موتور توربوفن پرل ۱۰اکس

رولزرویس آماده انجام اولین آزمایش پروازی موتور توربوفن سبک جدید

آزمایش پروازی موتور توربوفن پرل ۱۰اکس محصول رولزرویس

رولزرویس از آمادگی برای انجام اولین آزمایش پروازی موتور توربوفن سبک روزآمد خود موسوم به پرل ۱۰اکس، تا پیش از پایان سال جاری میلادی خبر می‌دهد. این موتور نیروی پیشران جت تجاری فالکون ۱۰اکس محصول شرکت فرانسوی داسو را تامین خواهد کرد. تاکنون بیش از ۱۵۰۰ ساعت انواع تست‌های زمینی بر روی این موتور انجام شده‌است. انتظار می‌رود آزمایش‌های پروازی بر روی این موتور، با استفاده از بستر آزمایشی پرنده بوئینگ ۷۴۷ متعلق به شرکت رولزرویس، در تاسیسات این شرکت در توسان در ایالت آریزونا آمریکا انجام شود.

بنابر ادعای رولزرویس، پرل ۱۰اکس پرقدرت‌ترین موتور توربوفن در کلاس هواپیماهای جت تجاری خواهد بود که نیروی پیشران آن به ۱۸ هزار پاوند، معادل ۸۰ کیلونیوتن می‌رسد. شرکت هوانوردی داسو در سال ۲۰۲۱، موتور پرل ۱۰اکس را برای تامین نیروی پیشران جت تجاری دوربرد خود موسوم به فالکون ۱۰اکس انتخاب کرد.

هسته مرکزی موتور پرل ۱۰اکس شامل ده طبقه کمپرسور پرفشار و دو طبقه توربین پرفشار بدون شرود است. معماری کلی این موتور با نمونه سبک‌تر پرل۷۰۰ شباهت زیادی دارد. موتور پرل۷۰۰ نیروی پیشران جت تجاری گلف استریم G700 را تامین می‌کند. فن این موتور از نوع بلیسک است و قطر آن ۱۳۲ سانتی‌متر گزارش شده‌است. در محفظه احتراق این موتور، از قطعات مقاوم در برابر حرارت بالا، تولیدشده با روش چاپ سه‌بعدی استفاده شده‌است.

رولزرویس مونتاژ نهایی موتور پرل ۱۰اکس را در تاسیسات خود در بوردو فرانسه انجام می‌دهد. شرکت داسو انتظار دارد نخستین نمونه عملیاتی فالکون ۱۰اکس مجهز به این موتور روزآمد رولزرویس، تا اواخر سال ۲۰۲۵ وارد چرخه بهره‌برداری عملیاتی شود.

منبع:

flightglobal

#رولزرویس #موتور توربوفن #موتور هوایی

۰ ۰ رای ها
امتیازدهی به مقاله
مشترک شدن
اطلاع رسانی
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها