نمونه‌های عملیاتی موتور توربوفن جدید روسیه

آماده‌سازی زیرساخت‌ها برای تولید نمونه‌های عملیاتی موتور توربوفن جدید روسیه

تولید نمونه‌های عملیاتی موتور توربوفن جدید روسیه پی‌دی۱۴

شرکت موتورسازی پرم، وامی ۸۴۴ میلیون روبلی معادل ۱۱ میلیون دلار برای تکمیل تجهیزات موردنیاز برای ساخت قطعات و مجموعه‌‎های موتور توربوفن روزآمد پی‌دی۱۴ دریافت کرده‌است. این شرکت روسی، برای تولید نمونه‌های عملیاتی موتور توربوفن جدید روسیه تجهیزات ساخت و مونتاژ ماشیناسترایتل خود را بطور اختصاصی برای این پروژه تجهیز کرده‌است. در این مرکز قطعات، مجموعه‌‌ها و زیرسامانه‌های موتور پی‌دی-۱۴ تولید می‌شود.

بر اساس اعلام شرکت پرم، در حال حاضر ظرفیت ساخت ۱۶ دستگاه موتور پی‌دی۱۴ در سال وجود دارد. قطعات و مجموعه‌های تولیدشده در تاسیسات ماشیناسترایتل، برای یکپارچه‌سازی و مونتاژ به مراکز دیگر پرم و آویادویگاتل منتقل خواهند شد. بر اساس برنامه زمان‌بندی ارائه‌شده، انتظار می‌رود تا سال ۲۰۲۵، ظرفیت تولید موتورهای پی‌دی۱۴ برای نصب بر روی هواپیماهای مسافربری ام‌سی۲۱، به ۲۵ دستگاه در سال افزایش یابد. وام اعطاشده به کارخانه ماشیناسترایتل در قالب حمایت مالی توسعه صنعتی با تایید وزارت صنعت و تجارت روسیه صورت گرفته‌است.

ببینید: پی‌دی۱۴ موتور اختصاصی روسی برای هواپیمای ام‌سی۲۱ [فیلم]

بر این اساس، مجموع کمک‌های مالی ارائه‌شده به شبکه پیمانکاران تولید قطعه برای موتور پی‌دی۱۴ توسط دولت روسیه، از مرز ۱.۳ میلیارد روبل‌ معادل ۱۷ میلیون دلار تجاوز کرده‌است. اگرچه نمونه‌های پیش‌تولیدی اولیه جت مسافربری باریک‌پیکر ام‌سی۲۱ به موتورهای آمریکایی پی‌دبلیو۱۴۰۰جی محصول پرت‌اندویتنی مجهز بودند، اما موتور روسی پی‌دی۱۴ قرار است بخش بزرگی از ناوگان این هواپیما را تجهیز کند. در سال ۲۰۲۱، اولین هواپیمای ام‌سی۲۱ مجهز به موتورهای پی‌دی۱۴ به پرواز درآمد.

بخوانید: عرضه اولین جت مسافربری ام‌سی۲۱ مجهز به موتور‌های پی‌دی۱۴

چندین شرکت مختلف وابسته به اتحادیه موتورسازان روسیه (یو‌ئی‌سی)، در فرآیند ساخت موتور توربوفن پی‌دی۱۴ مشارکت دارند. مدیریت این تیم صنعتی برعهده آویادویگاتل است و فرآیند تولید نیز زیر نظر پرم موتورز مدیریت می‌شود. شرکت پرم، متولی ساخت هسته اصلی موتور است و فرآیند مونتاژ نهایی و تست‌‌های پایانی نیز در تاسیسات پرم انجام می‌شود. از دیگر بازیگران اصلی این پروژه می‌توان به شرکت‌های ساتورن مستقر در ریبینسک، یو‌ام‌پی‌او مستقر در اوفا و سالیوت مستقر در مسکو اشاره کرد.

برنامه آینده روسیه برای تولید موتور توربوفن پی‌دی۳۵

روسیه همچنین بر اساس تجارب بدست آمده در برنامه پی‌دی۱۴، پروژه توسعه نسل بعدی این خانواده موسوم به پی‌دی۳۵ را در دست اجرا دارد. قرار است هسته اصلی موتور جدید نمونه مقیاس شده‌ای از پی‌دی۱۴ باشد. تا پیش از این، موتورهای توربین گازی توربوفن با نیروی پیشران ۳۵ تن در روسیه برای مصارف هوایی تولید نشده‌است. موتور توربوفن پی‌دی۳۵ بر روی هواپیماهای پهن‌پیکر دوربرد نصب خواهد شد. در عین حال، انتظار می‌رود تا پایان سال ۲۰۲۲، اولین نمونه هواپیماهای پهن‌پیکر ایلیوشن-۱۹۶ نخستین پرواز خود را انجام دهد. این هواپیما به موتور پی‌دی۳۵ مجهز خواهد شد.

نمونه پیشین این خانواده موسوم به ایلیوشن۱۹۶-۳۰۰، در سال ۱۹۸۸ اولین پرواز خود را انجام داد. روسیه نمونه‌ای از این هواپیمای موسوم به ایلیوشن۱۹۶-۴۰۰ام را برای استفاده بعنوان جت مسافربری توسعه داده که بدنه آن نسبت به سایر نمونه‌ها به میزان ۹،۳۵ متر بلندتر است. همچنین سامانه مدیریت پرواز و ناوبری دیجیتال روزآمد بر روی این هواپیما نصب شده‌است.

روسیه قصد دارد با اعتبار استانداردهای سامانه‌های نصب‌شده بر روی این هواپیما، آن را در بازارهای بین‌المللی عرضه کند. هواپیمای کوتاه‌برد ام‌سی۲۱-۳۰۰ مجهز به موتورهای پی‌دی۱۴ تولیدشده در پرم، برای اولین بار در نمایشگاه بین‌المللی ماکس ۲۰۲۱ به پرواز درآمد. همچنین فرآیند دریافت گواهینامه صلاحیت پروازی این هواپیما از آژانس هوانوردی فدرال روسیه، تا پایان سال ۲۰۲۱ به نتیجه رسید. هواپیمای ام‌‌سی۲۱ ظرفیت حمل ۱۶۰ تا ۲۱۱ مسافر را دارد. 

منبع:

properm

۰ ۰ رای ها
امتیازدهی به مقاله
مشترک شدن
اطلاع رسانی
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها