضا برای تعمیر موتور CFM56

بنابر گزارش‌های ارزیابی بازار، انتظار می‌رفت تقاضا برای خدمات تعمیر، نگهداری و بازسازی موتورهای CFM56 محصول شرکت CFM اینترنشنال، تا سال ۲۰۲۵ به اوج خود برسد، اما بررسی‌های جدید نشان می‌دهد که تحقق این امر با سه سال تاخیر در سال ۲۰۲۸ محتمل خواهد بود. بروز چالش در ساخت و عرضه موتورهای لیپ و همچنین تغییرات در الگوهای بهره‌برداری عملیاتی موتورهای CFM56 توسط ایرلاین‌ها، از علل اصلی این تاخیر زمانی برشمرده شده‌اند.

بررسی‌های تیم کارشناسی GE Aerospace به‌عنوان یکی از دو شریک CFM اینترنشنال، پیش از این نشان می‌داد که با افزایش روند زمین‌‌گیر شدن هواپیماهای مسافربری باریک‌پیکر، تقاضا برای شاپ ویزیت موتور CFM56 در سال ۲۰۲۴، دستکم به میزان ۲۰۰ مورد بیش از آمار تخمینی خواهد بود. این در حالی است که با گذشت چهار ماه از سال ۲۰۲۴، روند تحولات صنعت هوانوردی نشان می‌دهد که میزان زمین‌گیر شدن موتورهای نصب‌شده بر روی جت‌های مسافربری باریک‌پیکر به کمترین میزان خود در یک دهه اخیر رسیده‌است.

بنابر ارزیابی‌های بروزرسانی‌شده، در سال جاری میلادی حدود ۸۰۴ مورد موتور زمین‌گیرشده از خانواده CFM56 به خدمات تعمیر، نگهداری و بازسازی نیاز خواهند داشت، در حالی که پیش‌بینی می‌شود این آمار برای سال ۲۰۲۸ به رکورد بی‌سابقه ۱۴۲۸ دستگاه می‌رسد.

همچنین روند افزایش بهره‌برداری عملیاتی از موتورهای CFM56 به طور مستقیم بر روی افزایش تقاضا برای خدمات تعمیر و نگهداری آن تاثیرگذار خواهد بود. بنابر گزارش مالی بخش خدمات موتورهای هوایی تجاری شرکت GE Aerospace در سه ماهه نخست سال ۲۰۲۴، درآمد این بخش با رشد ۱۲ درصدی به ۶.۱ میلیارد دلار رسیده‌است.

” بخوانید: گزارش عملکرد مالی GE Aerospace در سه ماهه نخست ۲۰۲۴ منتشر شد

با تدبیرات جدید اندیشیده‌شده برای کاهش آزمایش‌های صحه‌گذاری عملیات تعمیر و بازسازی موتورهای لیپ و ارزیابی آن‌ها در سلول تست پس از شاپ ویزیت، بنظر می‌رسد به طور متوسط مدت زمان لازم برای تکمیل یک پروسه تعمیر و بازسازی این موتورهای روزآمد از ۱۰۰ روز در سال گذشته میلادی به ۹۰ روز در سه ماهه نخست سال ۲۰۲۴ کاهش یافته‌است. اما در عین حال چالش عمده موجود در زنجیره تامین و ساخت قطعات برای موتورهای توربوفن تجاری گریبانگیر GE Aerospace است.

علیرغم اینکه موتور توربوفن روزآمد لیپ با راه‌حلی بی‌سابقه در حال گشایش بازار و جذب مشتریان است، انتظار می‌رود موتور افسانه‌ای CFM56 کماکان به‌عنوان گزینه‌ای محبوب و پول‌ساز در صنعت تعمیر و نگهداری هوایی غیرنظامی به فعالیت خود ادامه دهد. در حال حاضر بالغ بر ۲۴ هزار دستگاه انواع مختلف موتورهای خانواده CFM56 در خدمت عملیاتی هستند که دستکم ۱۱ هزار دستگاه از آن‌ها هنوز شاپ ویزیت را تجربه نکرده‌اند.

منبع:

aviationweek

#CFM اینترنشنال #موتور هوایی #موتور لیپ #تعمیر و نگهداری موتورهای هوایی

۵ ۲ رای ها
امتیازدهی به مقاله
مشترک شدن
اطلاع رسانی
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها