موتور توربوفن GEnx

جنرال الکتریک نسل بعدی موتور توربوفن تجاری پرقدرت را توسعه می‌دهد

توسعه نسل بعدی موتور توربوفن GEnx

جنرال الکتریک از امضای توافق‌نامه با هلدینگ فناوری انگلیسی GKN Aerospace برای مشارکت بلندمدت در حوزه موتورهای هوایی با تمرکز بر توسعه نسل بعدی موتور توربوفن GEnx خبر می‌دهد. این توافق‌نامه بر حوزه‌هایی شامل همکاری در توسعه فناوری‌های نو، ساخت و مونتاژ پوشش فن، انجام تعمیر قطعات در مقیاس بزرگ و ساخت قطعات پیچیده موتور تمرکز دارد.

شرکت GKN Aerospace به‌عنوان یکی از تامین‌کنندگان لایه اول فناوری هوافضایی مستقر در انگلستان شناخته می‌شود که در حوزه‌های مختلف شامل بال و بدنه، موتور، ارابه فرود و سامانه‌های الکتریکی هواپیما فعالیت دارد. بخش هوافضای شرکت جنرال الکتریک نیز به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین تامین‌کنندگان موتورهای هوایی جهان شناخته می‌شود و بیش از ۴۰ هزار دستگاه موتور تجاری ساخت این شرکت در خدمت عملیاتی در نقاط مختلف جهان وجود دارد. سابقه همکاری این دو شرکت به بیش از ۴۰ سال می‌رسد و GKN Aerospace عملا در اغلب پروژه‌های توسعه خانواده‌های مختلف موتورهای جنرال الکتریک مشارکت داشته‌است.

در شرایط کنونی، جنرال الکتریک با تکیه بر موفقیت‌های بدست‌آمده از پروژه موتور توربوفن پرقدرت GEnx، قصد دارد با مشارکت همکاران راهبردی خود همانند GKN Aerospace، نسل بعدی این موتور را توسعه دهد. موتور GEnx نیروی پیشران خانواده جت مسافربری بوئینگ ۷۶۷دریم‌لاینر و هواپیمای بوئینگ ۸-۷۴۷ را تامین می‌کند. این موتور به‌عنوان یکی از محبوب‌ترین موتورهای ویژه هواپیماهای پهن‌پیکر تجاری در تاریخ هوانوردی شناخته می‌شود و در حال حاضر بیش از ۳ هزار دستگاه از این موتور در خدمت عملیاتی هستند.

در قالب پروژه جدید جنرال الکتریک، انتظار می‌رود قطعات جدید با مواد جایگزین، با هدف افزایش عمر عملیاتی و کاهش هزینه تعمیر و نگهداری، برای نصب بر روی نمونه‌های عملیاتی موتور GEnx در فاصله سال‌های ۲۰۲۴ تا ۲۰۳۰ تولید و عرضه شوند. شریک انگلیسی پروژه ساخت پوشش فن برای موتورهای GEnx و CF6 و GE90 را به طور کامل انجام می‌دهد و در مونتاژ پوشش فن برای نمونه جدید GE9X به میزان ۵۰ درصد مشارکت دارد.

موتور CF6 به‌عنوان یکی از موفق‌ترین محصولات جنرال الکتریک شناخته می‌شود که از سال ۱۹۷۱ تاکنون در خدمت عملیاتی قرار دارد. موتور GE90 در سال ۱۹۹۰ به بازار معرفی شد و اولین محصول جنرال الکتریک در خانواده موتورهای توربوفن با توان بیش از ۱۰۰ هزار پاوند به شمار می‌رود.

دامنه همکاری GKN Aerospace و جنرال الکتریک حوزه تعمیر، بازسازی و نگهداری را نیز شامل خواهد شد و انتظار می‌رود شریک انگلیسی جنرال الکتریک در توسعه شبکه تعمیر و نگهداری موتورهای هوایی جنرال الکتریک در جهان مشارکت فعال داشته باشد.

منبع:

power-technology

#جنرال الکتریک #موتور هوایی #تعمیر و نگهداری موتورهای هوایی

۰ ۰ رای ها
امتیازدهی به مقاله
مشترک شدن
اطلاع رسانی
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها