موتور هیبریدی هوایی

تلاش روس‌ها برای توسعه موتور هیبریدی هوایی

توسعه فناوری‌‌های الکتریکی در صنعت هوانوردی یک روند جهانی است که علاوه‌ بر کمک به کاهش مصرف سوخت، آثار آلایندگی موتورهای هوایی را نیز پایین می‌آورد. در روسیه موسسه مرکزی برای موتورهای هوایی موسوم به سیام، مجری اصلی پروژه‌های پژوهشی و بنیادی در این حوزه به‌شمار می‌رود. اخیرا در موسسه سیام امکان تولید برق توسط موتور توربینی هوایی برای هواپیماهای هیبریدی نسل آینده مورد ارزیابی قرار گرفته‌است.

این توربوژنراتور هوایی متشکل از موتور توربوشفت تی‌وی۲-۱۱۷ و یک ژنراتور الکتریکی متصل به موتور است. در آزمایش‌هایی که در ماه اکتبر در موسسه سیام با همکاری متخصصان دانشگاه دولتی اوفا انجام شد، ژنراتور متصل به موتور توربوشفت ۴۰۰ کیلووات توان الکتریکی تولید کرد. همچنین این موتور هیبریدی هوایی در محفظه خلاء حرارتی مورد آزمایش قرار گرفت. در این آزمایش، یک ژنراتور الکتریکی به شفت توربین آزاد موتور متصل شد که با سرعت ۱۲ هزار دور در دقیقه می‌چرخید.

آزمایش در دورهای مختلف موتور از حالت کارکرد درجا با خروجی ۷۰ کیلووات تا توان بیشینه ۴۰۰ کیلووات انجام شد. همه تست‌ها بدون بروز اشکال و به طور کامل انجام شدند. در قالب قراردادی با وزارت صنعت و تجارت روسیه، توسعه نمونه اثبات‌گر فناوری موتور هیبریدی هوایی در سیام از سال ۲۰۱۹ با همکاری چند مرکز پژوهشی دیگر کلید خورد. پس از تکمیل آزمایش‌های اولیه صحه‌گذاری طراحی اولیه، آزمایش‌های پروازی از سال ۲۰۲۲ با استفاده از هواپیمای یاک-۴۰ انجام خواهد شد.

 

منبع:

Ciam

 

*معماری هواپیمای هیبریدی

*بدبینی متخصصان روس نسبت به کاربرد موتورهای الکتریکی در هوانوردی

۰ ۰ رای ها
امتیازدهی به مقاله
مشترک شدن
اطلاع رسانی
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها