هیتاچی و میتسوبیشی

پایان شراکت هیتاچی و میتسوبیشی ؛ شمشیر دو لبه کسب و کار‌های بزرگ

شرکت ژاپنی هیتاچی اعلام کرد شراکت با شرکت صنایع سنگین میتسوبیشی در قالب هلدینگ سامانه‌های نیروگاهی میتسوبیشی هیتاچی را ترک می‌کند. این هلدینگ بزرگ صنعتی، از سال ۲۰۱۴ شکل گرفته و اخیرا به خاطر اختلاف‌نظر اساسی بین میتسوبیشی و هیتاچی در مورد ساخت دو نیروگاه در آفریقای جنوبی مسیر انحلال را در پیش گرفته‌است. بر اساس توافق دو طرف، هیتاچی با پرداخت ۱.۸ میلیارد دلار به میتسوبیشی در ماه مارس ۲۰۲۰ از این شرکت خارج می‌شود و همچنین سهم ۳۵ درصدی خود را به میتسوبیشی منتقل می‌کند.

بر این اساس، میتسوبیشی که تا پیش از این ۶۵ درصد سهام را در اختیار داشت، از این پس مالک کامل هلدینگ اِم‌اِچ‌پی‌اِس می‌شود. از طرف دیگر، هیتاچی از دادگاه عالی حل اختلاف ژاپن درخواست کرده تا رسیدگی به پرونده شکایت در مورد پروژه دردسرآفرین آفریقا را متوقف کند. شرکت میتسوبیشی نیز مدعی شده بعد از دریافت غرامت ۱.۸ میلیارد دلاری و انتقال سهام توسط هیتاچی از پیگیری شکایت خود دست خواهد کشید. هلدینگ میتسوبیشی هیتاچی که روند روبه‌رشدی را در بازار صنعت نیروگاهی جهان پشت سر گذاشته و با ۱۹ هزار نفر به یک برند صنعتی معروف تبدیل شده، بدون شک از این فعل و انفعال آسیب خواهد دید.

تاکنون جزئیات زیادی از پروژه نیروگاهی آفریقا جنوبی بعنوان عامل اصلی جدایی هیتاچی و میتسوبیشی منتشر نشده‌است. شرکت دولتی اسکام آفریقای جنوبی در سال ۲۰۰۷، پروژه راه‌اندازی دو نیروگاه مجموعا با ظرفیت ۴.۸ گیگاوات مصوب کرد و قرار بود پروژه تا سال ۲۰۱۹ به پایان برسد. هیتاچی سفارشی معادل ۶.۲ میلیارد دلار برای تامین ۱۲ واحد بویلر برای این دو نیروگاه آفریقای جنوبی به ترتیب در سال‌های ۲۰۰۷ و ۲۰۰۸ دریافت کرد و در فوریه ۲۰۱۴، این پروژه‌ها به هلدینگ اِم‌اِچ‌بی‌اِس منتقل شد. در نهایت، اولین بویلر برای نیروگاه مدوپی در اوت ۲۰۱۵ و اولین بویلر برای نیروگاه کاسیل، در سپتامبر ۲۰۱۷ تحویل داده شد.

در سپتامبر ۲۰۱۵، یک نهاد حقوقی آمریکایی جریمه ۱۹ میلیون دلاری برای هیتاچی صادر کرد و این شرکت ژاپنی را به کارشکنی در پروژه نیروگاهی آفریقای جنوبی متهم نمود. تا زمان تهیه این گزارش، تنها ۴ واحد از ۶ واحد طراحی شده برای نیروگاه مدوپی سنکرون شده و شرکت اسکام آفریقای جنوبی امیدوار است تا سال ۲۰۲۱، کار در این نیروگاه به پایان برسد. در مورد نیروگاه کاسیل شرایط بدتر از این است و تنها یک واحد به شبکه متصل شده و چشم‌اندازی برای عملیاتی شدن نیروگاه زودتر از سال ۲۰۲۳ وجود ندارد. این در حالی‌ است که آفریقای جنوبی با مشکلات جدی در صنعت نیروگاهی و تامین برق لازم برای مصارف خانگی و صنعتی روبه‌رو بوده و حساب ویژه‌ای بر روی این دو پروژه مهم و راه‌اندازی آنها باز کرده‌است.

مشکل فراتر از این رفته و کار به نقد اساسی طراحی فنی پروژه و رویکرد هیتاچی در انتخاب بویلرها رسیده‌است. به گونه‌ای که برخی تحلیلگران اشتباه متخصصان هیتاچی در طراحی و انتخاب تجهیزات پیشنهادی برای دو نیروگاه آفریقای جنوبی را به‌عنوان عامل اصلی تاخیر و زمینه‌ساز این آبروریزی قلمداد می‌کنند. همواره صنایع بزرگ و کسب و کارهای پیچیده با مقیاس‌های مالی قابل‌توجه در بزنگاه‌هایی این چنینی دچار دردسر می‌شوند و بعضا در مسیر ورشکستگی و شکست کامل می افتند، حال باید منتظر ماند که غول‌های صنعتی جاه‌طلب ژاپنی چگونه این چالش را پشت سر می‌گذارند.

 

منبع:

Powermag

 

*تغییر نام شرکت سامانه‌های نیروگاهی میتسوبیشی هیتاچی

۰ ۰ رای ها
امتیازدهی به مقاله
مشترک شدن
اطلاع رسانی
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها