آژانس هوانوردی ایمنی اروپا (یاسا) اولین بار برای یک هواپیمای کاملا الکتریکی، گواهینامه نوع (تیسی) صادر کرد. بر این اساس، هواپیمای وِلیس الکترو با دو سرنشین و مداومتپردازی ۸۰ دقیقه محصول شرکت پایپسِترِل، نام خود را بعنوان اولین هواپیمای الکتریکی تایید شده جهان به ثبت رساند. مقر اصلی شرکت پایپسِترِل در اسلوونی واقع شدهاست. موتور الکتریکی این هواپیما، به دو مجموعه باتری مجهز است. زمان لازم برای شارژ مجدد این باتریها ۴۰ تا ۷۰ دقیقه گزارش شدهاست. هواپیمای وِلیس الکترو میتواند ۶۰۰ کیلوگرم بار را با خود حمل کند و ماموریت اصلی آن آموزشی است.
بنابر اعلام یاسا، فرآیند منجر به صدور گواهینامه نوع برای این هواپیما به مدت سه سال به طول کشیدهاست. علیرغم این موفقیت تاریخساز، هنوز راه زیادی برای جا انداختن کامل کار بر روی موتورهای الکتریکی در صنعت هوایی در پیش است. بزرگترین چالش موتورهای الکتریکی در این مسیر، عدم تناسب نسبت بین توان خروجی به وزن برای کاربردهای هوایی به ویژه در پرندههای بزرگتر است. البته روند تجهیز هواپیمای سبک به موتورهای الکتریکی فرآیند رو به رشدی است.
منبع:
*بدبینی متخصصان روس نسبت به کاربرد موتورهای الکتریکی در هوانوردی