ایرباس ای380

اجبار بررسی توربین هوای رم ایرباس ای۳۸۰

بهره‌برداران جت مسافربری ایرباس ای۳۸۰ از این پس باید بطور منظم توربین‌های هوای رَم نصب‌شده بر روی هواپیماهای خود را مورد بازرسی قرار دهند تا از جمع نشدن آب در مخزن سیال گیربکس اطمینان حاصل کنند. آب جمع‌شده در این بخش در صورت یخ زدن ممکن است در کارکرد توربین هوای رَم اختلال ایجاد کند. توربین هوای رَم نصب‌شده بر روی ایرباس ای۳۸۰، بزرگترین نمونه از نوع خود با قطر پروانه ۱.۳۶ متر به شمار می‌رود. این توربین با استفاده از جریان هوای عبوری در مواقع اضطراری توان موردنظر را تامین می‌کند تا از کارکرد بخش‌های حیاتی هواپیما مانند سطوح کنترلی و آلات دقیق اطمینان حاصل شود.

آژانس ایمنی هوانوردی اروپا (یاسا)، الزام اخیر را در قالب یک رهنمود صلاحیت پروازی ابلاغ کرده‌است. پیش از این، شرکت ایرباس گزارش‌های متعددی را در مورد جمع‌شدن آب در مخزن گیربکس توربین هوای رَم از کاربران ای۳۸۰ دریافت کرده بود. بررسی بیشتر توسط شرکت هوافضایی کالینز، تولیدکننده توربین‌های هوای رَم نصب‌شده بر روی ایرباس‌ ای۳۸۰، احتمال خطرآفرینی مشکل پیش‌آمده را تایید نموده و بر اساس رهنمود یاسا، شرکت کالینز سرویس بولتنی را به این منظور صادر کرده است. این رهنمود در سرویس بولتن‌های شرکت ایرباس نیز منعکس شده‌است.

بر این اساس، بازرسی توربین‌های هوای رَم برای هواپیمای ایرباس ای۳۸۰ که پیش از سال ۲۰۱۹ به مشتری تحویل داده شده‌اند، باید هر سه ماه یکبار یا پس از تکمیل ۲ هزار ساعت پروازی انجام شود. پس از انجام این بازرسی برای بار اول تکرار آن پس از ۶ ماه یا ثبت ۴ هزار ساعت پروازی دیگر دنبال خواهد شد. بنابر گزارش ایرباس، ۲۳۸ فروند هواپیمای ای۳۸۰ در خدمت عملیاتی هستند که همه آنها به جز شش فروند پیش از سال ۲۰۱۹، به مشتریان تحویل داده شده‌است. تحویل یازده فروند دیگر از این هواپیما در سال جاری میلادی در دستور کار قرار دارد و انتظار می‌رود تولید این هواپیما غول‌پیکر در سال ۲۰۲۱ به پایان برسد.

 

منبع:

MRO – NETWORK

 

*بازسازی سانحه هوایی جت مسافربری ایرباس ای۳۸۰-۸۰۰ شرکت هواپیمایی کانتاس [فیلم]

*نصب موتورهای جت مسافربری ای۳۸۰

۰ ۰ رای ها
امتیازدهی به مقاله
مشترک شدن
اطلاع رسانی
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها