اشکال در موتور توربوفن لیپ

هشدار به بهره‌برداران موتور توربوفن لیپ برای تعویض قطعه معیوب

وجود اشکال در موتور توربوفن لیپ

اداره فدرال هوانوردی آمریکا FAA، دستورالعملی را صادر کرد که بر اساس آن به دارندگان هواپیماهای ایرباس A320neo مجهز به موتور LEAP-1A محصول شرکت CFM اینترنشنال موکدا توصیه می‌شود که سیل‌های بین طبقات توربین پرفشار را با قطعات نو جایگزین کنند. این اقدام توسط FAA پس از آن انجام شد که سازنده موتور LEAP-1A از وجود اشکال در پروسه‌های ساخت در سیل‌های بین طبقات توربین پرفشار این موتور خبر داد. بر اساس امریه صلاحیت پروازی صادرشده توسط FAA، این قطعات معیوب باید با قطعات تاییدشده جدید جایگزین شوند.

بنابر اعلام شرکت CFM اینترنشنال سازنده موتور لیپ، مواد اولیه مورداستفاده برای ساخت این سیل‌ها دارای اشکالاتی بود که بررسی‌ها نشان می‌دهد بر روی عمر عملیاتی این قطعات تاثیر منفی گذاشته‌است. بررسی‌های دقیق شرکت سازنده موتور نشان می‌دهد که تخریب سازه در قسمت زیرسطحی این سیل‌ها ممکن است در حین استفاده عملیاتی از موتور باعث جدا شدن بخشی از این قطعات شده و آسیب‌های جدی به توربین پرفشار وارد آورد که این امر در نوع خود ریسک بزرگی برای ایمنی پرواز به شمار می‌رود. بر این اساس شرکت CFM اینترنشنال در آوریل ۲۰۲۳ یک سرویس بولتن منتشر کرد و در آن فهرست شماره سریال سیل‌های معیوب را اعلام نمود.

برآوردهای اداره هوانوردی فدرال آمریکا نشان می‌دهد که برای تعویض این قطعات منطبق بر دستورالعمل شرکت سازنده، به طور میانگین ۱۸۷ هزار دلار هزینه باید توسط شرکت‌های هواپیمایی دارنده این موتورها تخصیص یابد. این مبلغ شامل تامین قطعات جدید و هزینه‌های پرسنلی مطابق با تعویض و جایگزینی قطعات است.

پیش از این، آژانس ایمنی هوانوردی اروپا موسوم به یاسا، در نوامبر ۲۰۲۳ امریه صلاحیت پروازی مشابهی را در این زمینه منتشر کرده بود.

شرکت CFM اینترنشنال حاصل سرمایه‌گذاری مشترک شرکت آمریکایی جنرال الکتریک و شرکت فرانسوی سافران است. این شرکت در سال ۱۹۷۴ تاسیس شد و مقر اصلی آن در سینسیناتی در ایالت اوهایو آمریکا قرار دارد.

موتور لیپ نسل روزآمد خانواده موتورهای CFM56 که توسط شرکت CFM اینترنشنال برای نصب بر روی هواپیماهای مختلف از جمله خانواده بوئینگ ۷۳۷، خانواده ایرباس A320 و ایرباس A340 نصب و عرضه شده‌است.

منبع:

simpleflying

#موتور لیپ #CFM اینترنشنال #موتور هوایی #موتور توربوفن

۰ ۰ رای ها
امتیازدهی به مقاله
مشترک شدن
اطلاع رسانی
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها