گسترش ظرفیت رولزرویس
با افزایش تقاضا برای ارائه خدمات به موتورهای هواپیماهای پهنپیکر، رولزرویس برنامههایی را برای سرمایهگذاری افزایش ظرفیت مونتاژ، آزمایش و شاپ ویزیت در دو سایت اروپایی خود، مختص ارائه خدمات به موتورهای هوایی غیرنظامی تعریف کردهاست.
در ماه مارس، این شرکت سازنده موتور اعلام کرد که قصد دارد برای افزایش ظرفیت شبکه خود به میزان 55 میلیون پوند (70 میلیون دلار) سرمایهگذاری کند تا تاسیسات خود در آلمان و بریتانیا را گسترش دهد. اولویت اختصاص این سرمایهگذاری ابتدا در مقر اصلی این شرکت در دربی انگلستان و به دنبال آن در داهلویتز، 27 کیلومتری جنوب برلین خواهد بود.
در دربی، رولزرویس قصد دارد ظرفیت موتور خود را با تحویل سالانه بیش از 40 درصد از سال 2025 در مقایسه با میانگین تحویل در 10 سال گذشته افزایش دهد. بر اساس گزارش پیشبینی بازار تعمیر و نگهداری و وضعیت ناوگان ۲۰۲4 ارائهشده توسط هفتهنامه Aviation Week، هدف این شرکت، افزایش ظرفیت خدمات برای موتورهای ترنت است که قرار است طی 10 سال آینده تقاضای بالایی به ویژه از سوی کاربران منطقه آسیا-اقیانوسیه و اروپای غربی را دریافت کند.
بخوانید: “رولزرویس همکاری خود با ترکیه را گسترش میدهد“
رولزرویس در سایت خود در آلمان که از سال 1995 فعالیت میکند، استفاده از قابلیت آزمایش موتور موجود برای موتورهای هوایی غیرنظامی بزرگ را هدف قرار داده تا از تقاضای خدمات کوتاهمدت پشتیبانی کند. از سال 2026، این شرکت قصد دارد به مونتاژ و آزمایش موتورهای ترنت XWB-84، یکی از دو گزینه ترنت XWB برای نصب بر روی خانواده ایرباس A350 روی آورد.
در بازار رقابتی با موتورهای ترنت 1000 و GEnxمحصول شرکت جنرال نصبشده بر روی بوئینگ 787 انتظار میرود موتور ترنت XWB تامینکننده نیروی پیشران جت مسافربری ایرباس ای350 در یک دهه آینده نرخ رشد میانگین سالیانه 10 درصد را تجربه کند و تا سال 2033، بر روی بیش از 1500 فروند هواپیمای عملیاتی نصب شود. بنابر اعلام این شرکت موتورساز، انتظار میرود افزایش ظرفیت باعث ایجاد حدود 300 شغل جدید شود که حدود نیمی از سرمایهگذاری و دو سوم مشاغل در دربی مستقر خواهند شد.
این طرح مالی به دنبال اعلام رولزرویس در ماه فوریه مبنی بر اینکه قصد دارد حدود 1 میلیارد پوند در برنامه بهبود مستمر سری موتورهای ترنت سرمایهگذاری کند، صورت میگیرد. هدف از این سرمایهگذاری بلندمدت، افزایش 50 درصدی زمان عملیاتی موتورهای ترنت XWB-97 نصبشده بر روی A350-1000 است که به دنبال اعلام نگرانیهای قابلیت دوام موتور در محیطهای سخت در مورد آن تصمیم گرفته شدهاست.
بنابر اعلام مدیرعامل رولزرویس، تمرکز سرمایهگذاریهای این شرکت با توجه به درآمد سالانه خود در ماه فوریه، بر روی توسعه پوشش پرههای جدید توربین پرفشار موتور خواهد بود. این شرکت قبلا افزایش تقاضا برای موتورهای غیرنظامی بزرگ را پیشبینی کرده بود که شامل خانواده ترنت و تا حدودی RB211 میشود.
شتاب بازار خدمات پس از فروش در سال جاری نیز ادامه داشته و این بخش بطور گستردهای نقش کلیدی در احیای عملکرد مالی رولزرویس داشتهاست. صنعت هوانوردی غیرنظامی حدود نیمی از فروش سالانه رولزرویس را تشکیل میدهد که در سال گذشته بالغ بر 4.6 میلیارد پوند بود. در سال 2023، حدود 63 درصد از این میزان را خدمات پس از فروش به خود اختصاص داد. در سال 2019، سهم خدمات پس از فروش تقریبا 60 درصد بوده که 10 سال پیش، این سهم 54 درصد بودهاست.
بخوانید: “رولزرویس ۷۰ میلیون دلار در اروپا سرمایهگذاری میکند“
رولزرویس تقاضای زیاد بازار را در سال 2024 پیشبینی میکند و انتظار دارد امسال 500 تا 550 دستگاه موتور عرضه کند که حدود نیمی از آنها موتور هواپیماهای پهنپیکر غیرنظامی با هدف 450 تا 500 مورد تعمیرات اساسی موتورهای بزرگ در سال جاری هستند.
شرکای شبکه خدمات پس از فروش نیز به تقاضا پاسخ میدهند. این افزایش ظرفیت شامل شرکت خدمات تعمیرات اساسی موتور N3 است که از سرمایهگذاری مشترک بین رولزرویس و لوفتهانزا تکنیک ایجاد شده و در بازسازی و تعمیرات اساسی ترنت 500، 700، 900، 1000 و XWB تخصص دارد. این سرمایهگذاری مشترک در ماه فوریه با برنامهریزی 150 میلیون یورویی برای توسعه سایت این شرکت در آرنشتات آلمان آغاز شد.
ظرفیت تولید این سایت قرار است با دوبرابر شدن حدود 1830 مترمربع شود و نیروی کار آن در آینده نزدیک به بیش از 1100 نفر افزایش یابد تا تقاضای رو به رشد برای تعمیرات اساسی موتور ترنت برآورده شود. سال گذشته، شرکت N3 حدود 160 تعمیرات اساسی موتور انجام داد که انتظار دارد در سال 2024، نزدیک به 200 موتور برای ارائه این خدمات در اختیار داشته باشد. در بلندمدت، بهعنوان بخشی از راهبرد شرکت N3 که در سال 2022 راهاندازی شد، قصد دارد این میزان را به 250 موتور در سال افزایش دهد.
منبع:
#موتور هواپیما #رولزرویس #موتور هوایی #موتور ترنت