موتور هوایی غیرنظامی

ثبت رکورد قدرتمندترین موتور هوایی غیرنظامی جهان برای جنرال الکتریک توسط گینس

تابستان سال ۲۰۱۹، در بخش هوانوردی شرکت جنرال‌ الکتریک، یک رویداد تاریخ‌ساز شکل گرفت. طی یک مراسم رسمی با حضور نمایندگان موسسه گینس، نام موتور توربوفن جی‌ئی۹اکس، محصول جنرال‌ الکتریک، به‌عنوان قدرتمندترین موتور هوایی غیرنظامی جهان در کتاب رکوردهای جهانی گینس به ثبت رسید. این موتور هوایی غیرنظامی که قرار است نیروی پیشران جت مسافربری بوئینگ ۷۷۷اکس را تامین کند، در یک آزمایش اثبات‌شده، موفق به تولید ۱۳۴ هزار و ۳۰۰ پاوند نیروی پیشران شد.

این رکورد تاریخ‌ساز در تاسیسات شرکت جنرال الکتریک در اوهایو، همزمان با انجام یک تست مهندسی روی موتور جی‌ئی۹اکس، در تاریخ ۱۰ نوامبر ۲۰۱۷ تحقق یافت. در نهایت، موسسه گینس تصمیم گرفت در تابستان ۲۰۱۹، همزمان با صدمین سال تاسیس بخش هوانوردی جنرال ‌الکتریک گواهینامه ثبت رکورد مذکور را به این شرکت تحویل دهد.

موتور هوایی غیرنظامی

تا پیش از این رکورد، پرقدرت‌ترین موتور توربوفن غیرنظامی در اختیار محصول دیگر جنرال ‌الکتریک موسوم به جی‌ئی۹۰-۱۱۵بی بود. این موتور در سال ۲۰۰۲، نیروی پیشرانی معادل ۱۲۷ هزار و ۹۰۰ پاوند تامین کرده بود. مسئولان بخش هوانوردی جنرال الکتریک مدعی هستند عصاره پختگی و سرآمدی خود را در توسعه موتور جی‌ئی۹اکس به‌کار گرفته‌اند.

بیش از ۷۰۰ سفارش برای موتور جی‌ئی۹اکس از سوی ۸ مشتری مختلف دریافت شده‌است. این موتور، دارای بزرگ‌ترین فن با قطر ۳۴۰ سانتی‌متر است. پوشش محفظه فن و پره‌های فن از الیاف کربن تولید شده‌است. نسبت تراکم کمپرسور پرفشار این موتور ۲۷ به ۱ است و در بخش داغ آن، از مواد مرکب ماتریسی-سرامیکی سبک و با دوام استفاده شده‌است.

*برای دیدن تصاویر کوتاهی از مراسم تحویل گواهینامه ثبت رکورد جی‌ئی۹ایکس در کتاب گینس اینجا کلیک کنید.

منبع:

Aerospace Testing International

 

*ثبت رکورد قدرتمندترین موتور هوایی جهان [فیلم]

*جابجایی پهن‌پیکر موفقیت‌آمیز

۰ ۰ رای ها
امتیازدهی به مقاله
مشترک شدن
اطلاع رسانی
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها