توربین گاز بومی روسیه

سیاست یک بام و دو هوای روسیه در قبال زیمنس

خبرگزاری تاس به نقل از دنیس مانتوروف، وزیر صنعت و تجارت روسیه، از آمادگی این کشور برای آغاز تولید نمونه‌های عملیاتی توربین گازی پرقدرت در سال ۲۰۲۰ خبر داد. این وزیر روس، همچنین اعلام کرد که شرکت پاور ماشین و شریک آلمانی آن زیمنس می‌توانند از مزایای طرح سرمایه‌گذاری ویژه (اسپایک) دولت روسیه برای اجرایی کردن این پروژه استفاده کنند.

پیش از این، چندین بار اعلام شده بود که امکان توافق با شرکت‌های خارجی بر سر شرایط سختگیرانه قرارداد سرمایه‌گذاری ویژه مشارکت در توسعه توربین‌های گازی بومی روسیه وجود ندارد، اما اظهارنظر جدید وزیر صنعت و تجارت روسیه برگ تازه‌ای را از این قصه پر پیچ و خم گشوده‌است. به نظر می‌رسد وزارت صنعت و تجارت روسیه راه‌حلی میانی برای حل مشکلات پیدا کرده‌است. بنابر اعلام دنیس مانتوروف، در مدل جدید، شرکت‌های روسی و شرکای خارجی آنها بر حسب آورد‌ه‌های کلیدی برای پیشبرد پروژه و نقش آنها در توسعه توربین‌های گازی بومی تحت حمایت طرح‌های تشویقی دولت قرار می‌گیرند.

چندی پیش، مدیران ارشد روستک از آمادگی این شرکت برای تولید توربین گاز جی‌تی‌دی-۱۱۰ام از سال ۲۰۲۰ خبر دادند. روستک تاکید کرده که از منابع داخلی مالی خود برای توسعه این توربین گاز استفاده می‌کند. وزیر صنعت و تجارت روسیه بطور خاص در مورد شرایط زیمنس برای تقاضای برخورداری از مزایای طرح اسپایک، در راستای توسعه توربین‌های گاز با ظرفیت ۶۵ تا ۱۷۰ مگاوات اعلام کرد که حتما باید شرط اصلی موردنظر دولت روسیه برآورده شود. بر این اساس، حق مالکیت معنوی حتما باید به یک شرکت روسی تعلق داشته باشد و بطور کامل توسط این شرکت مدیریت شود.

در آستانه آغاز سال ۲۰۲۰، وزارت صنعت و تجارت روسیه با اعلام شرکت پاور ماشین به‌عنوان برنده مناقصه، دریافت حمایت برای تحقیق و توسعه توربین‌های گاز پرقدرت یک گام به جلو رفته‌است. در این شرایط، پاور ماشین بسته حمایتی با سقف ۷ میلیارد روبل را دریافت خواهد کرد و در صورت نیاز و جلب موافقت و حمایت زیمنس می‌تواند منابع مالی و حمایت بیشتری را در قالب طرح ویژه اسپایک جذب نماید.

به نظر می‌رسد علیرغم مواضع سرسختانه مسئولین دولت روسیه در ماه‌های اخیر، اظهارنظر جدید شرایط را برای توافق احتمالی زیمنس و پاور ماشین مهیا خواهد کرد. وزیر صنعت و تجارت روسیه تاکید دارد پروژه توسعه توربین گازی بومی ۱۱۰ مگاواتی توسط روستک، در قالب طرح حمایتی ویژه اسپایک نمی‌گنجد. لازم به ذکر است طرح سرمایه‌گذاری ویژه اسپایک با هدف انتقال فناوری و بومی‌سازی و محصولات با سطح فناوری بالا در خاک روسیه تدوین شده‌است.

 

منبع:

TASS

 

*زیمنس خود را برای افزایش بومی‌سازی توربین‌های گاز در روسیه آماده می‌کند

*بومی‌سازی سامانه کنترل خودکار توربین گاز با کمک زیمنس در روسیه

۰ ۰ رای ها
امتیازدهی به مقاله
مشترک شدن
اطلاع رسانی
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها