سوخت هیدروژن

برنامه ای‌تی‌آر برای توسعه فناوری سوخت هیدروژن با حمایت ایرباس

شرکت ای‌تی‌آر هم‌راستا با سیاست‌های دو سهام‌دار اصلی خود ایرباس و لئوناردو، سرمایه‌گذاری بر روی سوخت هیدروژن و برنامه‌ریزی برای بکارگیری آن بعنوان سوخت هواپیمای منطقه‌ای خود را در دستور کار قرار داده‌است. مقر اصلی این شرکت در تولوز فرانسه واقع شده‌است. مدیرعامل این شرکت با اشاره به ابعاد و اندازه کسب‌وکار ای‌تی‌آر و اینکه تنها ۱۲۰۰ نفر برای این شرکت کار می‌کنند، تصریح کرده که ورود به حوزه‌هایی همچون توسعه و بکارگیری سوخت هیدروژنی، نیاز به حمایت و پشتوانه سهامداران اصلی از جمله ایرباس و لئوناردو دارد. سرمایه انسانی محدود ای‌تی‌آر، دست مدیران این شرکت را در سپردن پروژه‌هایی بزرگ از این دست به واحد تحقیق و توسعه به شدت محدود کرده‌است.

ایرباس در قالب برنامه‌ای موسوم به زیرو، سه طرح مفهومی را برای توسعه هواپیماهای تجاری در کلاس‌های مختلف با هدف حذف کامل آلایندگی‌ها مبتنی بر استفاده از موتور هیدروژن‌سوز اجرا می‌کند. انتظار می‌رود این هواپیماها تا سال ۲۰۳۵ وارد چرخه بهره‌برداری عملیاتی شوند. یکی از این سه طرح مفهومی، بر روی توسعه یک هواپیمای توربوپراپ منطقه‌ای با دو موتور توربین گازی ارتقایافته با ظرفیت حمل ۱۰۰ مسافر تا برد نزدیک به ۱۸۰۰ کیلومتر تمرکز دارد. این بخش از برنامه زیرو ایرباس، کاملا با اهداف کسب‌وکاری و حوزه فعالیت شرکت ای‌تی‌آر هم پوشانی دارد و این شرکت امیدوار است مسیر توسعه فناوری سوخت هیدروژن را در قالب این برنامه ایرباس دنبال نماید.

تا پیش از رسیدن فناوری سوخت هیدروژن به بلوغ کامل، راه‌حل میانی شامل جایگزینی سوخت‌های متعارف با ریشه فسیلی با سوخت‌های پایدار هوانوردی موسوم به اس‌ای‌اف مورد توجه صنعت هوانوردی غیرنظامی جهان قرار گرفته‌است. تاکنون همه هواپیماهای ساخت شرکت ای‌تی‌آر، گواهینامه صلاحیت پروازی برای استفاده از ترکیب ۵۰ درصدی سوخت اس‌ای‌اف و سوخت متعارف را دریافت کرده‌اند. انتظار می‌رود تا سال ۲۰۲۵، گواهینامه مربوط به استفاده صددرصدی از سوخت پایدار هوانوردی نیز برای این هواپیما صادر شود. سال ۲۰۲۰، برای ای‌تی‌آر همانند سایر بازیگران اصلی صنعت هوانوردی جهان با سختی‌ها و چالش‌های زیادی توام بود. هم‌اکنون نزدیک به ۲۵ فروند هواپیمای توربوپراپ شامل نمونه‌های ای‌تی‌آر۴۲ و ای‌تی‌آر۷۲ در انتظار تکمیل فرآیند در خط تولید این شرکت هستند. در سال ۲۰۲۰، تنها ده فروند هواپیما توسط ای‌تی‌آر به مشتریان تحویل داده شد که رکوردی بسیار ناامیدکننده به شمار می‌رود. این شرکت امیدوار است با بهبود اوضاع در سال آینده، به شرایط کاری پیش از بحران همه‌گیری کوید۱۹ بازگردد.

 

منبع:

ainonline

 

*گامی جدید در اثبات کارآمدی هیدروژن به ‌عنوان سوخت توربین گاز در اروپا

*برنامه ایرباس برای آزمایش پروازی ای۳۲۰نئو با سوخت پایدار

۰ ۰ رای ها
امتیازدهی به مقاله
مشترک شدن
اطلاع رسانی
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها