صورتحساب سنگین بخش هوانوردی برای دولت روسیه

صورتحساب ۱۲ میلیارد دلاری بخش هوانوردی روسیه

بنابر گزارش تحلیلی رویترز، دولت روسیه بالغ بر ۱۲ میلیارد دلار در قالب یارانه، وام و کمک‌های دولتی برای فعال نگه داشتن ناوگان هوایی غیرنظامی خود از زمان حمله نظامی به اوکراین تاکنون صرف کرده‌است. خروج شرکت‌های غربی و تحریم‌های گسترده علیه صنعت هوایی روسیه، فشاری فلج‌کننده به این بخش وارد کرده‌است. شرکت‌های بوئینگ و ایرباس از بهار سال ۲۰۲۲، ارائه خدمات و پشتیبانی از هواپیماهای خود در خاک روسیه را متوقف کرده‌اند و تمام تعهدات خود نسبت به شرکت هواپیمایی حامل پرچم روسیه آیرفلوت و سایر شرکت‌های هواپیمایی این کشور را به حالت تعلیق درآورده‌اند.

” بخوانید: حمایت سه میلیارد دلاری دولت روسیه از صنعت حمل و نقل هوایی تجاری

در گزارش تحلیلی رویترز آمده که از آن زمان تاکنون، دولت روسیه بالغ بر ۱.۰۹ تریلیون روبل معادل ۱۲.۰۷ میلیارد دلار در صنعت هوانوردی تجاری هزینه کرده که عمده این هزینه‌ها شامل ساخت قطعات و مجموعه‌ها و کمک‌های مالی به شرکت‌های هواپیمایی و مراکز تعمیر و نگهداری است. این بار مالی سنگین در حالی است که دولت روسیه در فاصله بین سال‌های ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۱، بخاطر جبران خسارت‌های ناشی از همه‌گیری ویروس کووید۱۹ برای حمایت از بخش هوانوردی تجاری خود، بالغ بر ۵۴۷ میلیارد روبل نیز هزینه کرده بود.

رئیس جمهور روسیه با اشاره به وابستگی بیش از حد صنعت هوانوردی تجاری این کشور به هواپیماهای خارجی، تاکید دارد که تا سال ۲۰۳۰ ساخت هزار فروند هواپیمای تجاری در داخل این کشور باید در دستورکار قرار گیرد.

بنابر گزارش‌ منابع هوانوردی، در حال حاضر ۹۹۱ فروند هواپیمای عملیاتی در خطوط هوایی مختلف روسیه فعال هستند که نزدیک به ۴۰۵ فروند از آن‌ها ساخت روسیه است. از این میان، تنها ۱۳۳ فروند جت مسافربری منطقه‌ای سوپرجت، ساخت اتحادیه هواپیماسازی روسیه UAC به چشم می‌خورد که با توجه به جوان بودن این هواپیما، بصورت فعال در عملیات‌های پروازی بکار گرفته می‌شوند. این در حالی است که سایر هواپیماهای ساخت روسیه شامل نمونه‌های توپولوف، یاک و ایلیوشن به ندرت در پروازهای تجاری مورد استفاده قرار می‌گیرند.

” بخوانید: هواپیمای جدید سوخو سوپرجت کاملا روسی نخواهد بود

در این شرایط، دولت روسیه با جدیت برنامه روزآمدسازی صنعت هوایی غیرنظامی خود را دنبال می‌کند و تاکید ویژه‌ای بر بومی‌سازی و استفاده حداکثری از توان داخل را در ساخت، تعمیر، نگهداری و پشتیبانی از عملیات مدنظر قرار داده‌است.

در گزارش رویترز تاکید شده با توجه به پیش‌رو بودن انتخابات ریاست جمهوری در روسیه، دولت این کشور تلاش خواهد کرد با افزایش سرمایه‌گذاری در حوزه هوایی، توجه افکار عمومی را بیش از پیش جلب کند. از آنجاییکه صنعت هوایی در روسیه به ویژه در دوران شوروی به‌عنوان یکی از قدرت‌های اصلی جهان شناخته می‌شد، در گزارش تحلیل رویترز اذعان شده که این کشور از نظر فنی و دانش مهندسی کمبود و نقصانی در این زمینه ندارد. تحلیل‌گران غربی حوزه هوانوردی بر این باورند که اگر بحران اوکراین حل شود و شرایط برای برگشتن شرکت‌های غربی به صنعت هوانوردی روسیه فراهم شود، ممکن است شرکت‌های هوایی این کشور در دریافت حمایت‌های مالی مردد شوند و بار دیگر به فرهنگ کاربری صرف مبتلا شوند. این در حالی است که دولت روسیه با اعلام اینکه بخشی از عقب‌افتادگی این حوزه ناشی از وابستگی بیش از حد به غرب است، در تلاش است که چنین رویکردی را به طور کامل از بین ببرد.

بر اساس گزارش‌های مالی نهادهای دولتی در روسیه، این کشور در سال ۲۰۲۲ برای جبران ضررهای ناشی از افزایش ناگهانی سوخت هواپیماهای مسافربری، بالغ بر سالی ۱۰ میلیارد روبل در قالب یارانه به ایرلاین‌ها پرداخت کرده‌است. همچنین، صندوق سرمایه ملی روسیه در سال ۲۰۲۳، بیش از ۴۰۰ میلیارد روبل کمک مالی در اختیار بخش هوانوردی غیرنظامی این کشور قرار داده‌است.

روسیه در فاصله بین سال‌های ۲۰۲۲ تا ۲۰۲۳، بالغ بر ۲.۳ تریلیون روبل در سایر بخش‌های حمل و نقل به غیر از بخش هوایی هزینه کرده‌است. بخشی از حمایت‌های مالی روسیه شامل ارائه خدمات بیمه‌ای و حمایت مالی برای انتقال مالکیت هواپیماهای غربی موجود در روسیه است که عمدتا متعلق به شرکت‌های اجاره‌دهنده غربی بوده‌اند. بنابر ادعای وزارت حمل و نقل روسیه، نزدیک به ۳۰۰ میلیارد روبل در این زمینه در سال ۲۰۲۳ هزینه شده‌است. همچنین با استناد به گزارش‌های مالی منتشرشده، دولت روسیه دستکم ۷۱۱ میلیارد روبل برای رفع وابستگی فناورانه در حوزه قطعات و مجموعه‌های هوایی غیرنظامی، در قالب پشتیبانی از سرمایه داخلی هزینه کرده‌است.

” بخوانید: بازسازی پره‌های داغ موتورهای تجاری غربی در روسیه

منبع:

reuters

۰ ۰ رای ها
امتیازدهی به مقاله
مشترک شدن
اطلاع رسانی
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها