ناسا

همکاری ناسا با جنرال الکتریک و پرت‌اندویتنی برای توسعه موتورهای توربوفن کوچک

ناسا شش قرارداد پژوهش و توسعه به شرکت‌های جنرال الکتریک و پرت‌اندویتنی برای کار بر روی هسته مرکزی یک موتور توربوفن روزآمد با هدف تامین نیروی پیشرانش هواپیماهای مسافربری باریک‌پیکر واگذار کرده‌است. این قراردادها در چارچوب پروژه از هسته موتور هیبریدی با بهره‌وری حرارتی بالا موسوم به های‌تک توسط ناسا منعقد شده و در قالب آن قرار است نمونه‌های اولیه یک موتور توربوفن کوچک برای انجام آزمایش‌های زمینی تا نیمه دهه ۲۰۲۰ آماده شود.

قراردادهای مذکور چند حوزه مشخص را مورد توجه قرار داده‌است که عبارتند از: کمپرسور پرفشار روزآمد با قطعات کوچک‌تر و فاصله‌های ایمن کمتر، ارتقا عملکرد آیرودینامیکی توربین پرفشار با هدف بهبود عملکرد آن، توسعه مواد مرکب ماتریسی سرامیکی برای افزایش عمر محفظه احتراق و توسعه مواد و پوشش‌های ئی‌بی‌سی جدید برای پره‌های سبک و متحرک توربین برای افزایش دمای گاز ورودی به توربین و افزایش بهره‌وری آن. ناسا معتقد است در قالب این برنامه و با کوچک‌تر کردن هسته اصلی موتور یک هواپیمای مسافربری می‌توان پنج تا ۱۰ درصد مصرف سوخت آن را کاهش داد و در نتیجه از آلایندگی محیطی ناشی از موتور کاست.

بر این اساس، ناسا طرح مفهومی موتور هیبریدی توربوالکتریکی آینده خود را بر اساس توسعه هسته مرکزی کم‌جا و کوچک بنا نهاده‌‎است. ناسا امیدوار است که نمونه‌های اولیه این نوع موتورها شامل هسته اصلی کوچک تا سال ۲۰۲۶ برای انجام آزمایش زمینی آماده شود. پیش از این، طرح بخش هوانوردی جی‌ئی برای توسعه یک نمونه اثبات‌گر فناوری موتور هیبریدی الکتریکی هوایی با توان یک مگاوات در قالب برنامه های‌تک ناسا در زمره طرح‌های شایسته حمایت قرار گرفته‌است.

بنابر اعلام بخش هوانوردی جنرال الکتریک، در ژوئن ۲۰۲۱، هسته مرکزی جدیدی برای موتور توربوفن آینده موسوم به سی‌اف‌ام رایز توسط این شرکت در دست توسعه است. طراحی و ساخت موتورهای هوایی آینده با قابلیت سوزش صددرصدی سوخت پایدار هوانوردی اس‌ای‌اف و همچنین هیدروژن در دستور کار سازندگان اصلی موتورهای هوایی قرار دارد.

 

منبع:

ainonline

 

*تحویل اولین موتور جنرال الکتریک برای هواپیمای آزمایشی جدید ناسا

۰ ۰ رای ها
امتیازدهی به مقاله
مشترک شدن
اطلاع رسانی
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها