توربین گاز پرقدرت بومی روسیه

آغاز رسمی بهره‌برداری از نخستین توربین گاز پرقدرت بومی روسیه

نخستین توربین گاز پرقدرت بومی روسیه

روسیه با برگزاری مراسمی رسمی، آغاز بهره‌برداری عملیاتی از نخستین توربین گاز پرقدرت بومی خود را اعلام کرد. این توربین گاز در نیروگاه اودارنایا در جنوب روسیه نصب و راه‌اندازی شده و رئیس جمهور روسیه بصورت آنلاین در مراسم آغاز بهره‌برداری از آن شرکت کرد. این مراسم از تلویزیون‌ دولتی روسیه بطور زنده پخش شد.

روسیه مدت‌ها است که در حوزه توربین‌های گاز پرقدرت نیروگاهی، وابسته به واردات از کشورهای غربی است. تا پیش از درگیری نظامی در اوکراین، تولیدکنندگان اصلی توربین گاز شامل شرکت آلمانی زیمنس، شرکت آمریکایی جنرال الکتریک و شرکت آلستوم ایتالیا، حضوری فعال در بازار روسیه داشتند.

در عین حال، روسیه چندین سال است که بطور جدی به دنبال توسعه توربین‌های گاز متوسط و پرقدرت بومی برای تجهیز نیروگاه‌های خود است. توربین گاز نصب‌شده در نیروگاه اودارنایا موسوم به GTD-110M توسط هلدینگ فناوری دولتی روستک توسعه یافته و در قالب پروژه‌ای دیگر، شرکت خصوصی پاور ماشین با استفاده از کمک‌های مالی دولت روسیه، یک توربین گاز پرقدرت دیگر را توسعه می‌دهد.

بخوانید:افزایش ظرفیت تولید توربین گاز پرقدرت بومی روسیه

همزمان با برگزاری مراسم رسمی آغاز بهره‌برداری عملیاتی از توربین گاز GTD-110M در نیروگاه اودارنایا، مسئولان روستک اعلام کردند این ماشین در مقایسه با نمونه‌های خارجی، قابل رقابت است و از سطح عملکردی بالایی برخوردار است. با نصب این توربین گاز، ظرفیت نیروگاه اودارنایا به ۵۶۰ مگاوات می‌رسد.

این نیروگاه بالغ بر ۱۰ درصد از برق موردنیاز برای منطقه کراسنودار را تامین می‌کند. در پایان سال ۲۰۲۳، سهم نیروگاه‌های گازسوز در تولید برق روسیه به ۵۰ درصد رسید، در حالی که نیروگاه‌های هسته‌ای سهمی معادل ۲۰ درصد دارند. بنابر راهبرد انرژی دولت روسیه انتظار می‌رود تا سال ۲۰۴۵، سهم نیروگاه‌های گازسوز به ۴۰ درصد کاهش یابد و در عین حال، سهم برق تولیدی از نیروگاه‌های هسته‌ای این کشور به ۳۰ درصد برسد.

منبع:

reuters

۵ ۲ رای ها
امتیازدهی به مقاله
مشترک شدن
اطلاع رسانی
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها