شرکت CFM اینترنشنال موفقترین سازنده موتور در صنعت هوانوردی
شرکت CFM اینترنشنال، بهعنوان یک شرکت فرانسوی-آمریکایی که در حوزه تولید موتور فعالیت دارد، حاصل یک سرمایهگذاری مشترک بین دو شرکت بزرگ تولید موتور در جهان یعنی جنرال الکتریک و سافران در سال ۱۹۷۴ است. این شرکت که به مدت پنجاه سال به ساخت موتورهای توربوفن ادامه داده، همچنان بزرگترین تولیدکننده موتورهای تجاری هواپیما در جهان باقی مانده و در سال ۲۰۲۰، حدود ۴۰ درصد از موتورهای هواپیماهای جهان را تولید کردهاست.
امروزه، دفتر مرکزی این شرکت همچنان در سینسیناتی اوهایو واقع شده و هدف اصلی آن، ساخت و پشتیبانی از موتورهای توربوفن CFM56 بودهاست. تا سال ۲۰۲۴، این شرکت همچنان به تولید برخی از پیشرفتهترین و محبوبترین موتورهای موجود در بازار ادامه میدهد و بیش از ۳۷,۵۰۰ موتور به بیش از ۵۷۰ کاربر تحویل دادهاست. نام اصلی این شرکت یعنی CFM، ریشه در شیوههای نامگذاری موتورهای تجاری توسط هر دو شرکت دارد.
سوال جذابی در این زمینه مطرح میشود که آیا سرمایهگذاری مشترک سافران و جنرال الکتریک و شکلگیری بزرگترین تولیدکننده موتور هوایی در جهان، بزرگترین موفقیت در حوزه صنعت هوانوردی تجاری بودهاست. این سوال از این منظر قابلتوجه است که نمونههای مشابه دیگری نیز وجود داشته که یکی از آنها، شراکت ایرباس و بمباردیه در پروژه جت تجاری A220 است. معیار اصلی در این تفاوت، میزان موفقیت این نوع همکاریها است.
تاریخچه شرکت و ایجاد همکاری مشترک
شرکت جنرال الکتریک و اسنکما (سافران امروزی) در ابتدا برای توسعه موتور CFM56 همکاری کردند، موتوری که در نهایت به یکی از مهمترین پیشرفتها در تاریخ تولید موتور تبدیل شد. موتور CFM56 که نیروی پیشران خانوادههای بوئینگ ۷۳۷ و ایرباس A320 را تامین میکند، به پرفروشترین و پرکاربردترین موتور توربوفن تجاری در تاریخ بدل شد.
با این حال، همکاری بر روی این موتور تا حدی غیرمنتظره بود. شرکت جنرال الکتریک در ابتدا بر تولید موتور برای هواپیماهای نظامی تمرکز داشت و جاهطلبیهای آن در بخش هواپیماهای تجاری در دهههای ۱۹۵۰ و ۱۹۶۰ بهتدریج افزایش یافت. اسنکما نیز سرانجام شروع به کاوش فرصتهایی کرد که ممکن بود در بازار هواپیماهای تجاری وجود داشته باشد. با این وجود، این شرکت تجربه محدودی در زمینه توربینهای پرفشار و آلیاژهای مقاوم در برابر دماهای بالا داشت.
تغییرات در سیاستهای دولت فرانسه اسنکما را تشویق کرد تا به دنبال همکاریهای بینالمللی برود و این شرکت در سال ۱۹۷۱ شروع به جستجوی یک شریک برای پروژه موتور CFM56 کرد. در نهایت، جنرال الکتریک به دلیل تجربه فناوری و دسترسی جهانی انتخاب شد، در حالی که رقبایی مانند پرتاندویتنی و رولزرویس به نظر میرسید از رقابت عقب ماندهاند.
بخوانید: “نیم قرن ساخت موتور هوایی توسط شرکت CFM“
نشستی میان سهامداران اصلی در آوریل ۱۹۷۰ در ماساچوست برگزار شد که در آنجا اسنکما و جنرال الکتریک بر سر یک همکاری مشترک توافق کردند. این همکاری که بنابر اعلام سافران بهطور رسمی در ۲۴ ژانویه ۱۹۷۴ به امضا رسید، منجر به تاسیس شرکت جدیدی به نامCFM اینترنشنال شد. سهام این شرکت بهصورت مساوی بین دو شرکت تقسیم شد و سرانجام در سپتامبر ۱۹۷۴ ثبت گردید. این شرکت سرمایه قابلتوجهی را جمعآوری کرد و وظایف تولید بین دو شرکت اصلی تقسیم شد. شرکت جدید با مدیریت ژان سولیه اداره میشد و توسط هیاتی متشکل از ده عضو مدیریت میگردید.
این همکاری به هر دو شرکت این امکان را داد تا با استفاده از نقاط قوت خود، هزینههای تولید را کاهش داده و دامنه دسترسی جهانی خود را گسترش دهند. هنگامی که موتور CFM56 وارد بازار شد و بسیار فراتر از موفقیت تجاری پیشبینیشده خود عمل کرد، رقبا ناچار شدند با این واقعیت روبهرو شوند کهCFM اینترنشال بدون شک جایگاه خود را تثبیت کردهاست.
شهرت و جایگاه CFM اینترنشنال در حال حاضر
این شرکت تنها در سه برنامه مختلف تولید موتور شامل موتور CFM56، موتور لیپ و موتور رایز مشارکت داشتهاست. شایان ذکر است که برنامه رایز همچنان در حال توسعه است. موتور CFM56، همانطور که قبلا اشاره شد، موفقترین موتور توربوفن تجاری است که تاکنون ساخته شدهاست. میتوان بطور فرضی ادعا کرد که همین موتور به تنهایی میتواند CFM اینترنشنال را به موفقترین شرکت مشترک در تاریخ صنعت هوانوردی، بهویژه در زمینه تولید موتور، تبدیل کند. دو برنامه موتور باقیمانده که هنوز مورد بحث قرار نگرفتهاند، اکنون با جزئیات بیشتری بررسی خواهند شد و تنها افتخارات بیشتری به رزومه چشمگیر این شرکت اضافه میکنند.
موتور لیپ CFM جانشینی شایسته
موتور لیپ، بهعنوان یک موتور نسل بعدی طراحی شده که نیروی پیشران نمونههای خانوادههای ایرباس A320 و بوئینگ ۷۳۷ را تامین میکند. برخلاف رقیب آن موتور PW1000 پرتاندویتنی، موتور لیپ با مشکلات عمده قابلیتاطمینان مواجه نشدهاست. با گذشت زمان، موتور لیپ بهطور تدریجی به هسته اصلی محصولات این تولیدکننده تبدیل شدهاست.
بخوانید: “بررسی تفاوت موتور لیپ با CFM56 ”
در سال ۲۰۱۶، این شرکت بیش از ۱,۶۰۰ موتور CFM56 و تنها حدود ۷۷ موتور لیپ تحویل داد، اما امروز این اعداد بطور قابلتوجهی تغییر کردهاند. در سال ۲۰۱۹، شرکت CFM بیش از ۱,۷۰۰ موتور لیپ تحویل داد، در حالی که تنها حدود ۳۹۰ موتور CFM56 از خط تولید خارج شد و فروش موتور لیپ این شرکت افزایش یافتهاست.
موتور رایز CFM، موتوری از نسل آینده
موتور رایز شرکت CFM که قرار است در اواسط دهه ۲۰۳۰ وارد خدمت شود، ممکن است موفقترین تلاش برای ساخت یک موتور نسل آینده طراحیشده برای سوختهای پایدار باشد. این موتور دارای طراحی روتور باز خواهد بود و قصد دارد مصرف سوخت حدود ۲۰ درصد را در مقایسه با موتورهای معمولی کاهش دهد.
منبع: