توربین گاز کوچک رولزرویس

توربین گاز کوچک رولزرویس در آستانه آزمایش اولیه

توربین گاز کوچک رولزرویس

رولزرویس از آغاز برنامه آزمایش‌های میدانی توربین گاز کوچک جدید خود خبر می‌دهد. انتظار می‌رود این توربین گاز کوچک بخشی از یک سامانه توربوژنراتور باشد که در تامین نیروی پیشران برای هواپیماهای هیبریدی الکتریکی به کار گرفته شود. ساخت این توربین گاز کوچک در تاسیسات رولزرویس در آلمان انجام شده و در قالب بخشی از آزمایش‌ها، عملکرد آن با استفاده از سوخت پایدار هوانوردی SAF مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

تاکسی هوایی شهری با قابلیت نشست و برخاست عمودی و همچنین هواپیماهای سبک با ظرفیت ۱ تا ۱۹ نفر سرنشین، از گزینه‌های اصلی برای نصب این سامانه پیشرانش به شمار می‌روند. سامانه توربوژنراتور مبتنی بر این توربین گاز کوچک رولزرویس، توان خروجی از ۵۰۰ کیلووات تا ۱۲۰۰ کیلووات را تامین می‌کند.

علاوه بر ارزیابی عملکرد با استفاده از سوخت SAF، امکان استفاده از هیدروژن به‌عنوان سوخت در این موتور نیز در برنامه آزمایشی اخیر مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. هدف از توسعه این موتورهای هیبریدی الکتریکی، افزایش برد پرنده‌های تمام الکتریکی امروزی است که توان خود را از انرژی ذخیره‌شده در باتری تامین می‌کنند.

رولزرویس توسعه توربین گاز در ابعاد کوچک را به‌عنوان یک چالش جذاب برای خود قلمداد می‌کند و امیدوار است که بهره‌وری لازم در این ماشین در زمان کارکرد آن تامین شود. سامانه توربوشارژر مبتنی بر توربین گاز سبک رولزوریس، قابلیت شارژ باتری نصب‌شده بر روی این پرنده و همچنین استفاده به‌عنوان تامین‌کننده توان الکتریکی مستقیم برای پرواز هواپیما را خواهد داشت و در حین پرواز، امکان تغییر حالت کارکردی بین این دو وضعیت وجود دارد. از این رو، عنوان هیبریدی الکتریکی به این موتورها اطلاق می‌شود.

منبع:

engineeringnews

#رولزرویس #موتور هوایی #توربین گاز هوایی

۰ ۰ رای ها
امتیازدهی به مقاله
مشترک شدن
اطلاع رسانی
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها