2003- آغاز عصر توربینهای گاز کلاس اچ
شرکت جیئی اولین توربین گاز کلاس اِچ خود موسوم به 9اِچ را معرفی کرد. اولین واحد از این ماشین 480 مگاواتی 50 هرتزی، با دمای ورودی توربین 1426 درجه سانتیگراد در نیروگاه باگلان بای ولز نصب و راهاندازی شد. تحلیلگران حوزه نیروگاهی معتقدند که ماشینهای کلاساِچ اگرچه از منظر دستاوردهای فناورانه بسیار حائز اهمیت هستند، اما از حیث تجاری یک شکست برای سازندگان خود به شمار میروند.
قطعات داغ این توربین با ساختار تک کریستال به پوششهای حرارتی بسیار پیشرفته مجهز هستند که هزینه و پیچیدگی تعمیر و نگهداری آنها را افزایش دادهاست. تنها شش نیروگاه سیکل ترکیبی مبتنی بر کلاس اِچ جیئی به مرحله بهرهبرداری تجاری رسیدهاند و جنرال الکتریک برای جبران این شکست فناوری، کلاس اِچ را در قالب عرضه نمونههای خانواده اِچاِی دنبال کرد. جیئی آغازکننده رقابت در حوزه تولید و عرضه توربینهای گاز کلاس اِچ میباشد.
زیمنس با دنبالکردن این روند در سال 2011، موفق به ثبت رکورد 60 درصد، برای بهرهوری حرارتی با استفاده از توربین گاز 8 هزار اِچ خود، نصبشده در نیروگاه ایرشینگ آلمان شد. دمای ورودی به توربین این ماشین 1500 درجه سانتیگراد میباشد. شرکت ویستینگهاوس با همکاری شرکت صنایع سنگین میتسوبیشی سرمایهگذاری در کلاس جی را آغاز کرد. البته شرکت میتسوبیشی در میدان رقابت در کلاس اِچ نیز وارد شد و پس از آن ماشینهای کلاس جَی را با فناوری محفظه احتراق مبتنی بر خنککاری بخار توسعه داد.
2005- معرفی توربین فریم 6سی
برای اولین بار، دو واحد توربین گاز فریم 6سی در یک نیروگاه سیکل ترکیبی 130 مگاواتی در ترکیه نصب شد. ماشین 6سی که از آن با نام 6 اف.01 یاد میشود، در اصل در سال 2003 با توان خروجی 42 مگاوات معرفی شد و سپس نمونه ارتقاءیافته آن با توان خروجی 46 مگاوات به بازار وارد شد.
جیئی مدعی است، این ماشین مدتها در بازار تامین برق و حرارت همزمان و همچنین نیروگاههای سیکل ترکیبی با توان خروجی کمتر از 100 مگاوات پیشتاز بودهاست. رکورد ثبتشده بهرهوری برای این ماشین، در پیکربندی سیکل ترکیبی 58 درصد گزارش شدهاست.
منبع:
*نقاط عطف توربینهای گازی شرکت جنرال الکتریک (بخش پنجم)
*نقاط عطف توربینهای گازی شرکت جنرال الکتریک (بخش ششم)
*نقاط عطف توربینهای گازی شرکت جنرال الکتریک (بخش هفتم)
*نقاط عطف توربینهای گازی شرکت جنرال الکتریک (بخش هشتم)
