موتور هواپیمای بوئینگ ۷۲۷

 برنامه تعویض موتور هواپیمای بوئینگ ۷۲۷

تعویض موتور هواپیمای بوئینگ ۷۲۷

نمونه‌های ۷۳۷ و ۷۴۷ دو جت بوئینگ برجسته‌ای هستند که در طول سال‌ها موتور آنها تعویض شده‌است. تطبیق یک هواپیمای موجود با موتورهای جدید یکی از رویکردهای هواپیماسازان برای ارائه پیشنهادات کارآمدتر به مشتریان خطوط هوایی بوده‌است. این رویکرد مزایای قابل‌توجهی دارد، به‌عنوان مثال تعداد گواهینامه‌های موردنیاز به حداقل می‌رسد و جت‌ها با موتور جدید به راحتی در ناوگان هوایی در کنار انواع قدیمی‌تر ادغام می‌شوند. ایرباس و بوئینگ خانواده هواپیماهای تجاری خاصی را تعویض موتور کرده‌اند. ایرباس نمونه‌های تعویض موتور شده خانواده‌های A320 و A330 را عرضه نموده و این در حالی است که اقدام تعویض موتور برای هواپیماهای بوئینگ شامل نمونه‌های ۷۳۷ و ۷۴۷ شده‌است. موتور هواپیمای بوئینگ ۷۲۷ نیز در برنامه تعویض قرار داشته‌است.

بوئینگ B727-200RE

برخلاف سایر مدل‌هایی که نسخه‌های جدید موتور را دریافت می‌کنند، تعویض موتور نمونههای ۷۲۷، بر اساس بهسازی نمونه پیش‌تولیدی انجام شد. در سال ۱۹۸۸، مجله انجمن آکوستیک مقاله‌ای با عنوان برنامه تعویض موتور منتشر نمود که این نشریه در سال ۲۰۰۵ به صورت آنلاین در دسترس عموم قرار گرفت و توضیحات مفصلی در مورد علت و چگونگی تعویض موتور هواپیمای بوئینگ ۷۲۷ در اختیار خوانندگان قرار داد.

در این مقاله اشاره شده که هواپیمای۲۰۰-۷۲۷ مجهز به سه دستگاه موتور توربوفن JT8D ساخت پرت‌اندویتنی به دلیل میزان صدای زیاد خروجی موتور در حین پرواز و فرکانس عملیاتی زیاد به دلیل قرار داشتن تعداد زیادی از این هواپیما در خدمت عملیاتی، سروصدای زیادی را در بیشتر فرودگاه‌های جهان ایجاد می‌کند.

موتور هواپیمای بوئینگ ۷۲۷

با در نظر گرفتن این مشکل، برنامه‌ای برای حذف دو موتور JT8D نصب‌شده روی بدنه بوئینگ ۲۰۰-۷۲۷ و جایگزینی آن‌ها با موتورهای جدیدتر سری JT8D-200 با نسبت گذردهی بالاتر در ناسل‌های جدید راه‌اندازی شد. موتور مرکزی JT8D موجود به یک نازل داخلی ویژه که از نظر صوتی بهبود‌یافته بود، مجهز شد.

انجمن آکوستیک گزارش داد که بوئینگ B727-200RE تعویض موتورشده در هنگام حرکت و فرود صدای کمتری تولید می‌کند و در عین حال مصرف سوخت سیر را نیز بهبود می‌بخشد. گزارش این انجمن افزود که آزمایش‌های صدور گواهینامه نویز انطباق با الزامات سطح نویز مرحله ۳ مقررات هوانوردی فدرال و همچنین الزامات فصل ۳ ایکائو (انکس ۱۶) را نشان می‌دهد.

موفقیت محدود برای نمونه B727RE

با توجه به موفقیت محدود برنامه تعویض موتور، فلایت گلوبال گزارش داد که یک تولیدکننده ناسل کالیفرنیایی به نام روهر، برنامه تعویض موتور هواپیمای بوئینگ ۷۲۷ تحت عنوان سوپر ۲۷ را حدود هشت سال بعد، در سال ۱۹۹۶ راه‌اندازی کرد.

بنابر گفته‌های نماینده شرکت روهر، تیم فنی این شرکت در حین کالبدشکافی برای کشف دلیل شکست شرکت والسان به نبود زمان‌بندی درست رسیدند. اگرچه والسان سفارشات و گزینه‌هایی برای بیش از ۲۰۰ هواپیما داشت، اما تنها توانسته بود موتور ۲۳ هواپیما را تعویض کند.

علاوه بر کاهش نویز، برنامه تعویض موتور در اواسط دهه ۱۹۹۰ نیز بهبودهای مشابهی در مصرف سوخت داشت. روهر مدعی کاهش ۶ تا ۷ درصدی مصرف سوخت در نمونه ۲۰۰-۷۲۷ با افزایش حداقل ۵۶۰ کیلومتر در برد این پرنده بود.

کمتر از ۵۰ فروند هواپیمای ۷۲۷ تعویض موتور شدند

روهر اما بیشتر از والسان به موفقیت دست نیافت. این امر احتمالا به دلیل توسعه هواپیماهای جدید و کارآمدتر توسط شرکت‌های ایرباس و بوئینگ بود. بر اساس داده‌های مراجع هوانوردی، تعداد ۳۴ فروند هواپیمای B727-200RE وجود دارند. همچنین باید توجه داشت که هفت نمونه B727-100RE نیز در لیست قرار گرفته‌اند. با این حال، اطلاعات محدودی در مورد منشا نمونه ۱۰۰-۷۲۷ در دسترس است که تایید تاریخچه آن را دشوار می‌کند. با این حال، ممکن است نمونه B727-100RE همان تنظیمات B727-200RE را در همان دوره دریافت کرده باشد. از ۳۴ هواپیمای B727-200RE، حدود ۱۷ فروند با عنوان انبارشده و ۱۴ فروند با عنوان اسقاط فهرست شده‌اند.

در مجموع ۱۸۳۲ فروند هواپیمای ۷۲۷ بین سال‌های ۱۹۶۲ تا ۱۹۸۴ ساخته شدند. جت سه موتوره B727-200RE در سال ۱۹۶۴ در خدمت عملیاتی شرکت ایسترن ایرلاینز درآمد.

بازنشستگی بوئینگ ۷۲۷

با وجود گذشت ۶۰ سال از معرفی این هواپیما، هنوز کاربرانی برای استفاده از این پرنده وجود دارند. این هواپیما حضور محدودی در فضای باربری دارد و شرکت‌هایی مانند Serve Air Cargo در کنگو این هواپیما را در خدمت عملیاتی بکار می‌گیرند. به لطف برنامه‌های جاه‌طلبانه تعمیر و نگهداری، پشتیبانی و تعویض قطعات در طول دهه‌ها، این هواپیما توانسته عمر طولانی خود را در این صنعت نشان دهد.

منبع:

simpleflying

#موتور هوایی #بوئینگ

۰ ۰ رای ها
امتیازدهی به مقاله
مشترک شدن
اطلاع رسانی
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها