تای ایرویز

مروری بر توانمندی‌های تای ایرویز در تعمیر و بازسازی موتورهای هوایی

شرکت هواپیمایی حامل پرچم تایلند، موسوم به تای ایرویز، در بهار سال ۱۹۶۰ راه‌اندازی شد و اکنون در آستانه شصت سالگی قرار دارد. علیرغم مشکلات مالی و مدیریتی پیش‌آمده برای این شرکت در چند سال اخیر، این خط هوایی با بیش از ۲۲ هزار نفر پرسنل یکی از شرکت‌های معتبر فعال در حوزه حمل و نقل هوایی در جنوب شرق آسیا به شمار می‌رود. ناوگان عملیاتی این شرکت، متشکل از ۸۰ فروند جت مسافربری روزآمد، عملیات پروازی منظم به بیش از ۷۴ مقصد داخلی و بین‌المللی را ارائه می‌دهد. تاکنون دو شرکت تای اسمایل و نوک‌ایر از آن منفک شده و به عنوان شرکت‌های وابسته به تای ایرویز کار می‌کنند. همچنین قرار است در سال ۲۰۲۰، دو شرکت هواپیمایی ارزان‌قیمت (ال‌سی‌سی) دیگر توسط تای ایرویز راه‌اندازی شوند.

در این مقاله، توانمندی‌های این شرکت هواپیمایی حامل پرچم تایلند در بخش تعمیر و بازسازی موتورهای هوایی موردتوجه قرار گرفته‌است. تای ایرویز به‌عنوان یکی از بهره‌برداران اصلی موتورهای پرقدرت سی‌اف۶ در جنوب شرق آسیا شناخته می‌شود. بر این اساس، زیرساخت و ظرفیت‌های لازم برای پشتیبانی، تعمیر و بازسازی موتور سی اف۶-۵۰ در تای ایرویز از مدت‌ها پیش ایجاد شده‌است. همچنین با ورود هواپیمای ایرباس۳۰۰-۶۰۰ مجهز به موتور سی‌اف۶-۸۰سی۲ به ناوگان تای ایرویز، تعمیر و بازسازی این عضو از خانواده موتور سی‌اف۶ نیز در دستور کار قرار گرفت.

تجربه تای ایرویز در ارائه خدمات تعمیر و بازسازی موتورهای سی‌اف۶ محصول جنرال الکتریک، به چهار دهه می‌رسد. همچنین موتورهای خانواده پرت‌اندویتنی پی‌دبلیو۴۱۰۰ و رولزرویس ترنت۵۰۰/۷۰۰/۸۰۰/۹۰۰ در سبد کاری مرکز تعمیر و بازسازی موتورهای هوایی تای ایرویز قرار دارد. در کارگاه‌های مرکز تعمیر و نگهداری تای ایرویز، موتور سی‌اف۶-۸۰سی۲ بطور کامل باز شده و با کمک تجهیزات اندازه‌گیری الکترونیکی دیجیتالی خودکار سه بعدی، قطعات و مجموعه‌های موتور با دقت مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. آزمایش‌های غیرمخرب با روش‌های متنوع شامل اولتراسانیک جریان گردابی، مایع نافذ، اشعه ایکس و ذرات مغناطیسی انجام می‌شود.

در این مرکز، تعمیر موتورهای ترنت ۷۰۰ و ۸۰۰ تا سطح تغییر ماژول قرار می‌گیرد. ماشین‌های سی‌ان‌سی تراش عمودی با قابلیت برش فلز با قطر بیشینه ۲.۶ متر در مرکز تعمیر و بازسازی موتورهای هوایی تای ایرویز نصب شده‌است. این مرکز همچنین به یک سلول تست اختصاصی با ظرفیت بیشینه نیروی پیشران معادل ۱۵۰ هزار پاوند مجهز می‌باشد. در این سلول تست، موتورهای سی‌اف۶-۸۰سی۲ و ترنت ۸۰۰ در حالت بیشینه توان مورد آزمایش قرار می‌گیرند. از دیگر خدمات قابل ارائه در این مرکز، می‌توان به آزمایش و تعمیر سامانه کنترلی دیجیتالی خودکار موتورهای توربوفن موسوم به فَدِک اشاره کرد.

مرکز تعمیر و بازسازی موتورهای هوایی این شرکت علاوه بر دریافت گواهینامه پارت ۱۴۵ از سازمان هواپیمایی کشوری تایلند، گواهینامه مشابه را از سازمان هوانوردی فدرال آمریکا (اف‌ای‌ای) و سازمان ایمنی هوانوردی اروپا (یاسا) دریافت کرده‌است. برای تسهیل و تسریع ارائه خدمات به مشتریان بین‌المللی، این مرکز مجوزهای لازم از سازمان هواپیمایی کشوری مختلف شامل کشورهای بوتان، اردن، کره جنوبی، امارات متحده عربی، ویتنام، تایوان، کویت، پاکستان دریافت کرده‌است.

 

* برای آشنایی با ناوگان عملیاتی تای ایرویز به بخش اینفوگرافیک سایت توربینا مراجعه کنید.

 

منبع:

Thai Technical

 

*ناوگان عملیاتی شرکت تای ایرویز (پایان سال ۲۰۱۹)

۰ ۰ رای ها
امتیازدهی به مقاله
مشترک شدن
اطلاع رسانی
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها