بازرسی موتور هواپیما

جنرال الکتریک از یک روبات کوچک و منعطف برای بازرسی موتور هواپیما رونمایی کرد

رونمایی از یک روبات کوچک و منعطف برای بازرسی موتور هواپیما

روبات Sensiworm با دسترسی و پوشش کارآمدتر نسبت به فناوری بروسکوپ فعلی، می‌تواند بازرسی موتور را متحول کند. شرکت آمریکایی جنرال الکتریک به راه‌حلی نوآورانه دست یافته که روش‌های سریع‌تر و کارآمدتری درخصوص بازرسی و سرویس موتور فراهم کرده‌است. این شرکت با استفاده از فناوری جدید روباتیک، قابلیت دوام عملیاتی، بازرسی موتور و تعمیر آن را نشان می‌دهد.

معرفی فناوری Sensiworm

فناوری روبات نرم الکترونیکی با پوسته وارونه‌شده یا به اختصار Sensiworm، روبات کرم مانند ۲.۵ سانتی‌متری حساس و منعطفی است که جنرال الکتریک از آن برای دسترسی به قسمت‌های داخلی موتور بدون نیاز به خراب‌کردن قطعات و خارج‌کردن آن‌ها از هواپیما، بهره‌‌ می‌برد.

روبات Sensiworm می‌تواند در میان منحنی‌ها و شکاف‌های پیچیده موتور حرکت کند و از مجموعه حسگرهای خود برای تشخیص اجزای معیوب یا حتی فرسوده و پارگی قطعات با تجزیه و تحلیل سطح ضخامت و خوردگی پوست استفاده کند.

روبات Sensiworm به غیر از حسگرها، به دوربین‌هایی مجهز است که می‌تواند تصویر و اطلاعات موتور را همزمان به پرسنل تعمیر و نگهداری منتقل‌ کند. این فرآیند در واقع شبیه به پزشکی است که جراحی کم تهاجمی را انجام می‌دهد تا سریع‌تر امکان بهبودی فراهم شود و روشی کارآمدتر است.

علاوه بر این، روبات Sensiworm نسبت به ابزارهای پرکاربردی مثل ویدئو بروسکوپ که سطح محدودی از موتور را می‌تواند پوشش دهد، کارآمدتر است. همچنین، این روبات بدون اتصال و به حالت خودکشش، با منبع تغذیه و رایانه داخلی، نقاط دسترسی آسان‌تری به موتور دارد و می‌تواند پوشش گسترده‌تری برای موتور ایجاد کند.

نظارت بر عملکرد روبات نشان ‌می‌دهد که این سامانه بطور دقیق ضخامت سطح موانع حرارتی روی قطعات را بررسی کرده و به دنبال ترک، خوردگی و زنگ‌زدگی در موتور است. در حالی که در حال حاضر، این سامانه می‌تواند مشکلات درون موتور را بررسی و شناسایی کند، جنرال الکتریک قصد دارد قابلیت‌های تعمیر را برای روبات فراهم کند تا پس از شناسایی نقص، روبات Sensiworm بتواند تعمیر آن را انجام دهد.

جدا از مزایای ذکرشده، عنصر کلیدی این فناوری این است که می‌توان بازرسی را در حین عملیات انجام داد که این امر موجب کاهش زمان خاموشی موتور و بهبود عملکرد خطوط هوایی می‌شود.

در رویدادی که هواپیما با نقص موتور یا عملکرد غیرمعمول موتور که توسط خدمه پرواز گزارش شده وارد باند فرودگاه می‌شود، مهندسان با کمک روبات Sensiworm می‌توانند موتور هواپیما را بطور کامل در گیت بازرسی کنند و مشکل را بدون نیاز به طی‌کردن فرآیند خارج‌کردن هواپیما از خدمت عملیاتی یا حتی تعویض موتور برطرف کنند.

این امر میزان استفاده از هواپیما را افزایش ‌می‌دهد که برای شرکت هواپیمایی سودآورتر است و می‌تواند اختلال‌های تیم برنامه‌ریزی در خطوط ‌هوایی را کاهش ‌دهد. پیاده‌سازی این فناوری همچنین می‌تواند برای شرکت‌های هواپیمایی ارزان‌قیمت که بطور قابل‌توجهی به اطمینان از حداقل زمان توقف یا چرخش هواپیما بستگی دارد، یک موهبت باشد، زیرا هواپیمایی که پرواز نمی‌کند، درآمدی برای شرکت هواپیمایی ندارد.

بخوانید:تولید بلیسک با استفاده از تجهیزات روباتیک

بازرسی موتور هواپیما

استفاده از فناوری روباتیک در حوزه‌های دیگر

در حوزه هوانوردی، این روزها روبات‌ها و فناوری‌های مشابه در قسمت‌های گوناگونی مورد استفاده قرار می‌گیرند. همانطور که توسط انجمن سلطنتی هوانوردی انگلستان اعلام شده، پهپاد بازرسی و انتشار خودکار از راه دور هواپیما موسوم به RAPID، سامانه‌ای است که می‌توان برای بازرسی بصری خارجی هواپیما استفاده شود.

خطوط هوایی مانند ایزی جت از این سامانه برای بازرسی خارجی هواپیما استفاده می‌کنند و گزارش کرده‌اند که بررسی‌هایی که قبلا چند روز زمان می‌برد، اکنون در عرض چند ساعت انجام می‌شود. این سامانه می‌تواند جزئیاتی به اندازه ۱ میلی‌متر مربع را تشخیص دهد و مهندسان را به محل مشخص‌شده از هواپیما هدایت ‌کند. استفاده از پهپاد می‌تواند زمان بازرسی هواپیما را تا ۹۰ درصد کاهش دهد.

منبع:

simpleflying

۰ ۰ رای ها
امتیازدهی به مقاله
مشترک شدن
اطلاع رسانی
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها