بنابر جدیدترین گزارش هیات ایمنی حمل و نقل آمریکا انتیاسبی، آتشسوزی موتور توربوفن پرتاندویتنی4000 جت مسافربری بوئینگ777-200 یونایتد ایرلاینز، در حادثه اواخر ماه فوریه ناشی از نشت سوخت نبودهاست. همچنین در این گزارش به شواهدی از خستگی سازه در پرههای فن آسیبدیده موتور اشاره شدهاست.
بوئینگ777 یونایتد ایرلاینز در بیستم فوریه در قالب پرواز شماره 328 از دِنوِر کلرادو عازم هانولولو بود که بروز حادثه برای موتور آن، عملیات پروازی را متوقف کرد. بررسیهای اولیه بر روی موتور سمت راست هواپیما نشان میدهد که تجهیزات جانبی مانند پوسته بخش معکوسکننده جهت رانش و سازههای کامپوزیتی در بخشهای داخلی و بیرونی سازه این ناحیه، در مراحل اولیه حادثه آتش گرفتند.
بر این اساس، کارشناسان سازمان هوانوردی فدرال و هیات ایمنی حمل و نقل هوایی ملی آمریکا، تمرکز خود را بر یافتن شواهد و رسیدن به درک درست از چگونگی گسترش آتش و همچنین از کار افتادن موتور در این حادثه معطوف کردهاند.
بررسی بیشتر بر روی موتور نشان میدهد که پس از خاموش کردن موتور به دستور خلبان، دریچه مربوط در سیستم سوخت موتور بسته شده و کماکان پس از فرود آمدن هواپیما روی زمین در حالت بسته قرار داشتهاست. بر این اساس، نشت سوخت باعث افزایش آتش و گسترش دامنه آن نشدهاست. شواهد دیگر نشان میدهد که علاوه بر شکسته شدن گیربکس، چندین حفره در خطوط انتقال سوخت روغن و هیدرولیک پس از گسترش آتش ایجاد شدهاست.
بخش انتهایی پوشش بیرونی موتور تقریبا سالم مانده و آسیب اساسی ندیدهاست. به تدریج پس از برخاستن بوئینگ777 یونایتد ایرلاینز از دنور و در حالی که هواپیما در ارتفاع 12500 پایی قرار داشت، خلبان با هدف عبور سریعتر از توده هوایی متلاطم تصمیم گرفت قدرت موتورها را افزایش دهد، این در حالی بود که سرعت پرواز 519 کیلومتر بر ساعت در آن لحظه ثبت شدهاست.
بلافاصله پس از افزایش قدرت موتور، صدای مهیبی از موتور سمت راست شنیده شد و متعاقب آن، موتور به طور خودکار خاموش شد. نکته مهم دیگر، آسیب به پرههای فن است که در یک مورد، پره در قسمت لبه حمله ایرفویل در فاصله 5 اینچ از ریشه و در قسمت لبه فرار به فاصله 7،5 اینچ از ریشه بطور کامل کنده شدهاست.
یافتههای اولیه پس از انجام اسکن دقیق پرههای فن، نشان از وجود ترکهای متعدد ناشی از خستگی در این ناحیه است. از زمان آخرین بازرسی انجامشده بر روی این پرههای فن، موتور مذکور بیش از 2970 سیکل پروازی را پشت سر گذاشته که احتمالا همه آنها با وجود این ترکهای اولیه ناشی از خستگی انجام شدهاست. این موتور در سالهای 2014 و 2016 با روش تصویربرداری آکوستیک حرارتی موسوم به تیایآی مورد بازرسی قرار گرفتهاست. در سال 2018، پس از بروز یک حادثه جزئی در حین پرواز، گزارشهای بازرسی مذکور مورد بررسی مجدد نیز قرار گرفتهاند.
دو روز پس از وقوع حادثه برای بی777 یونایتد ایرلاینز، شرکت پرتاندویتنی دستورالعملی را برای بازرسی دقیق پرههای فن بازرسیشده بر اساس روش تیایآی، در بازههای 1000 سیکل پروازی صادر کرد. یک روز پس از آن، اداره ملی هوانوردی فدرال آمریکا افایای با صدور یک امریه صلاحیت پروازی، از همه بهرهبرداران موتور پیدبلیو4000 درخواست کرد تا پیش از انجام مجدد پرواز با این موتور، بازرسی دقیق پرههای فن را انجام دهند.
منبع:
*آغاز بررسی دقیق صدمات موتور هواپیمای یونایتد ایرلاینز
*موتورهای دردسرساز عامل زمینگیر شدن بوئینگ۷۷۷ هلندی در پکن
*نقص فنی موتور و تغییر مسیر بی۷۷۷ هلندی در شب سال نو

