پایش سلامت موتور رولزرویس

فناوری‌ پایش سلامت موتور رولزرویس

پایش سلامت موتور رولزرویس

بخش هوایی شرکت رولزرویس، از پیشرفته‌ترین فناوری پایش سلامت موتور برای نظارت مستمر بر سلامت عملیاتی بیش از ۸ هزار موتور استفاده می‌کند. هدف نهایی این شرکت، حصول اطمینان از عدم لغو پروازهای مشتریان خود ناشی از نقص فنی و آماده‌نبودن موتور است. از زمانی که در سال ۱۹۵۸، پرواز موتور توربوپراپ دارت محصول شرکت رولزرویس نصب‌شده بر روی هواپیمای گلف استریم یک انجام شد، بخش موتورهای توربینی تجاری رولزرویس به عملکرد بالا، کیفیت و نوآوری پیشرو در صنعت شناخته می‌شود.

با وجود اینکه این شرکت بیش از ۶۵ سال، در حوزه موتور هواپیماهای تجاری نصب‌شده بر روی ده‌ها هزار هواپیما با ده‌ها میلیون ساعت پروازی فعالیت اختصاصی داشته، اما هنوز اطلاعات موجود درباره چگونگی به حداکثر رساندن عملکرد و قابلیت اطمینان موتورهای آنها کافی نیست. بنابر اعلام رولزرویس، عملیات هواپیماهای تجاری همیشه در حال تغییر هستند و شرایط برای موتورها بسیار سخت‌گیرانه است. هدف اولیه رولزرویس این است که از لغو پروازهای مشتریان جلوگیری شود.

بخوانید: دنیای شگرف پایش روند موتورهای هوایی

اولین قدم بزرگ برای رسیدن به این هدف شامل مطالعه اطلاعاتی است که از طریق حسگرهای نظارت بر سلامت موتور (EHM) روی موتورها جمع‌آوری می‌شود. هواپیماهای تجاری امروزه در شرایط بسیار متنوعی کار می‌کنند و هر شرایطی بر عملکرد موتور تاثیر می‌گذارد. از این اطلاعات برای شناسایی پیشگیرانه مشکلات احتمالی موتور استفاده می‌شود تا امکان هشدار به کاربر وجود داشته باشد و قبل از زمین‌گیرشدن هواپیما (AOG) این مشکلات حل شوند.

پایش سلامت موتور رولزرویس

باید بتوان پی برد که هر موتوری در هر زمان چگونه کار می‌کند. به این منظور، بطور مداوم داده‌هایی مانند دما، فشار و سطوح ارتعاش جمع‌آوری می‌شود. سپس تمام این داده‌ها تجزیه و تحلیل شده تا ناهنجاری‌هایی در عملکرد پیدا شود که در صورت هر گونه تناقض به کاربر هواپیما اطلاع داده شده تا از هرگونه اختلال در عملیات جلوگیری کند. قابلیت‌های بخش هوایی شرکت رولزرویس از زمان معرفی این سامانه در اواسط دهه ۱۹۸۰ بطور قابل‌توجهی تکامل یافته‌است.

در آن زمان، داده‌ها تصویری لحظه‌ای از عملکرد موتور را ارائه می‌کردند. تعداد حسگرها کمتر بود و پهنای باند بسیار کمتری برای جمع‌آوری و ذخیره داده‌ها وجود داشت که بیشتر اوقات به دلیل فرآیند دانلود دستی، چندین هفته طول می‌کشید تا به داده‌ها دسترسی پیدا کرد. امروزه، به‌طور خودکار اطلاعات دقیق‌تر و واقعی‌تری از مکان‌های بیشتری در موتور جمع‌آوری می‌شود. همچنین می‌توان آن‌ها را با داده‌های آب‌وهوایی و محیطی ترکیب کرد تا درک بهتری نسبت به چگونگی تاثیر بر عملکرد و قابلیت اطمینان موتور بدست آید.

بنابراین، رولزرویس حجم بالایی از داده‌هایی را که از ناوگان جهانی هواپیماهای مشتری جمع‌آوری می‌کند، به دو صورت مورداستفاده قرار می‌دهد. ابتدا برای کمک به شناسایی و اجتناب از موقعیت‌هایی که بطور بالقوه می‌تواند منجر به زمین‌گیرشدن هواپیما شود و سپس از این اطلاعات به‌عنوان پایه‌ای برای پیشرفت‌های آینده طراحی موتور استفاده می‌کند.

جلوگیری از زمین‌گیرشدن هواپیما، مزیت اصلی EHM برای کاربران امروزی است. از این طریق می‌توان سرعت خاموش‌شدن موتور در چرخه استارت را کنترل کرد. اگر خیلی کند باشد، می‌توان به کاربر اطلاع داد تا نسبت به تعویض جرقه‌زن اقدام نماید. با این وجود، حتی یک مشکل ساده مانند این مورد می‌تواند به بدترین سناریو تبدیل شود، بخصوص در شرایطی که ممکن است در یک مکان دورافتاده باشد. بنابراین، داشتن توانایی اجتناب از چنین موقعیت‌هایی برای مشتریان  بسیار ارزشمند است.

از دیدگاه مشتری، دانستن اینکه رولزرویس به این نوع داده‌ها دسترسی دارد و بطور شبانه‌روزی از موتورها مراقبت می‌کند، آرامش خاطر ویژه‎ای ایجاد می‌کند. همچنین این امکان فراهم است تا خدماتی مانند عیب‌یابی از راه دور را برای مشتریانی که در برنامه جامع پشتیبانی موسوم به CorporateCare Enhanced ثبت‌نام کرده‌اند، ارائه داد.

در حالی که نمونه‌های فعلی EHM این شرکت به شدت قادر به جمع‌آوری و ضبط اطلاعات هستند، فناوری‌های نوپا به تیم رولزرویس این امکان را می‌دهند تا راه‌های جدید و بهبودیافته‌ای را برای تبدیل داده‌ها به اطلاعات دقیق‌تر بیابند. بنابر اعلام این شرکت، خانواده جدید موتورهای پرل دارای آخرین نمونه EHM به نام واحد نظارت بر سلامت لرزش موتور (EVHMU) هستند.

این جدیدترین فناوری اینترنت اشیا است که نه تنها قادر به اندازه‌گیری و ذخیره داده‌هایی است که حدود ۱۰ هزار پارامتر موتور را پوشش می‌دهد، بلکه می‌تواند ارتباطات دو طرفه بین مرکز در دسترس بودن هواپیماهای تجاری این شرکت و خود موتور را نیز انجام دهد. با اجازه کاربر، رولزرویس می‌تواند EVHMU را برای بررسی پارامترهای عملیاتی خاص اجزای موتور خاص متصل و از راه دور پیکربندی کند.

پایش سلامت موتور رولزرویس

به عنوان مثال، اگر مشکلی در راه‌اندازی وجود داشته باشد، می‌توان دستگاه را طوری پیکربندی کرد که بطور خاص فشار کانال و دریچه هوای راه‌انداز را در حین راه‌اندازی زمینی بررسی کند یا اگر کنترل‌کننده الکترونیکی موتور به موتور دستور شتاب بدهد و موتور گشتاور واحد اندازه‌گیری سوخت کند پاسخ دهد، می‌تواند نشان دهد که ماژول شروع به خراب‌شدن کرده‌است. در اینصورت می‌توان توصیه کرد که دستگاه را قبل از خرابی تعویض کرد.

ببینید: بازرسی بروسکوپ موتور هوایی”

خانواده موتورهای پرل این شرکت تنها موتورهایی هستند که دارای این فناوری است، اما رولزرویس قصد دارد این فناوری را بر روی همه موتورهای خود در آینده اعمال کند. شرکت رولزرویس ابزاری به نام شبکه موتور توسعه داده‌ که تمام داده‌های EHM را از موتورها، مراکز خدمات جهانی این شرکت و سایر کاربران جمع‌آوری می‌کند تا بتوان یک نمای کلی از عمر پیش‌بینی‌شده یک موتور خاص ایجاد کرد. تیم دیجیتال شرکت رولزرویس همیشه در حال اصلاح الگوریتم‌های پیشرفته است تا روندها را بهتر تجزیه و تحلیل کند.

با این ابزارها، می‌توان داده‌های کل ناوگان را در مورد نمونه‌های خاص موتور و هواپیما مقایسه کرد تا حوزه مورد علاقه مشترک را پیدا کرد. می‌توان عملکرد موتور سمت راست هواپیما را با سمت چپ آن مقایسه کرد تا متوجه حتی کوچکترین ناهنجاری بین آنها شد. یکی از مراکز شرکت رولزرویس در برلین آلمان، به‌عنوان مرکز اصلی برای همه این اطلاعات است. این تیم علاوه بر کمک به بیش از ۳ هزار مشتری خود، وظیفه دارد از شبکه جهانی شرکت متشکل از ۸۵ مرکز خدمات مجاز، حدود ۷۸ متخصص خدمات اختصاصی، حدود ۲۵ مدیر مشتری اختصاصی و ۱۰ مرکز عرضه لوازم یدکی پشتیبانی کند.

همه داده‌های جمع‌آوری‌شده با مشتریان به اشتراک گذاشته می‌شود. آنها یک گزارش ماهانه از سلامت موتورهای خود دریافت می‌کنند. بنابر اعلام رولزرویس، اگر این شرکت شاهد تغییر روند از هر نوعی باشد، بلافاصله کاربران مطلع می‌شوند و توصیه‌های مرحله بعدی را ارائه می‌دهد.

برای سال ۲۰۲۳، تحقق انجام پروازهای برنامه‌ای با نرخ ۹۹.۱ درصد هدف‌گذاری شده بود. همچنین در این مدت، رفع مشکل زمین‌گیرشدن پرنده‌ها و موتورها با رکورد میانگین کمتر از ۲۴ ساعت برطرف شد. فناوری EHM برای رسیدن به این آمار باورنکردنی کلیدی بوده و با نسل جدید موتورها و پیشرفت‌های EHM، این شرکت یک قدم دیگر به هدف نهایی خود یعنی ۱۰۰ درصد نزدیک‌تر خواهد شد.

منبع:

ainonline

۰ ۰ رای ها
امتیازدهی به مقاله
مشترک شدن
اطلاع رسانی
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها