X-66A بوئینگ

موتور توربوفن دنده‌ای برای جت مسافربری نسل آینده بوئینگ

هواپیمای X-66A بوئینگ

بوئینگ از انتخاب موتور توربوفن دنده‌ای محصول شرکت پرت‌اندویتنی برای نصب بر روی پرنده اثبات‌گر فناوری جت مسافربری باریک‌پیکر نسل آینده خود خبر داد. بوئینگ این پرنده را در قالب پروژه‌ای با هدایت سازمان فضایی آمریکا ناسا توسعه می‌دهد. از این هواپیمای اثبات‌گر فناوری با هندسه خاص، با نام X-66A یاد می‌شود و علاوه بر تعمیر موتورهای توربوفن توسط شرکت پرت‌اندویتنی، شرکت کالینز ایروسپیس وابسته به این غول صنعتی، تجهیزات جانبی موتور و ناسل‌ها را برای این پرنده تامین خواهد کرد.

بوئینگ هواپیمای گذرصوتی با هندسه بال تقویت‌شده موسوم به TTBW را بر مبنای جت مسافربری MD-90 طراحی کرده‌است. این هواپیمای باریک‌پیکر به یک بال با نسبت منظری بالا مجهز است که توسط یک سازه تقویتی متصل به بخش پایینی بدنه نگه داشته می‌شود. انتظار می‌رود نخستین پرواز نمونه اولیه این پرنده اثبات‌گر فناوری، در سال ۲۰۲۸ انجام شود.

این در حالی است که شرکت CFM اینترنشنال به‌عنوان رقیب پرت‌اندویتنی، موتور توربوفن رایز با هندسه فن باز را به‌عنوان گزینه دوم برای نصب بر روی هواپیمای X66-A ارائه خواهد کرد. انتظار می‌رود این هواپیمای مسافربری نسل آینده، در دهه ۲۰۳۰، جایگزین جت مسافربری باریک‌پیکر بوئینگ B737MAX شود. بر اساس توافق انجام‌شده، ناسا در مدت ۷ سال، مبلغی معادل ۴۲۵ میلیون دلار صرف این برنامه خواهد کرد، در حالی که بوئینگ و سایر شرکای صنعتی این برنامه، در همین مدت، بودجه‌ای معادل ۷۲۵ میلیون دلار را تخصیص خواهند داد.

منبع:

flightglobal

#بوئینگ #پرت‌اندویتنی #CFM اینترنشنال

۰ ۰ رای ها
امتیازدهی به مقاله
مشترک شدن
اطلاع رسانی
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها