سامانه کنترل سوخت موتور توربوفن

نقص مرگبار در سامانه کنترل سوخت موتور توربوفن JT15D (سوانح هوایی بخش دوازدهم)

سوانح هوایی از تلخ‌ترین رویدادها به شمار می‌روند که توجه طیف وسیعی از جامعه را به خود جلب می‌کنند. فارغ از آثار تکان‌دهنده اجتماعی این سوانح، آموزه‌های فنی و عملیاتی از آن‌ها به عنوان عاملی تعیین‌کننده و موثر برای بهبود مستمر نظام کیفی حاکم بر صنعت حمل و نقل هوایی و افزایش ایمنی پرواز به شمار می‌رود. در این مجموعه مقالات، به زبانی ساده مهم‌ترین سوانح هوایی تاریخ پرواز مرور می‌شود که نقص عملکرد یا بروز اشکال فنی در موتور هواپیما به عنوان یکی از عوامل موثر در سانحه شناخته شده باشد. البته ذکر این نکته ضروری است که هرگز نمی‌توان تنها یک عامل را به عنوان علت اصلی بروز سانحه هوایی معرفی کرد، بلکه زنجیره وقایع و عوامل مختلف منجر به بروز سانحه می‌شود.

سامانه کنترل سوخت موتور توربوفن

یک فروند جت سبک خصوصی سِسنا ۵۰۰ سایتیشن، در مسیر بازگشت برای فرود اضطراری در فرودگاه بیگین هیل لندن سقوط کرد و تمام ۵ سرنشین آن کشته شدند. در آخرین روز یکشنبه در ماه مارس ۲۰۰۸، هواپیمای سِسنا ۵۰۰ پس از دریافت مجوزهای لازم، خزش روی باند فرودگاه بیگین هیل برای آغاز مانور برخاست را شروع کرد. تنها یک دقیقه بعد از جدا شدن چرخ‌های این جت سبک، خلبان پرواز از برج مراقبت درخواست فرود اضطراری کرد.

مسئول کنترل برج مراقبت تلاش کرد علت ماجرا را جویا شود که در پاسخ خدمه پروازی اعلام کردند صدای لرزش شدیدی از موتورهای هواپیما به گوش می‌رسد. هواپیما که به شدت در حال کاهش ارتفاع بود، از سطح پروازی ۱۲۰۰ پایی وارد سقوطی مرگبار به سمت فرودگاه شد که در نتیجه آن، هواپیمای سایتیشن پس از برخورد با سقف چندین خانه در منطقه مسکونی نزدیک فرودگاه با برخورد بال چپ به پارکینگ یکی از واحدهای مسکونی متوقف شد و بلافاصله شعله‌های آتش زبانه کشید.

سامانه کنترل سوخت موتور توربوفن

بررسی قطعات به‌جامانده از هواپیما و بازسازی مسیر پروازی با دقت انجام شد و کارشناسان سازمان هواپیمایی کشوری انگلستان با تلاش بسیار وضعیت موتورها قبل از سانحه را شبیه‌سازی کردند. نتیجه این تلاش‌ها به هیچ عنوان نشانه‌ای از برخورد پرنده یا اصابت شیء خارجی با موتور را نشان نمی‌داد. در گزارش بررسی سانحه اعلام شده که یک نقص فنی احتمالی در دهانه ورودی موتور ممکن است منجر به نوسان شدید آن شده باشد. همچنین یک اتصال پرچی جداشده از دسته قطع سوخت موتور سمت چپ، احتمالا موجب خاموشی غیرارادی این موتور شده‌است.

سامانه کنترل سوخت موتور توربوفن

بررسی دقیق وقایع قبل از سقوط این هواپیما در فرودگاه بیگین هیل لندن نشان می‌دهد که ۷۰ ثانیه قبل از برخورد این پرنده با ساختمان مسکونی، هر دو موتور هواپیما به طور کامل از کار افتاده بودند و در آخرین لحظات قبل از سقوط، تلاش برای روشن کردن موتور شماره ۲ موفق نبوده و نیروی پیشران تولیدی این موتور در آن لحظه برای جلوگیری از وقوع این سانحه کافی نبوده‌است. این هواپیما به دو موتور توربوفن کوچک جِی‌تی۱۵دی-۱ای محصول پرت‌اندویتنی مجهز است و در زمان سانحه بیش از ۵۸۰۰ ساعت پروازی را به ثبت رسانده بود. عمر عملیاتی هواپیما در زمان سانحه ۳۳ سال گزارش شده‌است.

 

منبع:

Aviation safety

 

 

*نقص فنی مرگبار استارتر موتور توپولوف ۱۵۴ شرکت بایکال (سوانح هوایی بخش هشتم)

*اشتباه در تعمیر محفظه احتراق و آتش‌سوزی بوئینگ ۷۳۷ انگلیس (بخش نهم)

*نقص موتور و غفلت خلبان پایانی تلخ برای یک پرواز بین قاره‌ای در آستانه سفر (سانحه هوایی بخش دهم)

*به کار افتادن بی‌موقع معکوس‌کننده رانش و سقوط مرگبار در ساحل آتلانتیک (سوانح هوایی بخش یازدهم)

۰ ۰ رای ها
امتیازدهی به مقاله
مشترک شدن
اطلاع رسانی
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها