تعمیر و نگهداری موتورهای V2500

تعمیر و نگهداری موتورهای V2500 تحت تاثیر تقاضا برای قطعات موتورهای توربوفن دنده‌ای

تعمیر و نگهداری موتورهای V2500

افزایش قابل‌توجه تقاضا برای ساخت قطعات نو موتورهای توربوفن دنده‌ای خانواده PW1000G محصول پرت‌اندویتنی، موجب شده برنامه‌های تعمیر و نگهداری و بازسازی موتورهای توربوفن V2500 با چالش‌های جدی روبرو شود. این اظهارنظر مکررا توسط مدیران ارشد شرکت آلمانی MTU، یکی از اصلی‌ترین مجموعه‌های فعال در حوزه ارائه خدمات تعمیر و نگهداری برای موتورهای توربوفن در اروپا مورد تاکید قرار گرفته‌است. بنابر ادعای این مدیران، ساخت قطعات برای موتورهای توربوفن دنده‌ای به نقطه حساسی رسیده‌است.

بر اساس مشکلات پیش‌آمده برای موتورهای توربوفن دنده‌ای پرت‌اندویتنی، بالغ بر ۶۰۰ موتور از این خانواده زمین‌گیر شده‌اند و نیاز به تعویض قطعات دارند. بیشترین قطعات منتظر در صف تعویض شامل دیسک‌های توربین پرفشار و سایر قطعات عمردار LLP هستند که در ساخت آن‌ها از پودر فلزی معیوب استفاده شده‌است. این مشکل فنی حاد که به مواد اولیه و حتی فرآیند ساخت قطعات حساس موتورهای هوایی آسیب جدی زده، هم در موتورهای PW1000G و هم در موتورهای V2500 وجود دارد.

بنابر امریه صلاحیت پروازی و الزامات سازمان هواپیمایی کشوری، تعویض این قطعات معیوب در اولویت قرار گرفته‌است. بنابر سیاست شرکت پرت‌اندویتنی، تعویض حداکثری قطعات موتورهای توربوفن دنده‌ای در چک‌های دوره‌ای برای جلوگیری از توقف عملیا‌ت پروازی آن‌ها در دستورکار قرار گرفته‌است. اما به دلیل محدودیت ظرفیت تامین و ساخت قطعات، امکان ساخت قطعه برای پشتیبانی از برنامه تعویض قطعات معیوب و پشتیبانی از برنامه‌های تعمیر و نگهداری موتورهایی که دوره بازسازی آن‌ها فرارسیده‌، وجود ندارد. مشکل کمبود قطعات دامن ناوگان عملیاتی موتورهای توربوفن V2500 را نیز گرفته‌است.

برآوردها نشان می‌دهد که تعداد شاپ ویزیت‌های موتورهای V2500 در سال ۲۰۲۴ به ۸۰۰ مورد خواهد رسید.

منبع:

aviationweek

#تعمیر و نگهداری موتورهای هوایی #پرت‌اندویتنی #موتور توربوفن

۰ ۰ رای ها
امتیازدهی به مقاله
مشترک شدن
اطلاع رسانی
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها