موتور GE90 جنرال الکتریک

جنرال الکتریک عرضه سه هزارمین دستگاه موتور GE90 را جشن گرفت

موتور GE90 جنرال الکتریک

جنرال الکتریک از تحویل سه هزارمین دستگاه تولیدی موتور توربوفن GE90 و تحویل آن به مشتری خبر می‌دهد. بنابر اعلام بخش هوافضای شرکت آمریکایی جنرال الکتریک، این موتور به شرکت فدکس تحویل داده ‌می‌شود. توسعه‌ خانواده موتورهای توربوفن GE90 از اوایل دهه ۱۹۹۰ آغاز شد و به‌عنوان موتوری محبوب برای نصب بر روی هواپیماهای پهن‌پیکر دو موتوره شناخته می‌شود.

در سه دهه گذشته، این موتور نیروی پیشران خانواده بوئینگ ۷۷۷ را تامین کرده‌است. موتور GE90 در فوریه ۱۹۹۵ گواهینامه صلاحیت پروازی خود را از اداره هوانوردی فدرال آمریکا FAA دریافت کرد. در نوامبر همان سال، شرکت بریتیش ایرویز، بهره‌برداری عملیاتی از این موتور را آغاز نمود. اگرچه جنرال الکتریک تا سال ۱۹۹۸، در تامین موتور برای هواپیمای بوئینگ ۷۷۷ از رقبای خود رولزرویس و پرت‌اندویتنی عقب بود، اما رفته رفته رقابت را از آنها ربود و موتور GE90 را به‌عنوان گزینه اصلی تامین نیروی پیشران این جت مسافربری پهن‌پیکر تثبیت کرد.

برای تثبیت موفقیت موتور GE90 در بازار هوانوردی،  مهندسان جنرال الکتریک دست بکار شدند و بهبود عملکرد کمپرسور آن را در کنار تغییرات در سایر اجزا برای کاهش مصرف سوخت در دستورکار قرار دادند. در این حال، توانایی تولید نیروی پیشران معادل ۱۱۵ هزار پاوند، به‌عنوان یک پارامتر عملکردی قابل‌توجه، در راس فهرست قابلیت‌های موتور قرار گرفت.

نتیجه همه این تلاش‌ها، منجر به توافق با بوئینگ برای انتخاب موتور GE90-115B برای نصب بر روی نمونه‌های دوربردتر بوئینگ ۷۳۷ و ۷۷۷ شامل ۳۰۰ئی‌آر و ۲۰۰ال‌آر شد. در عین حال، جنرال الکتریک با تمرکز بر روی ارائه خدمات موثر و جذاب برای نگهداری و پشتیبانی از موتورهای عملیاتی، بهره‌برداران موتورهای خانواده GE90 را به استفاده از آن ترغیب می‌کند.

همزمان با توجه صنعت هوانوردی به استفاده از سوخت پایدار و کاهش آلایندگی کربن، موتور GE90 نیز آزمایش‌های پروازی متعددی را با استفاده از سوخت پایدار هوانوردی SAF پشت سر گذاشته‌است. رقابت در بازار موتورهای توربوفن برای هواپیماهای پهن‌پیکر بسیار سخت و پیچیده است و جنرال الکتریک امیدوار است با استفاده از دستاوردهای خود در عرضه‌ خانواده موتورهای GE90 در سه دهه اخیر بتواند جایگاه مناسبی در این بازار داشته باشد.

منبع:

aviationsourcenews

#جنرال الکتریک #موتور توربوفن

۰ ۰ رای ها
امتیازدهی به مقاله
مشترک شدن
اطلاع رسانی
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها