پی‌دی35

موتور پی‌دی۳۵ توربوفن قدرتمند روسی برای آینده

روس‌ها از تابستان ۲۰۱۶، بطور موازی در دو مرکز صنعتی مختلف شامل آویادویگاتل در پرم و ساتورن در ریبینسک توسعه موتور پی‌دی۳۵ را آغاز کردند. این موتور با نیروی پیشران ۳۵ تن (معادل ۷۷ هزار پاوند)، دو برابر قدرتمندتر از موتور توربوفن پی‌دی-۱۴ می‌باشد. در آغاز پروژه، هزینه توسعه این موتور ۱۸۰ میلیارد روبل برآورد شده‌است. این موتور توربوفن برای نصب بر روی جت‌های مسافربری پهن‌پیکر طراحی شده‌است.

ارزیابی‌های اولیه نشان می‌دهد که تولید نمونه‌های عملیاتی پی‌دی۳۵، در بهترین حالت از سال ۲۰۲۷ کلید خواهد خورد. اتحادیه شرکت‌های موتورسازی روسیه موسوم به یوئی‌سی که خود بخشی از هلدینگ دولتی معظم روستک می‌باشد، برنامه توسعه موتور پی‌دی۳۵ را مدیریت می‌کند. اولین بار ویکتور ولاسوف، یکی از سرطراحان یوئی‌سی در همایش موتورهای هوایی قرن ۲۱ در نوامبر ۲۰۱۵ در موسسه معتبر سیام از توسعه نمونه پرقدرت‌تر یک موتور توربوفن مبتنی بر پی‌دی-۱۴ خبر داد. برخی منابع روسی اعلام کردند نمونه‌های مختلف پی‌دی۳۵، نیروی پیشرانی بین ۳۳ تا ۴۰ تن خواهند داشت.

موتور توربوفن

موتور پی‌دی۳۵ با طول ۸ متر و وزنی معادل ۸ تن دارد و قطر فن آن به ۳.۱ متر می‌رسد. کمپرسور پرفشار آن از ۹ طبقه و بخش پرفشار توربین نیز از ۲ طبقه تشکیل می‌شود. در ژانویه ۲۰۱۸، دولت روسیه به شرکت آویادویگاتل قراردادی به ارزش ۱.۱۳ میلیارد دلار برای توسعه نمونه اثبات‌گر فناوری پی‌دی۳۵-۱ تا سال ۲۰۲۳ واگذار کرد. نسبت فشار کمپرسور این موتور ۲۳ به ۱ است و در ساخت آن، از کامپوزیت‌های ماتریسی سرامیکی با پایه سیلیکون استفاده می‌شود.

هواپیمای مسافربری پهن‌پیکر سی‌آر۹۲۹ که بطور مشترک توسط روسیه و چین در دست توسعه است، از گزینه‌های اصلی برای بکارگیری موتور پی‌دی۳۵ به شمار می‌رود. روس‌ها مدعی هستند، این موتور جدید در مقایسه با موتور توربوفن دی-۱۸تی نصب‌شده بر روی هواپیمای ترابری سنگین آنتونوف ۱۲۴ و آنتونوف ۲۲۵ قدرتمندتر است. قطر ورودی بخش پرفشار کمپرسور ۸۱.۵ سانتیمتر است، در حالیکه این اندازه برای موتور پی‌دی-۱۴ تنها به ۵۸.۲ سانتیمتر می‌رسد. بنابر تحلیل منابع اطلاعاتی غربی، روس‌ها برای تکمیل موتورهای توربوفن نسل آینده خود، علاوه بر پی‌دی-۱۴ و پی‌دی-۳۵، دو موتور دیگر با نام‌های پی‌دی-۲۴ و پی‌دی-۲۸ به ترتیب با توان ۲۴ و ۲۸ تن تراست را تولید و عرضه خواهند کرد.

 

منبع:

GlobalSecurity

 

*پروژه ۳۰۰ میلیون دلاری روستک برای راه‌اندازی سلول تست موتور توربوفن پی‌دی۳۵

*سرمایه‌گذاری مفصل روسیه برای ایجاد زیرساخت‌های آزمایشی موتورهای هوایی

۰ ۰ رای ها
امتیازدهی به مقاله
مشترک شدن
اطلاع رسانی
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها