موتور توربوفن روزآمد جنرال الکتریک

موتور توربوفن روزآمد جنرال الکتریک رکورد پنجاه میلیون ساعت پروازی را ثبت کرد

ثبت رکورد توسط موتور توربوفن روزآمد جنرال الکتریک

جنرال الکتریک اعلام کرد که خانواده موتورهای توربوفن روزآمد GEnx این شرکت، رکورد ۵۰ میلیون ساعت پروازی را ثبت کرده‌است. از این رکورد، نزدیک به ۳۲ میلیون ساعت مربوط به نمونه GEnx-1B است که از سال ۲۰۱۲ عملیاتی شده‌است. این نمونه، نیروی پیشران جت مسافربری بوئینگ B787 دریم‌لاینر را تامین می‌کند. همچنین ۱۸ میلیون ساعت باقیمانده، مربوط به نمونه GEnx-2E است که از سال ۲۰۱۱ وارد چرخه بهره‌برداری عملیاتی شده‌است. این نمونه بر روی هواپیمای چهار موتوره بوئینگ B747-8 نصب شده‌است.

مدیران ارشد جنرال الکتریک، با ابراز خرسندی از ثبت این رکورد، پایش مستمر عملکرد این موتور هوایی و ارتباط موثر با کاربران را زمینه‌ساز برنامه‌ریزی دقیق برای افزایش عملکرد و ارائه خدمات بهتر بهره‌برداران در سال‌های پیش‌رو قلمداد می‌کنند.

ذکر این نکته ضروری است که ثبت رکورد ۵۰ میلیون ساعت پروازی توسط یک موتور توربوفن ویژه‌ی هواپیماهای مسافربری پهن‌پیکر، در مورد خانواده GEnx در کوتاه‌ترین زمان ممکن در مقایسه با نمونه‌های پیشین محقق شده‌است. نمونه‌های مختلف این موتور توبوفن روزآمد، در حال حاضر توسط ۷۰ بهره‌بردار در نقاط مختلف جهان بکار گرفته ‌می‌شود و بطور متوسط ۴۵۰ هزار ساعت پرواز در ماه را ثبت می‌کنند. بنابر اعلام جنرال الکتریک، بالغ بر سه هزار دستگاه موتور GEnx از نوع‌های مختلف یا در چرخه عملیاتی قرار دارند یا سفارش قطعی برای خرید آن‌ها ارائه داده شده‌است.

موتور GEnx از روی نمونه قبلی GE90 توسعه یافته‌است. قطر فن در نمونه نصب‌شده بر روی بوئینگ ۷۸۷ معادل ۲.۸۲ متر و در نمونه نصب‌شده بر روی بوئینگ B747-8 معادل ۲.۶۶ متر است. فن این موتور از ۱۸ پره‌ ساخته‌شده از مواد مرکب تشکیل شده‌است. همچنین پوشش دور فن نیز از جنس کامپوزیت است. مصرف سوخت این موتور در مقایسه با موتور CF6 پانزده درصد بهبود یافته و همچنین نسبت گذردهی آن ۹ و نسبت فشار آن ۵۸ گزارش شده‌است. نیروی پیشران نمونه‌های مختلف موتورهای خانواده GE9X از ۵۷ هزار تا ۸۰ هزار پاوند فورس متغیر است.

منبع:

avweb

#جنرال الکتریک #موتور توربوفن #موتور هوایی

۰ ۰ رای ها
امتیازدهی به مقاله
مشترک شدن
اطلاع رسانی
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها