یخ‌زدن موتور در هواپیماهای تجاری

یخ‌زدن موتور در هواپیماهای تجاری چه خطراتی ایجاد می‌کند؟

یخ‌زدن موتور در هواپیماهای تجاری

هواپیماهای تجاری و موتورها طوری طراحی شده‌اند تا در شرایط آب و هوایی سخت قادر به پرواز باشند. از باران و تگرگ گرفته تا مه و یخبندان، هواپیما تقریبا همیشه می‌تواند از طوفان‌ها با خطر کم یا بدون خطر عبور کند. هواپیما مکانیزمی دارد که قادر است اجزای اصلی از جمله حسگرها، ورودی‌ها و سطوح کنترلی را گرم و بدون یخ‌زدگی نگه‌ دارد.

زمانی که هواپیما مدت‌ طولانی روی زمین باشد، به‌ویژه در طول شب، احتمال یخ‌زد‌گی وجود دارد که بنابر اعلام بوئینگ، ممکن است باعث مختل‌شدن عملکرد موتور شود. خلبانان باید قبل از شروع پرواز، هواپیما را یخ‌زدایی کنند. آنها به محض این‌که یخ را در سطوح حساس شناسایی می‌کنند، با روش‌های مختلفی یخ‌زدایی می‌کنند.

یخ‌زدگی قسمت ورودی موتور

موتورها یک بخش اساسی هواپیما هستند و باید در تمام طول پرواز عملکرد درست آن را تامین کنند. برف یا یخ می‌تواند بر روی ورودی موتور، پره‌های فن و هسته کمپرسور تاثیر بگذارند. در صورت شناسایی هرگونه مشکل در حین بررسی قبل از پرواز، خلبانان باید از روش‌های یخ‌زدایی قبل از بکار انداختن موتور استفاده کنند. اگر در هر مرحله پس از پوش‌بک، مانند حین خزش (تاکسی) یا در حین انتظار روی باند، مشکلی شناسایی شود، باید قبل از عملیات برخاست به آن رسیدگی شود.

به هنگام طوفان برف، در صورت عدم احتیاط، روش‌های برف‌روبی فرودگاه ممکن است باعث آسیب به موتورها شود. روش‌های یخ‌زدایی بخشی از دستورالعملی است که توسط خلبانان قبل از شروع مجدد پرواز باید انجام شوند که شامل بررسی تمام قسمت‌های موتور و سطوح کنترل هواپیما می‌شود تا از نبود تجمع یخ اطمینان حاصل نمایند.

موتورهای هواپیما به گونه‌‌ای طراحی شده‌اند که جریان زیادی از هوا را از ورودی وارد کرده و آن را در مراحل مختلف به دو صورت کم‌فشار و پرفشار فشرده‌ می‌کنند. یکنواختی جریان هوا تضمین می‌کند که موتورها نیروی پیشران موردنیاز برای پرواز را تولید می‌کنند. وجود یخ روی سطوح یا هسته موتور به شدت بر میزان نیروی پیشران تولیدشده توسط موتور تاثیر می‌گذارد و می‌تواند ایمنی هواپیما و سرنشینان آن را به خطر بیاندازد.

به غیر از بخش ورودی موتور که یخ عمدتا در آن یافت می‌شود، پره‌های فن به دلیل بارش بیشتر مستعد تشکیل یخ هستند. این واقعه زمانی اتفاق می‌افتد که هواپیما به سرعت‌های درجا خود نزدیک‌تر باشد. کریستال‌های یخ نیز می‌توانند در هسته تشکیل شوند که ممکن است به اجزای مهم دوار آن آسیب برساند. آسیب به پره فن، پدیده استال کمپرسور و خطا داده‌ها از ابزارهای پروازی می‌تواند ناشی از تجمع یخ در موتور باشد.

روش‌های یخ‌زدایی

مانند آلایندگی روی سایر سطوح هواپیما، یخ جمع‌شده در موتور با استفاده از مایعات مبتنی بر گلیکول از بین نمی‌رود. مایعات می‌توانند به هوای زیرکش‌شده موتور و سایر سامانه‌های اولیه آسیب برسانند. یخ انباشته روی ورودی‌های موتور را می‌توان با کمک جاروب جدا کرد.

” بخوانید: یخ‌زدایی خطرآفرین در نورنبرگ (سوانح هوایی بخش بیست و هشتم)

گرم کردن نواحی خارج از محدوده دسترسی، راه دیگری برای ذوب‌کردن ‌یخ است. این کار را می‌توان با آوردن هواپیما به آشیانه (گرم) یا با دمیدن هوای گرم به ورودی انجام داد. در چنین مواردی، موتور و پوشش خروجی هوای گرم را حفظ می‌کنند و بطور موثر از تجمع یخ جلوگیری می‌کنند. دمای هوا باید کاملا تحت کنترل باشد تا اجزای حساس موتور هیچ آسیبی نبینند.

منبع:

simpleflying

#موتور هوایی

۵ ۱ رای
امتیازدهی به مقاله
مشترک شدن
اطلاع رسانی
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها