موتور CFM56

سیطره موتور CFM56 بر صنعت هوانوردی

موتور CFM56

شرکت CFM اینترنشنال، در حالی پنجاهمین سال تولد خود را جشن می‌گیرد که موتور توربوفن CFM56 محصول این شرکت، کماکان بر صنعت هوانوردی غیرنظامی جهان سیطره کامل دارد. بر اساس داده‌های عملیاتی هوانوردی غیرنظامی جهان، در تابستان سال ۲۰۲۴، خانواده موتورهای CFM56 نیروی پیشران ۵۵ درصد از پروازهای هواپیماهای جت مسافربری باریک‌پیکر جهان را به خود اختصاص داده‌اند. همچنین سهم این موتورها در تامین نیروی ‌پیشران تمام پروازهای تجاری جهان به ۳۸ درصد می‌رسد.

در حال حاضر موتور CFM56-7، پرمصرف‌ترین عضو خانواده موتورهای توربوفن CFM56 است. این موتور نیروی پیشران خانواده جت مسافربری بوئینگ B737-NG را تامین می‌کند. در حالی که ناوگان عملیاتی هواپیماهای بوئینگ B737-NG نسبت به سال ۲۰۱۹ دستکم ۵۰۰ فروند کوچک‌تر شده‌، اما کماکان موتورهای CFM56-7 نیروی پیشران ۷۵۰ هزار پرواز در ماه را تامین می‌کنند.

ببینید: “ناوگان موتور توربوفن CFM56 در یک نگاه

لازم به ذکر است که روند تغییر کاربری هواپیمای بوئینگ B737-NG از حمل مسافر به حمل بار رشد داشته‌است. از منظر ساعت پروازی، هواپیماهای باربری نسبت به جت‌های مسافربری کم‌کارتر هستند. انتظار می‌رود تا پایان سال ۲۰۳۴، بالغ بر ۴۵۰۰ فروند هواپیما مجهز به موتورهای CFM56-7 در خدمت عملیاتی باقی بمانند. ناوگان عملیاتی موتورهای CFM56-5A/B نصب‌شده برروی خانواده جت مسافربری ایرباس A320 در ماه اوت ۲۰۲۴ نیروی پیشران بالغ بر یک میلیون پرواز تجاری را تامین کرده‌‎است.

درحالی که نسل جدید موتورهای توربوفن ویژه هواپیماهای باریک‌پیکر شامل موتور توربوفن دنده‌ای PW1000G محصول پرت‌اندویتنی و موتور لیپ-۱ محصول شرکت CFM56 اینترنشنال به بازار عرضه شده‌اند، اما در ماه اوت سال جاری میلادی، این دو خانواده از موتورهای روزآمد مجموعا تنها ۲۰ درصد از آمار کل پروازهای تجاری را به خود اختصاص داده‌اند و با نگاهی به این آمار می‌توان فهمید که کماکان CFM56 بازیگر اصلی این حوزه است.

منبع:

aviationweek

۵ ۱ رای
امتیازدهی به مقاله
مشترک شدن
اطلاع رسانی
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها